Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Německo zažívá velký comeback dieselů, výrobci z toho ale velkou radost nemají
8.4.2019 | Petr Prokopec
Loni touto dobou se naftové motory v Německu zdály být na odpis, jejich podíl na trhu klesl pod 20 procent. Nyní je na dvojnásobku a vrátil se na úroveň dob po vypuknutí kauzy Dieselgate, ale za jakou cenu?
Až do roku 2015 bylo Německo pro diesely zemí zaslíbenou, jejich podíl na celkových registracích se pohyboval okolo 50 procent, což z této země dělalo v absolutních číslech největší odbytiště naftových motorů na světě. Nicméně poté, co se provalil skandál Volkswagenu, jejich popularita začala klesat. Přirozený pád zájmu o ně nebyl až tak drastický, situace ale využili aktivisté z organizace Deutsche Umwelthilfe a z naftových pohonných jednotek se staly novodobé čarodějnice. Loňské přelomové soudní rozhodnutí nahrávající právě aktivistům pak poslalo oblibu dieselů téměř na dno.
V poslední době však jako kdyby Němci začali zjišťovat, že bez dieselů žít nedokážou. A jakkoliv tak nově začal platit třeba zákaz vjezdu naftových aut do Stuttgartu, obliba i registrace „producentů sazí“ jdou opětovně nahoru. Patrné je to z dat německé federální agentury KBA, podle které v únoru bylo v Německu zaregistrováno o 2,5 % méně benzinových vozů než loni ve stejném měsíci. Podíl dieselů ale naopak o 3 % vzrostl, na celkových registracích se podílely z 32,6 %. Tento trend navíc pokračoval i v březnu, kdy se podíl dieselů na prodejích zvedl dokonce na 32,64 %. Podle expertů je ale brzy na to, aby automobilky začaly slavit. Přes 40 % se diesely již nikdy nedostanou. A co je daleko horší, jejich vzestup nepřišel jen tak.
„Pokud se zblízka podíváte na nabídku nových dieselových vozů, zjistíte, že jejich renesance byla vykoupena obřími slevami,“ uvedl k tématu Ferdinand Dudenhöffer, profesor a šéf výzkumného automobilového centra při univerzitě v Duisburgu. Dle něj v mnoha případech zákazníci nakonec dali dieselům druhou šanci jen proto, že vlivem současné politiky automobilek jejich ceny klesly dokonce pod úroveň benzinových vozů. Něco takového ale dlouho nebude trvat, neboť mnozí výrobci s programem „šrotovného“ začínají pozvolna končit.
Podpora výměny starých dieselů za nové ve výsledku mluví proti těmto motorům. Registrace moderních vozů sice rostou, celkový počet aut osazených dieselovými agregáty začíná klesat. Loni jich v Německu bylo 15,23 milionu, nyní to je 15,15 milionů aut. Vzrostl počet agregátů plnících normu Euro 6 (z 9,3 na 12,4 milionu kusů), nicméně Euro 5 mizí (- 350 tisíc kusů), stejně jako Euro 4 (propad o necelý milion vozů) či starší nory Euro plnicích aut (-1,2 milionu aut).
Éra dieselů v Německu tedy skončila, i přes jejich současný vzestup. Za ten ostatně nemohou jen obří slevy, ale rovněž opatření, které jim v podstatě původně mělo ublížit. Řeč je o nové měřicí proceduře WLTP, která si od výrobců vyžádala mnohem efektivnější anti-emisní systémy. V důsledku toho řada aut nebyla včas zhomologována a dočasně či v ojedinělých případech natrvalo vypadla z nabídky.
Mimo hru přitom byly hlavně benzinové agregáty, kterým bylo nutné přidal filtry pevných částic - diesely už je léta mají. Problém to byl hlavně pro koncern VW, což jen vysvětluje, že právě Volkswagen, jakkoliv tažení proti dieselům svými poklesky v podstatě odstartoval, navýšil jejich prodeje. Ani on, ani jeho konkurenti se ale z comebacku neradují - prodávají je dnes se zlomkovými maržemi oproti těm, se kterými bylo možné počítat v minulosti.



Zájem o diesely v Německu aktuálně roste, jak dokládá grafika Die Welt. Cena za to je ovšem vysoká, tedy hlavně pro automobilky - zákazníci z obřích slev naopak profitují a snadno tak překonají i svou averzi
Zdroj: Welt
Bleskovky
Dražba cenných aut slavné aukční firmy se proměnila v demoliční derby poté, co jednomu z jejích řidičů „ujela noha”
včera
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
5.11.2025
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Nejčtenější články
Čínský elektromobil shořel na parkovišti po ujetí pouhých 1 000 km. Žár byl tak silný, že zapálil dalších sedm aut okolo
8.10.2025
Nová vrcholná Škoda Fabia si na speciál pro Monte Carlo jen hraje, i tak je to nejvíc, co si dnes můžeme přát
8.10.2025
Stellantis dokončil obrat jako nikdo jiný. Roky bazíroval na elektromobilech, teď nacpal přes 100 miliard do nové spalovací techniky
8.10.2025
Mitsubishi Colt po velkém návratu končí po pouhých dvou letech na trhu, je to zvláštní
8.10.2025
Šéfka EU navrhla nové řešení pro evropské výrobce aut, lidé v sále zůstali sedět v němém úžasu
9.10.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
