Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Motory vyřazené kvůli novým pravidlům EU se vrací do nabídek. Ale v jaké podobě?
1.10.2018 | Petr Prokopec
U některých modelů bylo jasné, že absence způsobená příchodem WLTP nebude trvat věčně, je ale otázkou, jestli lze nad návratem jásat. V případě Peugeotu 308 GTi to tak nevypadá.
Není novinkou, že nutnost nové homologace všech aut v prodeji řádně zamíchala nabídkami automobilek. Tento krok je zkrátka náročný časově i finančně a při spojení s novými emisními normami mohou být veškeré nezbytné kroky obtížně ospravedlnitelné i ekonomicky. Například takové BMW M3 by vyžadovalo instalaci filtru pevných částic, nahrazení karbonového kardanu ocelovým a ještě k tomu úpravu celé spodní části. A na to automobilka rezignovala, i když by současnou M3 jinak prodávala ještě rok, možná i déle vedle nové generace řady 3 jako takové - svolila k tomu pouze v případě M4, která se prodává lépe a na trhu vydrží déle.
To je extrémní případ, i když ale k úplnému konci prodejů jiných nedošlo, přednost při homologaci dostaly pochopitelně modely, které se prodávají nejlépe. Hlavně výkonné deriváty rozličných modelů tedy přijdou na řadu později a třeba taková Škoda Octavia RS chybí v nabídce dodnes. A pokud se nyní zeptáte, kdy bude k mání vrcholný Superb 2,0 TSI 4x4, dostanete u dealerů odpověď, že za rok.
O dost dříve, konkrétně už během příštího měsíce, se do prodeje vrátí také Peugeot 308 GTi. I v jeho případě došlo na přepracování pohonné jednotky, trochu ale váháme, jestli se z návratu vozu do nabídky vůbec radovat. Kvůli provedeným úpravám nám totiž francouzský hot hatch připomíná těch pár sedláků, co se vrátili z bitvy u Chlumce - působí zdevastovaným dojmem, ačkoliv automobilka tvrdí, že dynamika nedoznala změn.
O pohon vozu se nadále stará přeplňovaný 1,6litrový čtyřválec PureTech, který dříve produkoval 270 koní v 6 000 otáčkách. Nově však výkon poklesl na 263 koní, za čímž nepochybně stojí instalace filtru pevných částic. Ten neumožňuje motoru tak volně „dýchat“ jako v rámci metodiky NEDC, nicméně i přes jeho přítomnost došlo alespoň k nárůstu točivého momentu, a to z 330 na 340 Nm.
Jde však jen o slabou kompenzaci, zvláště v souladu s dalšími změnami. Modernizovaný Peugeot 308 GTi totiž nabral také na hmotnosti, a to měrou vrchovatou. Je otázkou, co vše se změnilo, vůz má ale podle stejných oficiálních údajů výrobce aktuálně vážit 1 315 kg, ve srovnání s předchozí variantou by tak byl o 110 kilo těžší. To se nám až nezdá být možné, i kdyby ale Francouzi v jednom případě uvedli hmotnost bez 75kilogramové „eurozátěže”, pořád jde o 35 kg navíc.
Je tedy překvapivé, že ačkoliv dolů šel výkon a hmotnost je vyšší, jízdní dynamika zůstává nezměněna. Hot hatch by tedy měl nadále zvládnout stovku za rovných 6 sekund a kilometr s pevným startem za 25,3 s. Jak to Francouzi dokázali, je otázkou, důvodem ale nejspíše bude navýšení výkonu ve středním pásmu otáček (viz vyšší točivý moment). Kila navíc v zatáčkách nebo při brzdění ale úpravou motoru nepřebijete.
Změny se navíc projevily ve spotřebě, která z 6 litrů na 100 km o půl litru narostla. Ta odpovídá 148 gramům CO2 na kilometr, což ve Francii již vede k prodražení vlastnictví - dosud byl Peugeot 308 GTi zatížen malusem (dodatečnou berní při registraci) 953 Eur (cca 24 500 Kč), ten však aktuálně vzrostl na více než dvojnásobek (konkrétně na 2 010 Eur/51 650 Kč).
Vyšší je pak i samotná pořizovací cena, a to o 200 Eur (5 150 Kč). V tomto případě sice nejde o nic drastického, nicméně vůz nyní startuje až na 38 900 Eur (998 750 Kč). Vedle výkonnějšího Renaultu Mégane RS, který je k dispozici od 37 600 Eur (965 350 Kč), tak nepůsobí jeho nabídka bůhvíjak atraktivně. A že je k mání se dvěma novými barvami karoserie, již zákazníci tak neocení.
Dříve vyřazená auta se tedy do nabídky nevrací zrovna ve špičkové formě a rozhodně to nebude jen případ Peugeotu. I onen vrcholný Superb se do nabídky jednoho dne vrátí s výkonem sníženým o 8 koní a jistě i kily a spotřebovanými litry navíc...
Srovnání dat modifikovaného Peugeotu 308 GTi je možná chybné v případě hmotnosti, i kdyby ale zde šlo o 35 kg, není to žádná sláva...
...nicméně i přes nižší výkon a vyšší hmotnost má hot hatch disponovat toutéž dynamikou jako před instalací filtru pevných částic
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejčtenější články
- Volvo se rozhodlo odpravit polovinu svých českých prodejů. Skončilo s diesely, i když jde o jeho jasně nejžádanější motory
28.3.2024 - Levná kopie kultovního Mercedesu G dostane novou verzi s motorem přímo od Mercedesu, bude ještě blíž originálu
28.3.2024 - Stellantis dál propouští ve velkém. Nově končí dalších 3 500 lidí, je to prý součást „energetické a technologické transformace”
28.3.2024 - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
28.3.2024 - Nové levné SUV Citroënu vypadá velmi lákavě, stát má jen 225 tisíc Kč. EU se už proto vyhne obloukem
28.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva