Nejprodávanější ojetiny v ČR ukazují, že Češi diesely nedají, přes jistý ústup

Diesely se Evropě vrátily do role pouhé alternativy, jasná většina aut je nyní prodávána s benziny a některé výrobce to hodně trápí. České bazaristy nemusí, diesel pořád prodají nejsnáz.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Nejprodávanější ojetiny v ČR ukazují, že Češi diesely nedají, přes jistý ústup

21.8.2019 | Mirek Mazal

Diesely se Evropě vrátily do role pouhé alternativy, jasná většina aut je nyní prodávána s benziny a některé výrobce to hodně trápí. České bazaristy nemusí, diesel pořád prodají nejsnáz.

Obchodování s auty je jistě nelehký způsob obživy vyžadující jistou míru originálního přístupu k zákazníkům. V době prodejců nových i ojetých aut na každém rohu doplněných nekonečnou internetovou nabídkou si musí každý podnikatel předem rozhodnout taktiku boje o zákazníky, zvláště v době, kdy se nálady kupujících značně mění. Na trhu nových vozů docela často platí, že co bylo včera hitem, rázem nemusí fungovat, na trhu ojetin se ale preference kupujících až tak nemění.

Platí to hlavně o pohonných jednotkách, mezi nimiž byly do vypuknutí aféry Dieselgate stál více na koni naftové motory. Po skandálu Volkswagenu a mnohých restrikcích regulátorů se situace rychle změnila a jejich podíl na trhu nových aut, dokonce i v České republice, klesl rychle až o desítky procent. Některým automobilkám to láme vaz, prodejci ojetin ale mohou být v klidu, tady k žádné k revoluci nedošlo.

Ukazuje to analýze českého trhu s ojetými auty za první pololetí letošního roku z dílen Cebie. Naftová auta jsou sice na ústupu, pořád si ale drží nadpoloviční podíl a jistý náskok před ostatními možnostmi. Není to ale jediný zajímavý aspekt, který statistika skýtá, a tak si na dalších řádcích postupně probereme jeden po druhém.

1. Vývoj počtu dovážených ojetin a jejich průměrné stáří

V prvních třech měsících roku 2019 poprvé po čtyřech letech došlo k poklesu počtu dovezených ojetých aut a tento trend pokračoval i ve druhém kvartálu. Celkem se do Česka dopravilo od ledna do konce června 89 159 registrovaných ojetých osobních vozů, což představuje meziroční pokles o 2,7 %. Nejslabší byl červen, kdy se v tuzemsku objevilo o 1 500 dovezených osobních vozidel méně než ve stejném měsíci loňského roku. Hned v červenci se situace otočila a došlo k meziročnímu zvýšení počtu dovezených aut a zároveň se k nám v tomto měsíci dovezlo nejvíce ojetých osobních vozů od roku 2008, což může být tím, že ceny bývají v tuto část roku relativně nejnižší.

Průměrné stáří všech prodávaných ojetin z prvního pololetí činilo pouze 9 let, což odpovídá meziročnímu omlazení o necelý rok. Možnou příčinou je nabídka leasingových společností, které začaly ve větší míře nabízet zánovní a mladé ojetiny široké veřejnosti. Průměrný věk všech zaznamenaných dovozů se letos pohyboval na cifře 11,4, zatímco u ojetin s českým původem bylo průměrné stáří jen 7,5 roku. Průměrný věk celého osobního vozového parku lehce vzrostl na 14,82 roku.


Nejprodávanější ojetiny v ČR ukazují, že Češi diesely nedají, přes jistý ústup - 1 - Trh s ojetinami podle Cebie foto 01

2. Původ vozidel

Snížení množství aut původem ze zahraničí se promítlo i v celkovém koláči prodaných ojetin. Oproti prvnímu kvartálu došlo k navýšení podílu ojetých aut s českým původem o tři procentní body na téměř 53 %. Podíl vozů z Německa klesl o zhruba 2 procentní body na necelých 19 %. Objevují se ale klamavé informace prodejců ohledně původu vozů, kdy je sice deklarováno Německo, ve skutečnosti však auta pocházejí z jihu Evropy či dokonce zemí bývalého Sovětského svazu. Češi slyší na západní Evropu, škodovku z Řecka nebo Chorvatska by většina ignorovala.

Nejprodávanější ojetiny v ČR ukazují, že Češi diesely nedají, přes jistý ústup - 2 - Trh s ojetinami podle Cebie foto 02

3. Prodejní cena

V této oblasti je zásadní informací to, že roste počet prodaných ojetin dražších než 300 tisíc Kč. Jejich podíl narostl o čtyři procentní body na 29 %, což odpovídá častějším pořizování zánovních ojetin. Nejméně vozů (tedy 20 %) se nachází v prodejní kategorii od 200 do 300 tisíc Kč. Průměrná cena ojetých vozidel za šest měsíců 2019 byla 227 900 Kč. Diesely jsou průměrně dražší o 40 tisíc Kč.

Nejprodávanější ojetiny v ČR ukazují, že Češi diesely nedají, přes jistý ústup - 3 - Trh s ojetinami podle Cebie foto 03

4. Udávaný stav kilometrů na tachometru

Průměr udávaných čísel ujeté vzdálenosti klesl na 154 tisíc kilometrů. Vzhledem k devítiletému stáří by měl být reálný počet vyšší, zhruba okolo 180 tisíc kilometrů. Lživě nastavený tachometr nadále má každé třetí auto v nabídce, průměrné stočení se pohybuje okolo 100 000 km. Auto po takovém zásahu bývá dražší o 20 %, včetně nákladů na nečekané opravy účet za stočení stoupá až na polovinu kupní ceny.

Nejprodávanější ojetiny v ČR ukazují, že Češi diesely nedají, přes jistý ústup - 4 - Trh s ojetinami podle Cebie foto 04

5. Nejprodávanější modely a doba prodeje

Od ledna do června poptávka nejčastěji směřovala na stálice v podobě Škod Octavia a Fabia. Třetí se umístil Volkswagen Golf, který překonal léta dominující Passat. Meziroční výsledky může oslavit mladoboleslavský Rapid či koncernový Touran. Do nejlepší desítky se nekvalifikovali žádní Francouzi, Britové, Japonci ani Korejci. Průměrná doba podeje ojetého automobilu dle Cebie trvala 84 dní.

Nejprodávanější ojetiny v ČR ukazují, že Češi diesely nedají, přes jistý ústup - 5 - Trh s ojetinami podle Cebie foto 05

6. Preference jednotlivých typů pohonů

Jak jsme naznačili už zkraje tohoto článku, diesely v prodejích použitých aut stále kralují. Podíl nafty se však opět snížil na 52 %, zatímco benzínové ojeté verze postoupily k 45,4 %. Od loňska tedy dieselové vozy ztratily téměř 7 procentních bodů tržního podílu, o které posílily vozy s benzínovým motorem.

Pořád je to ale docela překvapivá nadvláda absolutně nekorespondující se situací na trhu nových vozů. U těch letos podle SDA diesely tvoří jen 27,13 % prodejů, což představuje meziroční pokles o více než 4 procentní body. Zájem prvních majitelů o tankování černou pistolí stále klesá, hlavně kvůli všeobecnému tlaku na implementaci stále komplexnějších a tím i dražších antiemisních systémů. Na trhu ojetin se pak více než co jiného projevuje fakt, že léta po počátku úpadku dieselů roste podíl nabízených vozů s benzinovými motory - preference zákazníků ojetin se prý ani teď výrazně nemění. Dostat Čechům diesely z hlavy bude tedy na trhu ojetých aut zjevně ještě hodně dlouhý proces.

Nejprodávanější ojetiny v ČR ukazují, že Češi diesely nedají, přes jistý ústup - 6 - Trh s ojetinami podle Cebie foto 06

7. Vozidla s/bez STK a s/bez DPH

Zákazníci si domů odvezli nejspíše na podvalníku 18,4 % vozidel bez platné STK. Kupci na sebe převzali zodpovědnost za technickou kontrolu, která může pozdě odhalit utajované skutečnosti o stavu nedávno koupeného automobilu.

Zatím se prodalo 34 % modelů s možným odpočtem DPH. Atraktivní šance pro plátce daně z přidané hodnoty končí ve chvíli, kdy se v technickém průkaze objeví první jméno neplátce DPH.

Nejprodávanější ojetiny v ČR ukazují, že Češi diesely nedají, přes jistý ústup - 7 - Trh s ojetinami podle Cebie foto 07

8. Nejprodávanější barvy

Češi nápaditostí nehýří a dlouhodobě sahají po nudných odstínech laku. Jen za zkoumaných šest měsíců roku 2019 se prodalo 20 % šedých ojetin. Následovaly černé verze (17 %), bílá auta (16 %) a modrá (15 %). Trochu překvapivá je stříbrná, která se mísí se šedou, přesto ji chtělo jen 11 % zájemců. V rámci nových aut z výrobních linek stále nejčastěji sjíždějí bílé novinky (28 %) šedé (25 %), modré (14 %), černé (13 %) a červené (10 %).

Nejprodávanější ojetiny v ČR ukazují, že Češi diesely nedají, přes jistý ústup - 8 - Trh s ojetinami podle Cebie foto 08

9. Vybrané položky výbavy

Nároky na výbavu se každým rokem stupňují. Pomalu samozřejmostí jsou prvky jako klimatizace, tempomat, parkovací senzory či Bluetooth. Čím dál více lidé touží zaplatit za nebezpečný bezklíčový přístup, parkovací kameru, asistent rozjezdu do kopce či hlídání mrtvého úhlu. Dvacetiprocentní koláč ojetého trhu si ukrojil pohon všech kol zejména u SUV a off-roadů.

Nejprodávanější ojetiny v ČR ukazují, že Češi diesely nedají, přes jistý ústup - 9 - Trh s ojetinami podle Cebie foto 09

10. Auta po prvním majiteli a předchozí havárie

Letos se prodávalo 53 % vozidel s deklarovaným jedním majitelem. Ještě zajímavější informací je 99 % všech prodávaných ojetin bylo nabízeno jako nehavarovaných. Ve skutečnosti má přitom za sebou řešení s pojišťovnou průměrně čtvrtina pětiletých aut. Jistě může jít o banální škrábanec na nárazníku, ale také se do případů mohly promítnout nepřiznané těžké nehody. U desetiletých aut se škodní událost reálně týká 60 % prodávaných vozidel, v inzerci to ale znát není.

Nejprodávanější ojetiny v ČR ukazují, že Češi diesely nedají, přes jistý ústup - 10 - Trh s ojetinami podle Cebie foto 10

Zdroj: Cebia

Mirek Mazal

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama