Mercedes v problémech oznámil okamžité masivní propouštění, škrty přes 25 miliard

Nad třícípou hvězdou po létech relativně bezstarostné existence nesvítí slunce a v obavách z budoucnosti oficiálně oznámila úsporný plán. Odnesou to lidé, jejich platy i samotná auta.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Mercedes v problémech oznámil okamžité masivní propouštění, škrty přes 25 miliard

15.11.2019 | Petr Prokopec

Nad třícípou hvězdou po létech relativně bezstarostné existence nesvítí slunce a v obavách z budoucnosti oficiálně oznámila úsporný plán. Odnesou to lidé, jejich platy i samotná auta.

O čem se dosud jen spekulovalo, to je nyní oficiální. Vedení Mercedesu se setkalo v Londýně s investory, jimž šéf automobilky Ola Källenius osvětlil plán úspor, který třícípá hvězda začíná s okamžitou platností implementovat. Aby byl vykompenzován přesun směrem k elektrifikaci, který je s příchodem nových pravidel EU nezbytný, budou třeba škrty ve výši 850 milionů liber (cca 25,37 miliard korun). Čachry se přitom odehrají hlavně na personálním oddělení, neboť skutečně bude propuštěno 10 procent, tedy zhruba 1 100 manažerů.

Källenius přitom uvedl, že jen za letošek Mercedes utratil navíc 430 milionů liber (12,83 mld. Kč) za vývoj elektrických aut. Kromě toho jej vytažení dieselových kostlivců ze skříně stálo dalších 750 mil. GBP (22,38 mld. Kč) na pokutách. Značka přitom ani pro nejbližší léta nepočítá s tím, že by plně vyhověla regulím, a právě proto již v tajnosti oslovila analytiky, aby ponížili odhad zisku na příští rok, kdy by Mercedes měl opětovně poslat nemalé peníze do evropského rozpočtu - má jít o další desítky miliard Kč.

Že třícípá hvězda novým pravidlům nevyhoví, začíná být nad slunce jasné. Za pár měsíců totiž začne naplno platit limit v podobě 95 gramů CO2 na kilometr, průměr současné produkce značky ale činí 138 g/km. Stav sice částečně napomohou vykompenzovat elektromobily, nicméně je otázkou, s jakými prodeji Mercedes může počítat, a to i přesto, že německá vláda navýšila dotace o 50 procent. Pro zákazníky stěžejní infrastruktura je ovšem stále nedostačující.

„Celá tvář průmyslu se mění. A výdaje potřebné ke splnění emisních cílů Evropské unie vyžadují navýšení efektivity ve všech oblastech,“ uvedl Källenius při jednání s investory. Těm zároveň potvrdil, že zisková marže pro příští rok klesne jen na čtyři procenta. A do roku 2022 se nakonec zvedne pouze na 6 procent, nikoliv na nějakých 8-10 %, jak bylo původně plánováno. Vše se navíc může zhoršit ještě Brexitem a obchodní válkou mezi USA a Čínou, a to zhruba o jedno procento.

Jak tedy bylo již mnohokrát zmíněno, budoucí emisní cíle stanovené politiky od stolu a nikoliv na základě reálných možností začínají dělat výrobcům aut opravdu velké potíže. Negativní dopad to samozřejmě bude mít i na zákazníky, kteří si budou moci vybírat ze stále menšího množství verzí, jenž navíc podraží. To se ostatně již děje, vůči loňsku jsou totiž nové vozy v Česku v průměru dražší o 5 procent. Přitom nabídka benzinových aut poklesla o 12 %, dieselové verze jsou dole o 25 %.


Mercedes v problémech oznámil okamžité masivní propouštění, škrty přes 25 miliard - 1 - Mercedes-Benz B-Class a EQC nebudou AMG 04Mercedes v problémech oznámil okamžité masivní propouštění, škrty přes 25 miliard - 2 - Mercedes-Benz B-Class a EQC nebudou AMG 05Mercedes v problémech oznámil okamžité masivní propouštění, škrty přes 25 miliard - 3 - Mercedes-Benz B-Class a EQC nebudou AMG 06
Elektrifikace začíná zatínat do účetnictví Mercedesu stále větší dráp, prodeje přitom nejsou světoborné. Značka tak počítá s nižším ziskem i tučnými pokutami

Zdroj: Autocar

Petr Prokopec

Reklama
Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama