Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nejlevnější off-road světa pochází z Ruska. Nestojí skoro nic, je kouzelně primitivní
2.8.2018 | Petr Prokopec
Když se řekne „levný off-road”, představíte si něco jako Dacii Duster. Chyba lávky, za zlomek její ceny můžete koupit tento stroj, který se právě o zmíněný titul hlásí.
Pokud jste v poslední době zatoužili po levném off-roadu, patrně vám na mysli vytanula Dacia Duster. S cenou od 260 tisíc vážně není drahá, ještě levněji pak jde koupit v Africe keňský Mobius 2. I ten stojí přes čtvrt milionu korun, na rozdíl od Dusterz jej lze ale bez uzardění nazvat skutečným off-roadem. Nakonec v Africe se to silnicemi zrovna nehemží a těžko byste našli lepší prostředí, z něhož by měl vyjít vůz, který nepotřebuje silnice k životu.
V případě touhy po ještě levnějším stroji šlo pomyslet také na indický Renault Kwid, který v přepočtu nestojí ani 100 tisíc korun. V tomto případě lze ale s přivřením obou očí mluvit nanejvýše o SUV. Kwid je více než co jiného oplastovaný hatchback se zvýšeným podvozkem, který disponuje pouze pohonem předních kol a maloobjemovými motory.
I kdybychom jej sem ale počítali, na titul nejlevnější auta vhodného pro „mimosilniční” provoz to stejně stačit nebude. V Rusku, ve společnosti Vologdavezdehod totiž letos začali nabízet terénní vozidlo ZIS-5 s 15procentní slevou a cenu auta schopného pohybovat se terénem s grácií poslali na až absurdně nízkou úroveň. Je ale třeba jedním dechem dodat, že jde o off-road nejen nejlevnější, ale také bezpečně nejprimitivnější - konstrukce stroje působí dojmem, jako jej ze zbytků svařil učedník Přemka Podlahy někde ve stodole. A zbylá technika tomu odpovídá.
ZIS-5 spoléhá na motor čínský Lifan naladěný na pouhých 15 koní, což není zrovna moc ani za předpokladu, že má „na hrbu” jen 420 až 470 kilogramů pohotovostní hmotnosti. O rychlost tu ale rozhodně nejde, místo toho je důraz kladen na průchodnost jakýmkoliv terénem, a to včetně vodních toků. Off-roadové vozítko proto dostalo balonová kola a pneumatiky s výrazným vzorem běhounu.
Kromě výše zmíněného ZIS-5 disponuje také čtyřstupňovou manuální převodovkou od automobilky VAZ nebo hydraulickými brzdami. Na délku měří 3,2 metru, na šířku 1,87 metru a na výšku 1,45 metru. I přes takto kompaktní rozměry ovšem pobere až půl tuny nákladu, jenž lze složit na korbu za sedadlem řidiče. Spolucestující si pak mohou sednout maximálně dozadu, kromě volantu a několika svařených trubek totiž již ZIS-5 nic netvoří.
Ve výsledku se tak vlastně nemůžeme ani divit nízké pořizovací ceně, která v tuto chvíli startuje na sumě 150 000 rublů, tedy asi 52 000 Kč. To je třeba vůči takovému Land Roveru Defender zlomek ceny. Na druhou stranu, tato britská klasika se vedle ruského off-roadu rázem stává symbolem luxusu a pohodlí...
ZIS-5 projede v podstatě naprosto všude. O komfortu, alespoň ve stylu nepříliš pohodlného Land Roveru Defender, si ale může nechat pouze zdát
Bleskovky
- Zbrusu nové Bugatti s motorem V16 bylo poprvé nafoceno při testech, značka odhaluje jeho pravý původ
před 2 hodinami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
25.4.2024 - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024
Nejčtenější články
- Kolabující Fisker fungoval v totálním chaosu. Nebral si od lidí peníze za auta, dokonce ani neví, kolik jich prodal
29.3.2024 - Ford zrušil dvě třetiny výroby svého klíčového elektromobilu poté, co ji dřív zkrouhnul o polovinu, třetina lidí má padáka
29.3.2024 - Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
29.3.2024 - Nejlevnější Tesly v Evropě už stojí jen jako obyčejná Fabia, klidně i vybavené vozy s 4x4 a 350 koňmi
29.3.2024 - VW up! se vrátil ze záhrobí. Tohle je Geparda a není to aprílový žert, zadní kola nemá jen naoko
29.3.2024