Mercedesu začíná lámat vaz závislost na dieselech, po 10 letech spadl do ztráty

O tom, že Dieselgate a její následky nebudou problémem jen pro koncern VW a jeho motory TDI, se mluví už dlouho. Teď to ale přestávají být jen slova, Mercedes kvůli témuž spadl do ztráty.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Mercedesu začíná lámat vaz závislost na dieselech, po 10 letech spadl do ztráty

25.7.2019 | Petr Prokopec

O tom, že Dieselgate a její následky nebudou problémem jen pro koncern VW a jeho motory TDI, se mluví už dlouho. Teď to ale přestávají být jen slova, Mercedes kvůli témuž spadl do ztráty.

Krátce poté, co se svět dozvěděl, že diesely Volkswagenu nejsou zas až tak čisté, vypukla globální dieselová aféra. Do té bylo namočeno více výrobců, žádný z nich však dosud nedostal přes prsty tak moc jako právě VW. Za tím jistě stojí i skutečnost, že VW se ke všemu přiznal, kdežto zbytek světa zatlouká. Mohlo se přitom zdát, že jde správnou strategii, ovšem případ Mercedesu to příliš nedosvědčuje.

Třícípá hvězda v minulosti několikrát prohlásila, že na vyřešení různých nesrovnalostí týkajících se naftových motorů spolupracuje s Evropskou komisí. Na žádná oficiální obvinění dosud nedošlo, neboť Mercedes v reakci na tyto události vždy vyrukoval s akcí, během které povolal zpět do servisů auta s dieselovým motorem a poněkud jim upravil software. Reálně se do značné míry jednalo o oběma stranami odsouhlasené zahlazování stop, nicméně oficiálně bylo vše popisováno jen jako snaha o navýšení ekologičnosti provozu. Loni v létě se přitom jednalo o 774 tisíc aut, u nichž bylo Bruselem objeveno cosi, co je považováno za zakázané zařízení regulující účinnost antiemisních opatření.

Letos však úřady zjevně ještě přitvrdily, neboť Mercedes musel přijít s další svolávací akcí, jenž se tentokrát týká zhruba 40 tisíc kusů modelu GLK - také v jeho případě má jít o ilegální podprogramy řídicí jednotky. Kromě toho Evropská komise obvinila třícípou hvězdu, stejně jako BMW a VW, s kartelové dohody, kdy tato trojice automobilek měla v rozmezí let 2006 až 2014 záměrně pozdržet uvedení dvou nových antiemisních systémů. A aby toho nebylo málo, máme tu i zmínku od amerických úřadů, které začaly Mercedes prošetřovat kvůli stejnému přestupku jako kdysi VW.

To všechno jsou nepříjemnosti, které stojí Mercedes peníze. A nejde o malé peníze. Svolávací akcemi a postihy od regulátorů stály jen letos automobilku 4,2 miliardy Eur (107 mld. Kč), a to je tak vysoká částka, že stáhla do ztráty celou firmu. Oficiální výsledek za druhý kvartál letošního roku tak činí -1,2 miliardy Eur (30,6 mld. Kč) a znamená vůbec první ztrátu pro celý koncern Daimler za posledních 10 let.

Zní to nepříjemně, pro Mercedes je to ale pořád jen část problému. Tou ještě větší se může stát, že automobilka byla na dieselech po léta prodejně závislá (až 70 % jejích vozů prodaných v Evropě mělo naftový motor), jenže diesely v návaznosti na všechno zmíněné pozbyly na popularitě. Zvláště u automobilek, jako je Mercedes s nabídkou plnou velkých a těžkých aut znamená jejich menší odbyt zvýšení průměrných emisí CO2 na prodané auto, a to je dnes potenciálně ještě více likvidační záležitost než výše zmíněné.

Automobilky nyní musí platit 95 Eur za každý gram CO2 nad limit 130 g/km za každý prodaný vůz, takže pokud by Mercedes, který loni prodal v Evropě 877 988 aut, vykázal průměrné emise byť jen 5 gramů za tuto hranici (v roce 2017 to bylo 126,4 g/km, ale automobilka už varovala, že za rok 2018 to bude více a 2019 ještě více), znamená to pokutu přes 417 milionů Eur, skoro 11 miliard Kč. Ve stínu výše zmíněného to není suma, která Daimler položí, ale jsou to znovu velké peníze. A kdo říká, že těch gramů přes limit nebude 20 a i kdyby ne, jejich limit do dvou let klesne na 95 gramů na kilometr a nůžky e dále rozevřou.

Rázem snadno pochopíte, proč automobilka ani po neobvyklé rekordní ztrátě varuje i před dalším vývojem. Oficiálně už letos dvakrát upozorni akcionáře, že právě kvůli dieselům nemusí skončit v zisku za celý letošní rok. Rozhodně se tedy nejedná o maličkosti a paradoxně je to pro Mercedes větší problém než pro VW - ten i přes náklady spojené s řešením Dieselgate do ztráty nikdy nepadl.

Jak se tedy ukazuje, celý skandál má na ostatní automobilky mnohem horší následky, než si zprvu zdálo, i když se formálně do stejných patálií jako Volkswagen zdaleka nedostaly. Pokud Mercedes nezvládne dostat své průměrné emise na patřičnou úroveň, může ji to i zničit. Už hodnota 126,1 g/km z roku 2017 by v roce 2021 znamenala pokutu 2,6 miliardy Eur, přes 66 miliard Kč. A šrouby se budou jen utahovat.


Mercedesu začíná lámat vaz závislost na dieselech, po 10 letech spadl do ztráty - 1 - Mercedes-Benz C-Class 2015 Bluetec Diesel 01Mercedesu začíná lámat vaz závislost na dieselech, po 10 letech spadl do ztráty - 2 - Mercedes-Benz C-Class 2015 Bluetec Diesel 02Mercedesu začíná lámat vaz závislost na dieselech, po 10 letech spadl do ztráty - 3 - Mercedes-Benz C-Class 2015 Bluetec Diesel 03Mercedesu začíná lámat vaz závislost na dieselech, po 10 letech spadl do ztráty - 4 - Mercedes-Benz C-Class 2015 Bluetec Diesel 04Mercedesu začíná lámat vaz závislost na dieselech, po 10 letech spadl do ztráty - 5 - Mercedes-Benz C-Class 2015 Bluetec Diesel 05Mercedesu začíná lámat vaz závislost na dieselech, po 10 letech spadl do ztráty - 6 - Mercedes-Benz C-Class 2015 Bluetec Diesel 06
Dieselové motory byly pro Mercedes v Evropě hlavní hybnou silou. Nyní automobilku táhnou ke dnu jako dříve VW

Zdroje: Reuters, Daimler

Petr Prokopec

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama