Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Motory vyřazené kvůli novým pravidlům EU se vrací do nabídek. Ale v jaké podobě?
1.10.2018 | Petr Prokopec
U některých modelů bylo jasné, že absence způsobená příchodem WLTP nebude trvat věčně, je ale otázkou, jestli lze nad návratem jásat. V případě Peugeotu 308 GTi to tak nevypadá.
Není novinkou, že nutnost nové homologace všech aut v prodeji řádně zamíchala nabídkami automobilek. Tento krok je zkrátka náročný časově i finančně a při spojení s novými emisními normami mohou být veškeré nezbytné kroky obtížně ospravedlnitelné i ekonomicky. Například takové BMW M3 by vyžadovalo instalaci filtru pevných částic, nahrazení karbonového kardanu ocelovým a ještě k tomu úpravu celé spodní části. A na to automobilka rezignovala, i když by současnou M3 jinak prodávala ještě rok, možná i déle vedle nové generace řady 3 jako takové - svolila k tomu pouze v případě M4, která se prodává lépe a na trhu vydrží déle.
To je extrémní případ, i když ale k úplnému konci prodejů jiných nedošlo, přednost při homologaci dostaly pochopitelně modely, které se prodávají nejlépe. Hlavně výkonné deriváty rozličných modelů tedy přijdou na řadu později a třeba taková Škoda Octavia RS chybí v nabídce dodnes. A pokud se nyní zeptáte, kdy bude k mání vrcholný Superb 2,0 TSI 4x4, dostanete u dealerů odpověď, že za rok.
O dost dříve, konkrétně už během příštího měsíce, se do prodeje vrátí také Peugeot 308 GTi. I v jeho případě došlo na přepracování pohonné jednotky, trochu ale váháme, jestli se z návratu vozu do nabídky vůbec radovat. Kvůli provedeným úpravám nám totiž francouzský hot hatch připomíná těch pár sedláků, co se vrátili z bitvy u Chlumce - působí zdevastovaným dojmem, ačkoliv automobilka tvrdí, že dynamika nedoznala změn.
O pohon vozu se nadále stará přeplňovaný 1,6litrový čtyřválec PureTech, který dříve produkoval 270 koní v 6 000 otáčkách. Nově však výkon poklesl na 263 koní, za čímž nepochybně stojí instalace filtru pevných částic. Ten neumožňuje motoru tak volně „dýchat“ jako v rámci metodiky NEDC, nicméně i přes jeho přítomnost došlo alespoň k nárůstu točivého momentu, a to z 330 na 340 Nm.
Jde však jen o slabou kompenzaci, zvláště v souladu s dalšími změnami. Modernizovaný Peugeot 308 GTi totiž nabral také na hmotnosti, a to měrou vrchovatou. Je otázkou, co vše se změnilo, vůz má ale podle stejných oficiálních údajů výrobce aktuálně vážit 1 315 kg, ve srovnání s předchozí variantou by tak byl o 110 kilo těžší. To se nám až nezdá být možné, i kdyby ale Francouzi v jednom případě uvedli hmotnost bez 75kilogramové „eurozátěže”, pořád jde o 35 kg navíc.
Je tedy překvapivé, že ačkoliv dolů šel výkon a hmotnost je vyšší, jízdní dynamika zůstává nezměněna. Hot hatch by tedy měl nadále zvládnout stovku za rovných 6 sekund a kilometr s pevným startem za 25,3 s. Jak to Francouzi dokázali, je otázkou, důvodem ale nejspíše bude navýšení výkonu ve středním pásmu otáček (viz vyšší točivý moment). Kila navíc v zatáčkách nebo při brzdění ale úpravou motoru nepřebijete.
Změny se navíc projevily ve spotřebě, která z 6 litrů na 100 km o půl litru narostla. Ta odpovídá 148 gramům CO2 na kilometr, což ve Francii již vede k prodražení vlastnictví - dosud byl Peugeot 308 GTi zatížen malusem (dodatečnou berní při registraci) 953 Eur (cca 24 500 Kč), ten však aktuálně vzrostl na více než dvojnásobek (konkrétně na 2 010 Eur/51 650 Kč).
Vyšší je pak i samotná pořizovací cena, a to o 200 Eur (5 150 Kč). V tomto případě sice nejde o nic drastického, nicméně vůz nyní startuje až na 38 900 Eur (998 750 Kč). Vedle výkonnějšího Renaultu Mégane RS, který je k dispozici od 37 600 Eur (965 350 Kč), tak nepůsobí jeho nabídka bůhvíjak atraktivně. A že je k mání se dvěma novými barvami karoserie, již zákazníci tak neocení.
Dříve vyřazená auta se tedy do nabídky nevrací zrovna ve špičkové formě a rozhodně to nebude jen případ Peugeotu. I onen vrcholný Superb se do nabídky jednoho dne vrátí s výkonem sníženým o 8 koní a jistě i kily a spotřebovanými litry navíc...
Srovnání dat modifikovaného Peugeotu 308 GTi je možná chybné v případě hmotnosti, i kdyby ale zde šlo o 35 kg, není to žádná sláva...
...nicméně i přes nižší výkon a vyšší hmotnost má hot hatch disponovat toutéž dynamikou jako před instalací filtru pevných částic
Bleskovky
- Moderní Ferrari ukázalo svou maximální rychlost v běžném provozu, ani 350 km/h neznamenalo konec
před 9 hodinami - Muž ukázal, jak samořídicí taxíky Googlu ošálí tričko s nápisem Stop, tohle má být ta brzká budoucnost?
včera - Majiteli jen dva roky starého auta odešel motor a Audi ho odmítlo opravit v záruce. Expert ukázal, co vedlo k neštěstí za 700 tisíc
včera
Nejnovější články
- Němci vyzkoušeli auto od Xiaomi se vzhledem i dynamikou Porsche za cenu Škody. Je prý jen dobře, že se sem nedováží
před 5 hodinami - Oprava nepatrného ťukance na elektrickém Rivianu vyšla majitele tak draho, že místo ní mohl mít celé nové auto
před 6 hodinami - Němečtí rodiče odmítají domácí auta jako vozy pro rodinu, v anketě s 25 tisíci respondenty dali přednost Škodě
před 8 hodinami - Moderní Ferrari ukázalo svou maximální rychlost v běžném provozu, ani 350 km/h neznamenalo konec
před 9 hodinami - Ex-manažer Audi promluvil: Firma vsadila na špatného koně, ignoruje zákazníky, zabíjí klíčová auta a utápí se v byrokracii
před 10 hodinami
Živá témata na fóru
- BMW Divize 05.07. 20:10 - Vrooom
- Onboard videa 05.07. 20:00 - M.Z.
- Politický koutek 05.07. 19:59 - M.Z.
- Policejní kontroly a měření 05.07. 19:11 - řidičBOB
- Samosvorné diferenciály pro BMW 05.07. 17:38 - code
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 05.07. 12:40 - řidičBOB
- Elektromobily a vse kolem nich 05.07. 07:36 - Snowman000
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.07. 07:34 - Truck Daškam