Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Mercedes prý nabídne auta na palivové články za cenu hybridů, Béčko asi za milion
28.7.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Třícípá hvězda se dala do holportu s Fordem, Renaultem a Nissanem, aby snížila cenu palivových článků. První takové modely představí v roce 2017.
Ačkoliv v posledních letech padají v případě snižování emisí nejčastěji slova jako hybridizace či elektrifikace za pomoci více či méně klasických akumulátorů, automobilky se chtějí ubírat také třetí cestou. Tu definuje použití vodíkových palivových článků, které ve výsledku také pohání elektromotory, v případě využitelnosti je ale nesvazuje kombinace velmi omezeného dojezdu a ještě delší doby dobíjení. S elektromobilem na palivové články by šlo jezdit v podstatě stejně jako s dnešními vozy - jedete, dotankujete, jedete a tak pořád dokola. Akorát místo benzinu, nafty nebo plynu byste tankovali vodík.
To zní velmi lákavě, palivové články ale mají dvě zásadní úskalí. První a hlavní jsme podrobně rozebírali už kdysi - jejich použití je velmi neefektivní, ať už kvůli nutnosti opakovaně převádět energii do jiných forem (např. u účinnosti systému uhlí-elektřina-vodík-elektřina se uvádí účinnost bídných 12 - 16 %), tak kvůli nutnosti vodík uchovávat za nízkých teplot ve velmi stlačené formě. Jinými slovy - použitelné to je, ale bude to provozně zásadně dražší než konvenční auta.
Cena je úskalím i v druhém případě, tentokrát ale z hlediska vývoje a výroby. Kupříkladu takové BMW před pár lety naznačovalo, že řada 7 poháněná vodíkem by vycházela na přibližně sto milionů korun, a proto nezamířila do prodeje, místo toho ji mělo zapůjčeno jen pár světových celebrit. Více vyrobených kusů by dozajista pomohlo náklady rozptýlit, konkurenceschopná nabídka by ale na konci nestála tak jako tak.
Vývoj ale jde kupředu, pročež bychom se již příští rok měli dočkat Toyoty FCV. Tedy vozu, který má pod kapotou rovněž palivové články. Stát by přitom měl okolo 68 000 USD (cca 1 360 000 Kč), což opět není zrovna malá sumička, pro pár Leonardů DiC. ale už únosná bude. Mercedes-Benz se ale rozhodl se svým příspěvkem počkat až do roku 2017 a nabídnout své řešení levněji.
Původně jsme modely třícípé hvězdy poháněné vodíkem měli dostat ve stejné době jako od Toyoty, Mercedes-Benz však nakonec vstoupil do kolaborace s Fordem a aliancí Renault-Nissan. Ta počítá s takřka stoprocentně shodným hnacím ústrojím u všech zúčastněných značek, díky čemuž dojde k výraznému snížení vývojových nákladů. Zároveň lze přitom očekávat různorodou nabídku, jejíž design by oproti Toyotě mohl lépe sednout evropskému publiku.
Za jakou cenu tedy bude vodíkový Mercedes-Benz k mání? Podle profesora Herberta Kohlera, který šéfuje vývojovému oddělení koncernu Daimler, by mělo jít o stejnou sumu, za jakou jsou nyní k mání hybridní modely. Pokud si tedy uvědomíme, že model S 350 BlueTec vychází na 2 135 650 Kč a S 400 Hybrid na 2 277 220 Kč, pak zde hovoříme o extra částce nějakých 140 tisíc korun.
Pokud by tedy do prodeje zamířila třeba vodíková třída B, na které třícípá hvězda testovala danou technologii v letech 2010 až 2012, pak by se jednalo o přibližně milionovou cenu. To však hovoříme o nejvyšší možné sumě, která by oproti Toyotě nepředstavovala takovou úsporu. Pokud by ovšem šlo o částku okolo 800 tisíc korun, pak jistý úspěch modelu předvídat lze.
Do roku 2017 je ale momentálně daleko, pročež daný odhad berte pouze jako naši spekulaci. Potvrzený tak máme prozatím pouze jejich příchod a jisti si můžeme být také faktem, že ani z hlediska provozní efektivity se do té doby auta na vodíkové palivové články hitem nestanou. Snadno se ale může stát, že benzin bude stát třeba dvojnásobek, pak rázem jistým řešením být mohou...
Mercedes-Benz poslal v letech 2010 až 2012 do provozu 250člennou skupinu vodíkové třídy B. Do produkce však takové vozy zamíří až v roce 2017
Zdroj: Auto News
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
před 9 hodinami - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem tvrdil opak
před 11 hodinami - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
včera - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva