Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Mercedes ukázal nový nejsilnější motor světa, dává neuvěřitelných 211 koní z litru
7.6.2019 | Petr Prokopec
(doplněno) Ferrari, BMW i všechny další motorářské hvězdy se musí znovu sklonit před umem lidí z AMG. Právě ti se postarali o další litrově nejsilnější motor světa určený pro silniční auto.
Doplněno 7.6.: Mercedes uvolnil další podrobnosti a desítky nových fotografií zkoumající nový motor do detailu. Článek byl aktualizován odpovídajícím způsobem.
Novou generaci třídy A poslal Mercedes-Benz do prodeje již loni v březnu. Zpočátku přitom vrcholem bylo provedení A250, v jehož případě přeplňovaný benzinový dvoulitrový čtyřválec produkoval 224 koní, nicméně od letoška je možné sáhnout také po variantě A35 AMG. Pohonná jednotka v jejím případě změněna nebyla, zvýšen však byl její výkon. Pod pravou nohou tak můžete počítat s 306 koňmi, což bohatě stačí na zrychlení na stovku za 4,7 sekundy. Všichni ovšem víme, že ani tento model není pro automobilku konečnou.
Třícípá hvězda již od premiéry nového Áčka zmiňuje, že ostré kompakty z Affalterbachu, sídla AMG budou dva. Vrátí se tedy i provedení A45, o jehož pohon se sice taktéž postará benzinový dvoulitr, tak jako v předchozí generaci však půjde o velmi specifickou jednotku. Motor nese interní označení M139, přičemž nabízen bude ve dvou variacích. Ta základní bude produkovat 388 koní v 6 500 otáčkách a 480 Nm točivého momentu v rozmezí 4 750 až 5 000 ot./min.
Jakkoliv se tím A45 výrazně vzdálí od Mercedesu A35, pro řadu lidí by mohlo jít o zklamání. Minulá generace ostrého Áčka po faceliftu produkovala 381 koní a 475 Nm, tedy jen o chlup méně, než tomu bude nyní. A právě proto dorazí i provedení S, které překoná veškeré dosud známé silniční jednotky. V jejím případě byl dvoulitr naladěn na 422 koní, jež přijdou v 6 750 otáčkách, zatímco krouťák 500 Nm je k mání v pásmu 5 000 a 5 250 ot./min. Tahle čísla znamenají 211 koní na litr, což z novinky dělá podle Mercedesu nejsilnější motor světa pro silniční auto pohledem relativního, tedy litrového výkonu. A současně i nejsilnější sériově vyráběný čtyřválec dneška.
Co vás nejspíše zaujme, to je poměrně úzký rozsah otáček, kdy je maximum točivého momentu k dostání. Navíc bylo toto pásmo posunuto výrazně výše, u předchozí generace to byl 2 250 až 5 000 ot./min. Dáno je to tím, že Mercedes se snažil pohonnou jednotku naladit tak, aby působila jako atmosférická. Proto je potřeba jistá „práce“, než se vůz dostane do varu. Nemělo by proto překvapit, že maximální otáčky motoru vrcholí na 7 200.
Automobilka dále uvádí, že na rozdíl od čtyřválce M260 pracujícího pod kapotou Mercedesu A35 bude motor M139 hodně položen, což umožnilo designérům navrhnout aerodynamicky mnohem efektivnější čelní partie. Navíc je tato pozice ideální pro vylepšené uložení sacího a výfukového potrubí. Zatímco tedy předchozí A45 občas působilo jako ušité horkou jehlou, zde již nemělo být nic ponecháno náhodě.
Dosvědčuje to i skutečnost, že pohonná jednotka se pyšní také novým dvoukomorovým turbodmychadlem, které zvládá točit až 169 tisíc otáček a počítá s maximálním plnicím tlakem 2,1 baru (v případě verze S, u té výchozí činí maximum 1,9 baru). Navíc disponuje elektricky ovládaným obtokovým ventilem, jenž má mnohem efektivněji kontrolovat tok výfukových plynů. Očekávat tedy lze působivější jízdní dynamiku i nižší spotřebu, žádná konkrétní data ale v tuto chvíli nebyla publikována.
Kvůli novému motoru vzniklo v Affalterbachu nové oddělení. Jednotky zde budou skládány ručně dle tradičního principu „Jeden člověk, jeden agregát“, přičemž Mercedes počítá se zavedením nových standardů Industry 4.0. Očekávat tedy máme větší flexibilitu i efektivitu, zároveň by měly být eliminovány i případné chyby a nedostatky, jak již v rámci samotného lidské práce, tak i kvality jednotlivých materiálů.
Nové ústrojí zamíří ještě letos pod kapotu nejen Mercedesu A45, ale také do motorového prostoru modelu CLA45. Také ten bude odhalen do konce roku, velmi pravděpodobně tak lze počítat s premiérou jednoho či druhého nebo obou vozů na autosalonu ve Frankfurtu. Prodej by se pak mohl rozeběhnout ještě před Vánoci, což znamená, že si budete moci nejsilnější čtyřválec současnosti nadělit pod stromeček.
Nová generace Mercedesu-AMG A45 má dorazit ještě letos, pod kapotou nabídne až 422 koní z nového motoru M139, který byl odhalen s předstihem
Bleskovky
- Je těžké, je ošklivé, je drahé, ale pořád je rychlé a aspoň trochu pravověrné. M4 CS je druhé nejrychlejší BMW na Ringu
dnes - Číňané rozjíždí novou levnou značku aut s cílem zaútočit s ní na Evropu. Se zvoleným jménem v Česku nemají šanci
8.5.2024 - Moderní Ferrari ukázalo svou maximální rychlost v běžném provozu, ani 350 km/h neznamenalo konec
7.5.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Cybertruck působí jako šmejd šitý horkou jehlou. Majiteli selhal po ujetí 56 km, rozborka ukázala pravdu
před 7 hodinami - VW znovu mění plány. Spalovací Polo nekončí a koupíte ho i v roce 2030, tolik jako dnes ale už nikdy stát nebude
před 8 hodinami - Nezničitelný Mercedes E může být váš zánovní za míň než nová Fabie, je to levný tip na parádní a pohodlné auto navěky
před 10 hodinami - Sexy Cadillac, který měl konečně prorazit v Evropě, dorazil. Zdražil ale tak moc, že to bude jen další propadák
před 11 hodinami - Je těžké, je ošklivé, je drahé, ale pořád je rychlé a aspoň trochu pravověrné. M4 CS je druhé nejrychlejší BMW na Ringu
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva