Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Němci dál vyvíjí pneumatiku budoucnosti, chytře snižuje spotřebu i zlepšuje jízdu
21.12.2020 | Petr Miler
I s koly vypadá jako z vesmírného modulu, o hudbu hodně vzdálené budoucnosti se ale nejedná. Němci upřesnili její fungování i vyhlídky na sériovou výrobu, na autě ji můžeme vidět už za pár let.
Povinné elektronické sledování správného tlaku pneumatik je prakticky k ničemu a dojezdové obutí typu run-flat jen ničí kvalitu jízdy i výdrž podvozkových komponentů. Nejlepším řešením sledovat tlak klasickým manometrem a vozit s sebou plnohodnotnou rezervu. Jenže na to první dnes spousta lidí nemá čas a na kompletní páté kolo uvnitř vozu už ani nebývá v dnešních zavazadlových prostorech místo.
Tuto situaci chce jakousi třetí cestou vyřešit německý Continental, který už dříve ukázal návrh inteligentní pneumatiky, která se sama dovede dofukovat za jízdy a přizpůsobuje vnitřní tlak aktuálním podmínkám. Říká si Conti C.A.R.E. (Connected. Autonomous. Reliable. Electrified. - budeme ji dále říkat jen Care) a slibuje být pneumatikou budoucnosti, která se postará o vždy správný stav a tlak v pneu bez nutnosti se čímkoli zabývat. Auto tak má mít vždy minimální spotřebu a nejlepší možný jízdní projev, aniž by tím utrpěl komfort jízdy nebo technika zbytku vozu. Nyní víme více o tom, co také dovede a jaké jsou vyhlídky na její reálné uplatnění.
Řešení počítá s řadou senzorů, která sledují hloubku vzorku, technický stav, teplotu a samozřejmě také vnitřní tlak pneu. Všechny tyto informace jsou shromažďovány systémem ContiSense a přenášeny prostřednictvím zabudovaného rozhraní Bluetooth do palubního počítače automobilu. Nastřádaná data je možné v konečném důsledku poslat na mobilní telefon řidiči či servisu, ale to není podstata věci.
Základním kamenem Conti Care je schopnost samostatně upravovat tlak. Co je důležité, chytrý systém nepoužívá zastaralé externí dofukování jako z nákladních vozidel, které je těžké, složité a energeticky náročné. Chytře používá integrované odstředivé čerpadlo, jakmile tedy vůz dosáhne vyšší rychlosti, zařízení začne pumpovat vzduch do pneumatiky.
Odstředivé čerpadlo nedokáže fungovat či nefungovat podle libosti, funguje pořád. Pokud ale máte obavy, že bude pneumatiku neustále dofukovat, nebo ji bude nutné permanentně plnit tlakem a současně ji upouštět, není tomu tak. Přebytečné množství tlakového vzduchu Conti Care ukládá do zvláštní „nádrže” a dokáže jej použít v momentě, kdy je třeba tlak rychle navýšit, třeba v případě defektu. V takovém momentě by odstředivé čerpadlo nestačilo, tohle situaci řeší.
Precizní práce s tlakem má pak spolu se zvláštním vzorkem a vůbec konstrukcí celého kola přispět i k minimalizaci hlučnosti, což lze též jen kvitovat. Vypadá to jako zajímavé a přitom jednoduché řešení, i proto také podle Continentalu nejde o žádné sci-fi. Vývoj dále pokračuje a hotový produkt se na prvním sériovém autě může objevit už během následujících let.
Koncept Conti Care se pečlivě stará hlavně o tlak v pneumatikách s pomocí odstředivého čerpadla a zvláštní nádrže, tím pomůže spotřebě i jízdním vlastnostem. Foto: Continental
Zdroj: Continental
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejčtenější články
- Nejlevnější Mercedes-AMG GT v prodeji stojí míň než lepší škodovky, dojem s ním uděláte milionový
26.3.2024 - Oblíbené Hyundai i30 dostalo místo nové generace druhý facelift, i Korejci radši přešlapují na místě
26.3.2024 - Stellantis propustil dalších 400 lidí, otevřeně říká, že je to kvůli elektromobilům
26.3.2024 - Hned tři oblíbené německé sporťáky končí bez nástupce. Lidé by je chtěli dál, prodávat se ale dál nesmí
26.3.2024 - Specifický přístup k elektromobilům se BMW bohatě vyplácí, pochybovači aspoň prozatím ostrouhali
26.3.2024
Živá témata na fóru
- VZKAZY 04.26. 14:59 - petr_riha
- Elektromobily a vse kolem nich 04.26. 14:36 - Stepan
- Audi A6 C7 převodovky 04.26. 14:28 - Arkis
- S větrem ve vlasech.... 04.26. 14:16 - pavproch
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.26. 10:35 - Brus
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.26. 09:48 - Eda
- Výběr Hybrid auta 04.26. 09:34 - mattonecz
- RYBNÍK NA PODLAZE - OCTAVIA 1 04.26. 07:49 - nostromo23