Lamborghini Sesto Elemento: malý Veyron

Lamborghini v Paříži ukázalo vůz, který nazývá supersportem budoucnosti. Silná slova? Jistě, ale aspoň na papíře se koncept Sesto Elemento zdá být vskutku přelomovým vozem. Zajímá vás, proč? Pak čtěte dále.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Lamborghini Sesto Elemento: malý Veyron

1.10.2010 | Petr Miler | Přidat příspěvek

Lamborghini Sesto Elemento: malý Veyron

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Lamborghini v Paříži ukázalo vůz, který nazývá supersportem budoucnosti. Silná slova? Jistě, ale aspoň na papíře se koncept Sesto Elemento zdá být vskutku přelomovým vozem. Zajímá vás, proč? Pak čtěte dále.

Lamborghini po uplynulých několik týdnů tak trochu unavovalo čtenáře automobilových periodik z celého světa postupným odhalováním konceptu svého nového sporťáku. Vzhledem k tomu, že na nich beztak nic podstatného nebylo vidět, jsme vás této hry ušetřili a přinášíme vám rovnou plné představení vozu s mnoha zajímavými informacemi a fotografiemi.


Lamborghini Sesto Elemento: malý Veyron - 1 - Lamborghini Sesto Elemento 01Lamborghini Sesto Elemento: malý Veyron - 2 - Lamborghini Sesto Elemento 02Lamborghini Sesto Elemento: malý Veyron - 3 - Lamborghini Sesto Elemento 03

Novinka Lamborghini se jmenuje Sesto Elemento neboli Šestý Element a je zatím ryzím konceptem. Jeho podivné jméno nemá tendenci zazářit na filmovém plátně s Brucem Willisem po boku, ale je možné jej přeložit také jako šestý prvek, šestý prvek chemické tabulky prvků. Protonové číslo šest má uhlík, což naznačuje jeho mohutné využití při stavbě vozu. Není ale jen tak ledajaké.

Z uhlíku alias karbonu je totiž vůz prakticky celý a i když doba pokročila, stál by vůz takto postavený z klasického plastu vyztuženého karbonovými vlákny jedním slovem „raketu.” Jenže u Sesto Elemento tomu tak není. Konstrukce vozu je totiž výsledkem vývoje nové výrobní technologie, kterou automobilka vyvinula ve spolupráci Boeingem. Ta již vyrábí „karbonové” letadlo, a tak má značné zkušenosti s použitím uhlíku pro konstrukci prakticky celého velkého stroje. Lamborghini tedy díky Boeingu použilo pro kontrukci Sesto Elemento nový materiál, který zatím nemá žádný okrasný název a říká si „zpevněný karbon”.

Lamborghini Sesto Elemento: malý Veyron - 4 - Lamborghini Sesto Elemento 19Lamborghini Sesto Elemento: malý Veyron - 5 - Lamborghini Sesto Elemento 20Lamborghini Sesto Elemento: malý Veyron - 6 - Lamborghini Sesto Elemento 21

Vyznačuje se tím, že jeho výroba je zásadně jednoduší a tedy i levnější a je tak možné jej použít pro konstrukci prakticky celého vozu, aniž by náklady na jeho vývoj vyletěly do extrémních výšin. Je stejně lehký jako CFRP (Carbon Fiber Reinforced Plastic) a dle slov Lamborghini je i „téměř stejně” pevný. Na vozu je z něj vyroben rám, dveře, střecha, přední kapota, nárazníky, nápravy a jak je vidno na přiložených snímcích, i téměř celý interiér. Lamborghini pochopitelně považuje tuto konstrukci za přelomovou a očekává, že ovlivní budoucí vývoj automobilsmu.

Proč? Inu, celý vůz je velmi lehký, má hmotnost pouhých 999 kilogramů. S desetiválcem Gallarda Superleggera o výkonu až 570 koní dosahuje dynamiky, s níž se dnes mezi auty chlubí jen Bugatti Veyron. Má totiž 570 koní výkonu na hmotnosti a to je více než cokoli co známe z dnešní nabídky srovnatelně velkých vozů - např. Ferrari 458 Italia má při své hmotnosti a výkonu jen 370 koní na tunu a to je rozdíl několika tříd.

Lamborghini Sesto Elemento: malý Veyron - 7 - Lamborghini Sesto Elemento 12Lamborghini Sesto Elemento: malý Veyron - 8 - Lamborghini Sesto Elemento 13Lamborghini Sesto Elemento: malý Veyron - 9 - Lamborghini Sesto Elemento 14

Dynamika poměru výkonu a hmotnosti odpovídá - zrychlení na stovku za 2,5 sekundy a 400 metrlů s pevným startem za méně než 10 sekund jsou fascinující čílsla. Maximální rychlost už hmotnost neovlivňuje, a tak je stejná jako u Gallarda Superleggera, 320 km/h.

Sesto Elemento je skutečně působivý vůz a to zdaleka ne jen svým vzhledem. Pokud by vývoj automobilismu směřoval skutečně touto cestou a konečně se zbavil ohromných mezigeneračních přírůstků hmotnosti (ještě před deseti lety byla třeba auta nižší střední třídy o 30 % lehčí než dnes!), které devastují dynamiku u ekonomiku provozu, byla by to nesporně skvělá zpráva.

Jaká však bude budoucnost doopravdy, to ukáže jen čas. Lamborghini pochopitelně slibuje, že se řešení ze Šestého Elementu objeví na každém dalším produkčním modelu, ale aby nezůstalo jen u slov, nebo příliš malých částí...

Lamborghini Sesto Elemento: malý Veyron - 10 - Lamborghini Sesto Elemento 04Lamborghini Sesto Elemento: malý Veyron - 11 - Lamborghini Sesto Elemento 05Lamborghini Sesto Elemento: malý Veyron - 12 - Lamborghini Sesto Elemento 06Lamborghini Sesto Elemento: malý Veyron - 13 - Lamborghini Sesto Elemento 07Lamborghini Sesto Elemento: malý Veyron - 14 - Lamborghini Sesto Elemento 08Lamborghini Sesto Elemento: malý Veyron - 15 - Lamborghini Sesto Elemento 09Lamborghini Sesto Elemento: malý Veyron - 16 - Lamborghini Sesto Elemento 10Lamborghini Sesto Elemento: malý Veyron - 17 - Lamborghini Sesto Elemento 11Lamborghini Sesto Elemento: malý Veyron - 18 - Lamborghini Sesto Elemento 15Lamborghini Sesto Elemento: malý Veyron - 19 - Lamborghini Sesto Elemento 16Lamborghini Sesto Elemento: malý Veyron - 20 - Lamborghini Sesto Elemento 17Lamborghini Sesto Elemento: malý Veyron - 21 - Lamborghini Sesto Elemento 18

Petr Miler

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.