Reklama

Tak moc jsou dnes některé automobilky závislé na dieselech. Statistika až překvapí

Některé značky rády hovoří o tom, že už zcela skoncují s diesely. Statistika ale ukazuje, že za takového stavu by v Evropě pomalu neměly co prodávat.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Tak moc jsou dnes některé automobilky závislé na dieselech. Statistika až překvapí

5.4.2018 | Petr Prokopec | 25 příspěvků

Některé značky rády hovoří o tom, že už zcela skoncují s diesely. Statistika ale ukazuje, že za takového stavu by v Evropě pomalu neměly co prodávat.

Aktuálně neuplyne pomalu ani den, aniž by nepadla alespoň zmínka o dieselech. Není to až tak překvapivé, dříve milované motory jsou náhle často i stejnými lidmi zatracovány. Je přitom jedno, zda jde o výrobce, zákazníky či politiky - averze vůči „producentům sazí“ se rozšířila napříč celou společností. Na německém trhu tak došlo v březnu k meziročnímu propadu registrací dieselových aut o jednu čtvrtinu, což vyústilo v jejich ani ne třetinový podíl na celkových prodejích. Na zemi, kde tato auta dříve trhu dominovala, je to docela překvapivé.

V Německu se ovšem tento vývoj dal i díky přelomovému únorovému verdiktu spolkového soudu očekávat, pokles zájmu o diesely je ale spojen i s dalšími hlavními evropskými trhy. Dle předběžných dat Společnosti automobilových výrobců a prodejců totiž ve Velké Británii registrace dieselových aut poklesly v březnu meziročně o více než 37 procent. Benzinové vozy si sice oproti tomu polepšily o necelé procento a auta s alternativním pohonem o 5 %, nicméně to je pouze slabá kompenzace. Celkově tedy celý trh zamířil vůči loňsku o razantních 15,7 procenta a data naznačují, že zájemci o diesely se prostě z trhu nových aut vytrácejí - mezi ojetinami zájem o ně klesá mnohem pomaleji.

Z těchto dat se může zdát, že po dieselech pomalu neštěkne ani pes, takový pocit by ale byl mylný. Situace se totiž liší značku od značky a čerstvá analýza JATO Dynamics ukazuje, jak některé z nich zůstávají na naftových motorech nadále silně závislé. Ze všeho nejvíce to platí o Land Roveru, v jehož případě se diesely podílejí na celkových registracích na Starém kontinentu z 94 procent. Oproti 96 procentům z roku 2016 to sice znamená menší pokles, přesto lze bez okolků říci, že Land Rover by bez dieselů v Evropě neprodal skoro nic.

O mnoho lépe na tom není druhý Jeep s 80 procent a až úsměvná je situace třetího Volva se 78 procenty. Tato značka se mnohokrát nechala ústy svých šéfů slyšet, že na diesely brzy zanevře či že nové už nebude vyvíjet. A jak můžete vidět, pořád je na nich kriticky závislá, přes meziroční pokles o 5 procentních bodů.

V dieselové pasti jsou též Mercedes a BMW, jejichž prodeje spoléhají na naftové motory ze 67 procent, třetí z německého trojlístku - Audi - pak z 59 procent. Takový Peugeot a Renault ale již klesly pod polovinu (49 %), stejně jako Nissan (47 %). Zajímavé pak je, že relativně bez obav může být i strůjce všech těchto změn, a sice Volkswagen, u kterého již podíl dieselů klesl na 46 procent, i když předloni byl na 51 procentech. Zajímá-li vás situace Škody, pak ta je se 41 procenty též už spíše „benzinová”, jako řada dalších značek za ní. Kompletní statistiku najdete v tabulkách níže.

Tato čísla místy až překvapivá - zejména prémiové značky by dnes byly bez dieselů nahrané a není tedy divu, že za ně povětšinou dále „kopou”. Naopak je podivné, že zejména Volvo dává od nafťáků ruce pryč, když je na nich z výrobců klasických prémiových sedanů a kombíků závislé daleko nejvíce.

Analytici pak dodávají, že ve světle nových podmínek má naprostou jistotu, že vyhoví budoucím přísnějším emisním normám, pouze jediná automobilka, a sice Toyota. Ta totiž na diesely spoléhá jen ze sedmi procent, místo toho se v rámci snižování své emisní stopy zaměřuje na hybridy. Tato cesta se aktuálně jeví jako ta správná, tedy alespoň s ohledem na ony pokuty, kterých se Japonci rozhodně nedočkají. Prodeje japonské automobilky na evropském kontinentu ale nenaznačují, že by to zákazníci viděli úplně stejně...

Podíl dieselových motorů na prodejích automobilek v Evropě v letech 2016 a 2017

Tak moc jsou dnes některé automobilky závislé na dieselech. Statistika až překvapí - 1 - Znacky aut podil diesel 2016 2017 tab1Tak moc jsou dnes některé automobilky závislé na dieselech. Statistika až překvapí - 2 - Znacky aut podil diesel 2016 2017 tab2

Tak moc jsou dnes některé automobilky závislé na dieselech. Statistika až překvapí - 3 - Land Rover Discovery Sport prvni test 26Tak moc jsou dnes některé automobilky závislé na dieselech. Statistika až překvapí - 4 - Land Rover Discovery Sport prvni test 33Tak moc jsou dnes některé automobilky závislé na dieselech. Statistika až překvapí - 5 - Land Rover Discovery Sport prvni test 43Tak moc jsou dnes některé automobilky závislé na dieselech. Statistika až překvapí - 6 - Land Rover Discovery Sport prvni test 44Tak moc jsou dnes některé automobilky závislé na dieselech. Statistika až překvapí - 7 - Land Rover Discovery Sport prvni test 48Tak moc jsou dnes některé automobilky závislé na dieselech. Statistika až překvapí - 8 - Land Rover Discovery Sport prvni test 50
Pro Land Rover je pokles zájmu o diesely zásadní, automobilka na ně totiž v Evropě spoléhá z 94 procent

Tak moc jsou dnes některé automobilky závislé na dieselech. Statistika až překvapí - 9 - Volvo XC60 2017 prvni oficialni sada 26Tak moc jsou dnes některé automobilky závislé na dieselech. Statistika až překvapí - 10 - Volvo XC60 2017 prvni oficialni sada 28Tak moc jsou dnes některé automobilky závislé na dieselech. Statistika až překvapí - 11 - Volvo XC60 2017 prvni oficialni sada 29Tak moc jsou dnes některé automobilky závislé na dieselech. Statistika až překvapí - 12 - Volvo XC60 2017 prvni oficialni sada 30Tak moc jsou dnes některé automobilky závislé na dieselech. Statistika až překvapí - 13 - Volvo XC60 2017 prvni oficialni sada 31Tak moc jsou dnes některé automobilky závislé na dieselech. Statistika až překvapí - 14 - Volvo XC60 2017 prvni oficialni sada 48
Pozoruhodné je, jak se o dieselech vyjadřuje Volvo, ani ono v Evropě bez naftového motoru neprodá skoro nic

Tak moc jsou dnes některé automobilky závislé na dieselech. Statistika až překvapí - 15 - Test Skoda Superb Combi 2015 20 TDI prvni 02Tak moc jsou dnes některé automobilky závislé na dieselech. Statistika až překvapí - 16 - Test Skoda Superb Combi 2015 20 TDI prvni 06Tak moc jsou dnes některé automobilky závislé na dieselech. Statistika až překvapí - 17 - Test Skoda Superb Combi 2015 20 TDI prvni 11Tak moc jsou dnes některé automobilky závislé na dieselech. Statistika až překvapí - 18 - Test Skoda Superb Combi 2015 20 TDI prvni 18Tak moc jsou dnes některé automobilky závislé na dieselech. Statistika až překvapí - 19 - Test Skoda Superb Combi 2015 20 TDI prvni 22Tak moc jsou dnes některé automobilky závislé na dieselech. Statistika až překvapí - 20 - Test Skoda Superb Combi 2015 20 TDI prvni 45
U škodovek činí podíl dieselů 41 procent a je na sestupné tendenci

Petr Prokopec

Další zajímavé články:

Diskuze 25 příspěvků

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše