Řidiči nestojí o pneumatiky run-flat, ničí kvalitu jízdy a prodražují provoz auta

Chlouba automobilky BMW dostala další ránu. Podle studie J.D. Power dokážou pneumatiky run-flat i odradit majitele od doporučení jiným.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Řidiči nestojí o pneumatiky run-flat, ničí kvalitu jízdy a prodražují provoz auta

2.4.2013 | Miro Mihálik | 9 příspěvků

Chlouba automobilky BMW dostala další ránu. Podle studie J.D. Power dokážou pneumatiky run-flat i odradit majitele od doporučení jiným.

Pneumatiky typu run-flat, i když jde o typ obutí použitelný na jakémkoli autě, máme spojený hlavně s automobilkou BMW. Objevily se sice i na pár modelech jiných značek, jen a pouze BMW bazíruje na jejich použití na všech svých modelech. Tedy téměř všech - skoro v každém testu některého z bavorských aut je kritizujeme pro jejich neschopnost zajistit kvalitní filtrování nerovností a pokud se tato stať v nějaké recenzi neobjeví, pak obvykle proto, že na daném autě žádné nejsou. BMW skutečně jen zřídka sahá po použití konvenčních pneu, pokud to ale udělá, nastaví nesmírně kritické zrcadlo zbytku své nabídky.

V novinářských testech recenzentů ze zemí, které se nepyšní zrovna nejkvalitnějšími silnicemi (typicky východ Evropy, ale třeba i Velká Británie) se jejich kritika objevuje často, z jiných míst ale zaznívá zřídka. Až by se mohlo zdát, že je tamní řidiči akceptoval, nebo jejich přítomnost na svých autech přinejmenším přestali vnímat. Ale není to pravda, nejnovější studie J.D. Power provedená mezi americkými řidiči a zaměřená právě na pneumatiky poukazuje na jejich poměrně zásadní vliv na vnímání kvality jízdy a tím i spokojenost s autem jako takovým. Krom toho vynáší i ne zcela pozitivní ortel na tzv. pneu s nízkým valivým odporem.

Na úvod se sluší říci, že pneumatiky typu run-flat a gumy s nízkým valivým odporem vznikaly ze dvou různých důvodů. První měly sloužit k omezenému dojezdu do servisu po defektu a druhotně navíc umožnit zvětšení objemu zavazadlového prostoru na úkor rezervy, druhé pak podle možností snižovat spotřebu zmenšením valivého tření, obě však kromě svého primárního účelu nezanedbatelným způsobem zasáhly ne zrovna příjemně nejen do kvality jízdy, ale rovněž ovladatelnosti či provozních nákladů. Co na ně tedy říkají řidiči?

Podle kalifornské J.D. Power (JDP) a výsledků její aktuální studie spokojenosti (provedené od listopadu do prosince 2012 za účasti téměř 31 tisíc majitelů aut modelového roku 2011 až 2012) je závěr poměrně jasný: „Oblíbenost pneumatik se sníženým valivým odporem, respektive pneumatik typu run-flat mezi majiteli aut klesá“. Příčiny narůstající averze vůči nim nejsou samozřejmě identické, podívejme se proto na nedávno zveřejněnou tiskovou zprávu trochu podrobněji.

JDP v ní tvrdí, že řidiči jsou pneumatikami run-flat, dodávanými ve standardu obvykle pro luxusnější či sportovní modely (čtěte „BMW”), podstatně méně spokojeni než řidiči srovnatelných vozů používajících konvenční obutí. Zejména u sportovních modelů je rozdíl propastný - vyjádřeno metrikou JDP získaly od řidičů sporťáků run-flaty hodnocení jen 665 bodů z 1 000 kdežto standardní pneu 732. Zajímavé přitom je, že faktorem nespokojenosti není jen negativní vliv na jízdní vlastnosti (což je u sportovního auta dost podstatný atribut), ale i fakt, že majitelé musí u svých vozů „měnit alespoň jednu gumu mnohem častěji než řidiči aut se standardními pneumatikami“ - podle průzkumu jde téměř o třetinu motoristů (31 procent) ve srovnání s necelou pětinou (19 procent).

Hlavní problém pochopitelně spočívá v tom, že run-flaty by se neměly opravovat a majitel nezřídka musí koupit ne jednu, ale rovnou dvě nové a navíc ještě dražší než běžné gumy. „Řidiči aut vybavených pneumatikami run-flat jsou kvůli defektu či prasknutí nuceni měnit je téměř dvakrát tak častěji,“ uvádí JDP s tím, že průměrný počet kilometrů ujetých na jedné obyčejné pneumatice je o 40 procent vyšší než u run-flatu. JDP navíc dodává, že majitelé sportovních vozů s run-flaty své pneumatiky rozhodně doporučili pouze v polovině případů oproti majitelům strojů na standardních gumách (14 vs. 28 procent). A to může mít velký finanční dopad nejen na výrobce pneumatik, ale i na výrobce aut. Řada řidičů není schopna rozlišit, kde končí negativní vliv pneumatiky a kde už začíná špatná funkce samotného auta a kvůli nedostatečně dobře fungujícímu obutí nedoporučují ke koupi i vůz jako takový.

Studie nemá příliš slitování ani s druhým typem gumy. Zatímco run-flaty zaostávají za očekáváním zákazníka jako po stránce funkce, tak z hlediska životnosti a nákladů na pořízení i provoz, u pneumatik se sníženým valivým odporem mají mnozí motoristé spíše obavy z výměny úspory paliva za sníženou trakci a nevěří ani jejich trvanlivosti.

Navíc u vozů vybavených běžnými gumami z prvovýroby lidé věří, že automobilky volí pro své produkty sice kompromisní, přesto však optimální obutí vyhovující různým podmínkám, a proto jakýkoli odklon třeba i ke slibované nižší spotřebě nepovažují za rozumné řešení a JDP doslova tvrdí, že z pneumatik s nižším valivým odporem mají někteří američtí motoristé strach.

Na slibovanou nižší spotřebu však zákazníci tolik neslyší i z dalšího důvodu. Podobně jako v Evropě, také ve Spojených státech se výrobci aut snaží buďto vyhnout anebo alespoň omezit pokuty za nadlimitní spotřebu portfolia svých modelů, takže hledání mezer v normovaných testech a snaha promítnout výsledky do konstrukce je pochopitelná, nicméně jejich „zvyšování energetické účinnosti“ v praxi není snadné doložit.

„Zákazníci pneumatiky s nízkým valivým odporem příliš nechápou,“ vysvětluje Brent Gruber, ředitel automobilové divize JDP a dodává: „Věří, že jejich výběrem přichází o důležitý aspekt výkonu gumy, ale zároveň nevědí, s jak velkou úsporou paliva mají za svůj ústupek počítat.“

Pokud jde o celkovou spokojenost zákazníků s pneumatikami z prvovýroby (tj. všech, včetně standardních), situace buď stagnuje, nebo je mírně lepší. Už čtvrtý rok po sobě registrují majitelé automobilů méně problémů s rychlým opotřebováním vzorku, pomalými úniky vzduchu, nadměrnou hlučností nebo vážnějším poškozením spojeným s defektem. Vůbec nejlepší reputaci mezi motoristy ve Spojených státech má obutí koncernu Michelin, které zvítězilo ve třech ze čtyř zkoumaných segmentů, a to mezi luxusními vozy, osobními automobily a sportovními modely. Čtvrté vítězství mezi užitkovými vozy a pickupy brala značka Pirelli, která si navíc též stojí dobře ve většině tříd.

Co ve studii J.D.Power poněkud chybí, je například podrobnější rozdělení zkoumaných vozů podle segmentů, podíl originálního obutí na celkově zkoumaném vzorku, především ale procentuální zastoupení pneumatik s nízkým valivým odporem a run-flatů. Také proto nechceme výsledky kalifornské agentury přeceňovat, nepochybně však svou váhu mají. A to tím spíše, že se poměrně přesně shodují s obecně známými názory na tyto typy pneumatik z každodenní praxe.


Řidiči nestojí o pneumatiky run-flat, ničí kvalitu jízdy a prodražují provoz auta - 1 - JD Power gumy 01Řidiči nestojí o pneumatiky run-flat, ničí kvalitu jízdy a prodražují provoz auta - 2 - JD Power gumy 04
Takzvané RFT pneumatiky svou výhodu nesporně mají, jejich omezená schopnost filtrovat nerovnosti, vyšší pořizovací cena a oficiálně nulové možnosti opravy však z nich dělají poměrně nákladnou volbu; Podle J.D Power však zákazníci pochybují také o smysluplnosti „zelených“ gum

Řidiči nestojí o pneumatiky run-flat, ničí kvalitu jízdy a prodražují provoz auta - 3 - JD Power gumy 02Řidiči nestojí o pneumatiky run-flat, ničí kvalitu jízdy a prodražují provoz auta - 4 - JD Power gumy 03
Index spokojenosti s pneumatikami obecně ve Spojených státech naopak stoupá, na špičce je Michelin, následovaný značkou Pirelli

Miro Mihálik

Diskuze 9 příspěvků

 

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše