Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nejprodávanější ojetiny v ČR ukazují, že Češi diesely nedají, přes jistý ústup
21.8.2019 | Mirek Mazal
Diesely se Evropě vrátily do role pouhé alternativy, jasná většina aut je nyní prodávána s benziny a některé výrobce to hodně trápí. České bazaristy nemusí, diesel pořád prodají nejsnáz.
Obchodování s auty je jistě nelehký způsob obživy vyžadující jistou míru originálního přístupu k zákazníkům. V době prodejců nových i ojetých aut na každém rohu doplněných nekonečnou internetovou nabídkou si musí každý podnikatel předem rozhodnout taktiku boje o zákazníky, zvláště v době, kdy se nálady kupujících značně mění. Na trhu nových vozů docela často platí, že co bylo včera hitem, rázem nemusí fungovat, na trhu ojetin se ale preference kupujících až tak nemění.
Platí to hlavně o pohonných jednotkách, mezi nimiž byly do vypuknutí aféry Dieselgate stál více na koni naftové motory. Po skandálu Volkswagenu a mnohých restrikcích regulátorů se situace rychle změnila a jejich podíl na trhu nových aut, dokonce i v České republice, klesl rychle až o desítky procent. Některým automobilkám to láme vaz, prodejci ojetin ale mohou být v klidu, tady k žádné k revoluci nedošlo.
Ukazuje to analýze českého trhu s ojetými auty za první pololetí letošního roku z dílen Cebie. Naftová auta jsou sice na ústupu, pořád si ale drží nadpoloviční podíl a jistý náskok před ostatními možnostmi. Není to ale jediný zajímavý aspekt, který statistika skýtá, a tak si na dalších řádcích postupně probereme jeden po druhém.
1. Vývoj počtu dovážených ojetin a jejich průměrné stáří
V prvních třech měsících roku 2019 poprvé po čtyřech letech došlo k poklesu počtu dovezených ojetých aut a tento trend pokračoval i ve druhém kvartálu. Celkem se do Česka dopravilo od ledna do konce června 89 159 registrovaných ojetých osobních vozů, což představuje meziroční pokles o 2,7 %. Nejslabší byl červen, kdy se v tuzemsku objevilo o 1 500 dovezených osobních vozidel méně než ve stejném měsíci loňského roku. Hned v červenci se situace otočila a došlo k meziročnímu zvýšení počtu dovezených aut a zároveň se k nám v tomto měsíci dovezlo nejvíce ojetých osobních vozů od roku 2008, což může být tím, že ceny bývají v tuto část roku relativně nejnižší.
Průměrné stáří všech prodávaných ojetin z prvního pololetí činilo pouze 9 let, což odpovídá meziročnímu omlazení o necelý rok. Možnou příčinou je nabídka leasingových společností, které začaly ve větší míře nabízet zánovní a mladé ojetiny široké veřejnosti. Průměrný věk všech zaznamenaných dovozů se letos pohyboval na cifře 11,4, zatímco u ojetin s českým původem bylo průměrné stáří jen 7,5 roku. Průměrný věk celého osobního vozového parku lehce vzrostl na 14,82 roku.
2. Původ vozidel
Snížení množství aut původem ze zahraničí se promítlo i v celkovém koláči prodaných ojetin. Oproti prvnímu kvartálu došlo k navýšení podílu ojetých aut s českým původem o tři procentní body na téměř 53 %. Podíl vozů z Německa klesl o zhruba 2 procentní body na necelých 19 %. Objevují se ale klamavé informace prodejců ohledně původu vozů, kdy je sice deklarováno Německo, ve skutečnosti však auta pocházejí z jihu Evropy či dokonce zemí bývalého Sovětského svazu. Češi slyší na západní Evropu, škodovku z Řecka nebo Chorvatska by většina ignorovala.
3. Prodejní cena
V této oblasti je zásadní informací to, že roste počet prodaných ojetin dražších než 300 tisíc Kč. Jejich podíl narostl o čtyři procentní body na 29 %, což odpovídá častějším pořizování zánovních ojetin. Nejméně vozů (tedy 20 %) se nachází v prodejní kategorii od 200 do 300 tisíc Kč. Průměrná cena ojetých vozidel za šest měsíců 2019 byla 227 900 Kč. Diesely jsou průměrně dražší o 40 tisíc Kč.
4. Udávaný stav kilometrů na tachometru
Průměr udávaných čísel ujeté vzdálenosti klesl na 154 tisíc kilometrů. Vzhledem k devítiletému stáří by měl být reálný počet vyšší, zhruba okolo 180 tisíc kilometrů. Lživě nastavený tachometr nadále má každé třetí auto v nabídce, průměrné stočení se pohybuje okolo 100 000 km. Auto po takovém zásahu bývá dražší o 20 %, včetně nákladů na nečekané opravy účet za stočení stoupá až na polovinu kupní ceny.
5. Nejprodávanější modely a doba prodeje
Od ledna do června poptávka nejčastěji směřovala na stálice v podobě Škod Octavia a Fabia. Třetí se umístil Volkswagen Golf, který překonal léta dominující Passat. Meziroční výsledky může oslavit mladoboleslavský Rapid či koncernový Touran. Do nejlepší desítky se nekvalifikovali žádní Francouzi, Britové, Japonci ani Korejci. Průměrná doba podeje ojetého automobilu dle Cebie trvala 84 dní.
6. Preference jednotlivých typů pohonů
Jak jsme naznačili už zkraje tohoto článku, diesely v prodejích použitých aut stále kralují. Podíl nafty se však opět snížil na 52 %, zatímco benzínové ojeté verze postoupily k 45,4 %. Od loňska tedy dieselové vozy ztratily téměř 7 procentních bodů tržního podílu, o které posílily vozy s benzínovým motorem.
Pořád je to ale docela překvapivá nadvláda absolutně nekorespondující se situací na trhu nových vozů. U těch letos podle SDA diesely tvoří jen 27,13 % prodejů, což představuje meziroční pokles o více než 4 procentní body. Zájem prvních majitelů o tankování černou pistolí stále klesá, hlavně kvůli všeobecnému tlaku na implementaci stále komplexnějších a tím i dražších antiemisních systémů. Na trhu ojetin se pak více než co jiného projevuje fakt, že léta po počátku úpadku dieselů roste podíl nabízených vozů s benzinovými motory - preference zákazníků ojetin se prý ani teď výrazně nemění. Dostat Čechům diesely z hlavy bude tedy na trhu ojetých aut zjevně ještě hodně dlouhý proces.
7. Vozidla s/bez STK a s/bez DPH
Zákazníci si domů odvezli nejspíše na podvalníku 18,4 % vozidel bez platné STK. Kupci na sebe převzali zodpovědnost za technickou kontrolu, která může pozdě odhalit utajované skutečnosti o stavu nedávno koupeného automobilu.
Zatím se prodalo 34 % modelů s možným odpočtem DPH. Atraktivní šance pro plátce daně z přidané hodnoty končí ve chvíli, kdy se v technickém průkaze objeví první jméno neplátce DPH.
8. Nejprodávanější barvy
Češi nápaditostí nehýří a dlouhodobě sahají po nudných odstínech laku. Jen za zkoumaných šest měsíců roku 2019 se prodalo 20 % šedých ojetin. Následovaly černé verze (17 %), bílá auta (16 %) a modrá (15 %). Trochu překvapivá je stříbrná, která se mísí se šedou, přesto ji chtělo jen 11 % zájemců. V rámci nových aut z výrobních linek stále nejčastěji sjíždějí bílé novinky (28 %) šedé (25 %), modré (14 %), černé (13 %) a červené (10 %).
9. Vybrané položky výbavy
Nároky na výbavu se každým rokem stupňují. Pomalu samozřejmostí jsou prvky jako klimatizace, tempomat, parkovací senzory či Bluetooth. Čím dál více lidé touží zaplatit za nebezpečný bezklíčový přístup, parkovací kameru, asistent rozjezdu do kopce či hlídání mrtvého úhlu. Dvacetiprocentní koláč ojetého trhu si ukrojil pohon všech kol zejména u SUV a off-roadů.
10. Auta po prvním majiteli a předchozí havárie
Letos se prodávalo 53 % vozidel s deklarovaným jedním majitelem. Ještě zajímavější informací je 99 % všech prodávaných ojetin bylo nabízeno jako nehavarovaných. Ve skutečnosti má přitom za sebou řešení s pojišťovnou průměrně čtvrtina pětiletých aut. Jistě může jít o banální škrábanec na nárazníku, ale také se do případů mohly promítnout nepřiznané těžké nehody. U desetiletých aut se škodní událost reálně týká 60 % prodávaných vozidel, v inzerci to ale znát není.
Zdroj: Cebia
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Výroba stojí, obchodování s akciemi též, jednání o miliardové investici se zhroutila. Fisker je na hranici bankrotu
26.3.2024 - Nejlevnější Mercedes-AMG GT v prodeji stojí míň než lepší škodovky, dojem s ním uděláte milionový
26.3.2024 - Oblíbené Hyundai i30 dostalo místo nové generace druhý facelift, i Korejci radši přešlapují na místě
26.3.2024 - Stellantis propustil dalších 400 lidí, otevřeně říká, že je to kvůli elektromobilům
26.3.2024 - Hned tři oblíbené německé sporťáky končí bez nástupce. Lidé by je chtěli dál, prodávat se ale dál nesmí
26.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva