Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Korejci našli způsob, jak interiéry aut zcela zbavit hluku od kol a obtékajícího vzduchu
11.11.2019 | Petr Prokopec
Dva protivné zdroje hluku jsou autům vlastní odjakživa, teprve nástup elektrických pohonů je nechá patřičně vyniknout. Hledají se tak cesty, jak je eliminovat a Hyundai má recept, jak to zvládnout i se snížením hmotnosti.
Mezi výhody elektrických pohonných jednotek patří jejich tichý chod, a to i ve srovnání s moderními benzinovými a dieselovými motory. Problémem však je, že samotné elektromobily ve svém nitru po většinu času až tak tiché nejsou. Odpadl totiž sice jeden zdroj hluku, kvůli tomu ale daleko více vnímáte ty zbývající. A nejde jen o to, že vedle vás na semaforech zastaví hlučný náklaďák, častěji uslyšíte lomoz od odvalujících se pneumatik a obtékajícího vzduchu.
Právě těmto okolnostem začíná svůj budoucí vývoj podřizovat řada firem. Na sklonku minulého týdne jsme si tak mohli představit technologii SoundComfort, jíž začíná své pneumatiky osazovat společnost Goodyear. Ta přišla s pěnovou vrstvou, která působí jako ideální tlumicí materiál a její účinky si pochvalují hlavně majitelé Tesel. Nyní tu pro změnu máme novinky, se kterými vyrukovala automobilka Hyundai. Ta již nějaký ten pátek užívá technologii Aktivní kontroly hluku (Active Noise Control neboli ANC), teď ale chystá vyšší úroveň.
Pod názvem Aktivní kontrola silničního hluku (Road Noise Active Noise Control čili RANC) se totiž představuje systém, který dokáže analyzovat různé ruchy v reálném čase a na základě získaných dat vytvoří obrácené zvukové vlny. Dokáže tak potlačit třeba hluk, který vzniká mezi pneumatikami a koly, stejně jako se vypořádá s hlukem od silnice. RANC totiž užívá senzor akcelerace, jenž vypočítává množství vibrací, zatímco kontrolní počítač rozpozná, co přesně má onen hluk na svědomí.
„Protože jsme optimalizovali rychlost počítače i přenosu dat, systému zabere jen 0,002 sekundy, než zanalyzuje hluk a vytvoří obrácenou zvukovou vlnu generovanou digitálním procesorem DSP. Mikrofon pak konstantně monitoruje míru potlačení hluku a zasílá data DSP. RANC je přitom schopen provést důkladnou analýzu a rychlým výpočtem dokáže bojovat proti silničnímu hluku separátně u sedadla řidiče, spolujezdce i zadních sedadel,“ uvádí šéf výzkumné laboratoře Gangdeok Lee.
Hyundai přitom dodává, že nová technologie dokáže snížit hluk v kabině o 3 decibely, což znamená, že Korejci mohou současně snížit hmotnost vozu, neboť mohou zredukovat množství zvukové izolace, která šíření hluku brání fyzicky. Není tedy překvapivé, že Lee považuje novinku za přelomovou technologii, což nelze rozporovat. Přesto bychom dodali, že z vnímání skutečných vlastností auta udělá RANC ještě virtuálnější realitu - nepříjemný hluk se bude potlačovat, příjemný zvuk zvýrazňovat, mysl bude šťastna, tělo však pojede v autě hlučném jako žebřiňák s téměř neslyšným motorem...
Hyundai chystá nové řešení aktivního potlačování hluk od pneumatik a obtékajícího vzduchu v kabinách vozů celé korejské skupiny, fungovat má mnohem efektivněji než všechny ostatní systémy podobného ražení
Zdroj: Hyundai
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ včera 12:42
- Začalo letošní MS-Side včera 10:00
- Petr Najman: „Mrazivá a komplikovaná Jarní cena Brna“ včera 08:00
- Oliver König pojede IDM s Ducati 23.4.2024
- Harley-Davidson Praha: 6. Nedoklubko Challenge 25. května 2024 22.4.2024
Nejnovější články
- Tesla zlevnila nový Model 3 už na 1 milion Kč. Výsledky za má i proto mizerné, v Evropě už propouští stálé zaměstnance
před 6 hodinami - Ojetý Caddy je recept na levný rodinný VW s místem i dieselem, umí zaskočit i za už neexistující Škodu
před 8 hodinami - Ford pořád umí ohromit, začal prodávat nový motor V8 s až 821 koňmi od pouhých 271 tisíc Kč
před 9 hodinami - Mercedes zkouší prezentovat novou elektrickou třídu G jako spalovací auto, zjevně se děsí neúspěchu
před 11 hodinami - Nové SUV Opelu je sexy a neváže si oprátku jen elektrickým pohonem, přesto bude hledat zákazníky těžce
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva