Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Masivní propouštění automobilek zasáhne až 150 tisíc lidí, začíná se nyní
6.12.2019 | Petr Prokopec
Jakkoli se na automobilovém trhu zdánlivě neděje nic, co by nutilo automobilky šetřit, nová pravidla EU jim nedávají prostor k ničemu jinému. A propouštění je jednou z cest k němu vedoucích.
Již mnohokrát jsme zmínili, že svět aut se mění, a dnes tato skutečnost zazní znovu. Zatím není jasné, zda přesun směrem k elektromobilitě pomůže přírodě, jisté ale je, že povede k opravdu razantnímu propouštění. Své plány ostatně již předestřely značky jako Audi či Mercedes, u dalších se podobná oznámení teprve očekávají. Jisté náznaky věcí budoucích ale již venku jsou a agentura Bloomberg spočítala, že v nejbližších letech přijde o práci přímo v automobilkách více než 80 tisíc lidí.
Je přitom třeba dodat, že jde pouze o odhady založené na té skutečnosti, že zájem o elektromobily bude v nejbližší budoucnosti raketově růst. Je však otázka, s jak vysokým číslem lze počítat, neboť třeba za letošek bylo do konce října v Evropě prodáno 13,28 milionu nových aut. Na alternativní pohon však nepřipadá ani deset procent, a to jde o souhrnné registrace nejen elektromobilů, ale také plug-in hybridů a hybridů. Prodeje čistě elektrických aut pak z této porce tvoří zhruba čtvrtinu - jde o pár set tisíc aut.
Zájem samozřejmě každoročně roste o desítky procent, nicméně hlavně kvůli Norsku a Nizozemsku, kde mohou zákazníci počítat s tak vysokými dotacemi, že se jim běžná auta již nevyplatí ani kupovat. Na něco takového je však třeba v dalších zemích zapomenout, jakkoliv třeba takové Německo rovněž přišlo s navýšením podpory. I tak ovšem elektromobily zůstávají u našich sousedů drahé, a s ohledem na problémy s bateriemi tomu tak v nejbližší době i zůstane.
Je tedy vskutku otázkou, zda nakonec propouštění nebude ještě daleko vyšší. Takový scénář ostatně připouští i Centrum pro automobilový management z německého Kolína nad Rýnem, dle kterého by pouze v této zemi mohlo v příštích letech přijít o práci až 150 tisíc lidí. Započítáni v to nejsou jen zaměstnanci automobilek, ale také jejich subdodavatelů, kterým se změny též nevyhnou. To ostatně již bylo potvrzeno společnostmi Continental a Osram, které taktéž budou propouštět po tisících.
Šéf německé automobilové asociace VDA Bernhard Mattes pak naznačil, že jen na konto přesunu směrem k elektrifikaci padne v příští dekádě 70 tisíc míst. Zároveň připustil, že prakticky v každé automobilce momentálně vládne velké napětí. Zájem o elektromobily totiž není tak vysoký, jak se výrobci ještě před pár lety domnívali. A co je pro ně možná ještě horší, klesat začíná zájem o auta jako taková.
Za celý letošní rok by tak mělo být po celém světě vyprodukováno 88,8 milionu osobních aut a lehkých užitkových vozů. To představuje meziroční pokles o 6 procent, stále však jde o nadmíru vysoké číslo v porovnání s příštími roky, kdy by produkce měla citelně klesnout. V roce 2020 má činit pouze 78,9 milionu aut, což by byl nejmenší počet od roku 2015. I to naznačuje rozsah změn, jakým momentálně průmysl musí čelit - dražší elektromobily bude logicky kupovat méně lidí.
Zatím se přitom zdá, že asi nejvýrazněji budou zasaženy německé automobilky, nicméně propouštění se nevyhne ani těm americkým, britským, japonským či dokonce čínským. Firma NIO totiž již do konce září pustila k vodě 20 procent svých zaměstnanců, tedy více než dva tisíce lidí. Nissan pak naznačil, že se rozloučí dokonce s 12 500 pracovníky, což je vlastně největší dosud oznámené číslo mezi všemi výrobci.





Nyní je již jisté, že škrty kvůli elektrifikaci budou enormní, ani 80, ani 150 tisíc lidí nemusí být konečná bilance
Zdroj: Bloomberg
Bleskovky
Dražba cenných aut slavné aukční firmy se proměnila v demoliční derby poté, co jednomu z jejích řidičů „ujela noha”
včera
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
5.11.2025
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Nejnovější články
Ojeté hybridy trápí další dosud přehlížený problém, zajíce v pytli kupujete v podstatě s každým z nich
před 10 hodinami
VW chce rozhýbat prodeje elektrických modelů tím, že je lidem dovolí vrátit do 100 dnů od koupě. To nemusí dobře dopadnout
včera
Jeep žádá majitele statisíců aut z posledních let, aby je parkovali daleko od domů, mohou shořet
včera
Ještě hůř: Prodeje elektrických Subaru v USA po konci dotací zhroutily o 98 procent, nechce je najednou skoro nikdo
včera
K mání je dodnes zcela nejetá Mazda z časů sametové revoluce, dokonalý stroj času nikdo ani pořádně nevybalil
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
