Německo zažívá velký comeback dieselů, výrobci z toho ale velkou radost nemají

Loni touto dobou se naftové motory v Německu zdály být na odpis, jejich podíl na trhu klesl pod 20 procent. Nyní je na dvojnásobku a vrátil se na úroveň dob po vypuknutí kauzy Dieselgate, ale za jakou cenu?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Německo zažívá velký comeback dieselů, výrobci z toho ale velkou radost nemají

8.4.2019 | Petr Prokopec

Německo zažívá velký comeback dieselů, výrobci z toho ale velkou radost nemají

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Loni touto dobou se naftové motory v Německu zdály být na odpis, jejich podíl na trhu klesl pod 20 procent. Nyní je na dvojnásobku a vrátil se na úroveň dob po vypuknutí kauzy Dieselgate, ale za jakou cenu?

Až do roku 2015 bylo Německo pro diesely zemí zaslíbenou, jejich podíl na celkových registracích se pohyboval okolo 50 procent, což z této země dělalo v absolutních číslech největší odbytiště naftových motorů na světě. Nicméně poté, co se provalil skandál Volkswagenu, jejich popularita začala klesat. Přirozený pád zájmu o ně nebyl až tak drastický, situace ale využili aktivisté z organizace Deutsche Umwelthilfe a z naftových pohonných jednotek se staly novodobé čarodějnice. Loňské přelomové soudní rozhodnutí nahrávající právě aktivistům pak poslalo oblibu dieselů téměř na dno.

V poslední době však jako kdyby Němci začali zjišťovat, že bez dieselů žít nedokážou. A jakkoliv tak nově začal platit třeba zákaz vjezdu naftových aut do Stuttgartu, obliba i registrace „producentů sazí“ jdou opětovně nahoru. Patrné je to z dat německé federální agentury KBA, podle které v únoru bylo v Německu zaregistrováno o 2,5 % méně benzinových vozů než loni ve stejném měsíci. Podíl dieselů ale naopak o 3 % vzrostl, na celkových registracích se podílely z 32,6 %. Tento trend navíc pokračoval i v březnu, kdy se podíl dieselů na prodejích zvedl dokonce na 32,64 %. Podle expertů je ale brzy na to, aby automobilky začaly slavit. Přes 40 % se diesely již nikdy nedostanou. A co je daleko horší, jejich vzestup nepřišel jen tak.

„Pokud se zblízka podíváte na nabídku nových dieselových vozů, zjistíte, že jejich renesance byla vykoupena obřími slevami,“ uvedl k tématu Ferdinand Dudenhöffer, profesor a šéf výzkumného automobilového centra při univerzitě v Duisburgu. Dle něj v mnoha případech zákazníci nakonec dali dieselům druhou šanci jen proto, že vlivem současné politiky automobilek jejich ceny klesly dokonce pod úroveň benzinových vozů. Něco takového ale dlouho nebude trvat, neboť mnozí výrobci s programem „šrotovného“ začínají pozvolna končit.

Podpora výměny starých dieselů za nové ve výsledku mluví proti těmto motorům. Registrace moderních vozů sice rostou, celkový počet aut osazených dieselovými agregáty začíná klesat. Loni jich v Německu bylo 15,23 milionu, nyní to je 15,15 milionů aut. Vzrostl počet agregátů plnících normu Euro 6 (z 9,3 na 12,4 milionu kusů), nicméně Euro 5 mizí (- 350 tisíc kusů), stejně jako Euro 4 (propad o necelý milion vozů) či starší nory Euro plnicích aut (-1,2 milionu aut).

Éra dieselů v Německu tedy skončila, i přes jejich současný vzestup. Za ten ostatně nemohou jen obří slevy, ale rovněž opatření, které jim v podstatě původně mělo ublížit. Řeč je o nové měřicí proceduře WLTP, která si od výrobců vyžádala mnohem efektivnější anti-emisní systémy. V důsledku toho řada aut nebyla včas zhomologována a dočasně či v ojedinělých případech natrvalo vypadla z nabídky.

Mimo hru přitom byly hlavně benzinové agregáty, kterým bylo nutné přidal filtry pevných částic - diesely už je léta mají. Problém to byl hlavně pro koncern VW, což jen vysvětluje, že právě Volkswagen, jakkoliv tažení proti dieselům svými poklesky v podstatě odstartoval, navýšil jejich prodeje. Ani on, ani jeho konkurenti se ale z comebacku neradují - prodávají je dnes se zlomkovými maržemi oproti těm, se kterými bylo možné počítat v minulosti.


Německo zažívá velký comeback dieselů, výrobci z toho ale velkou radost nemají - 1 - Nemecko rust dieselu 2019 grafy 01Německo zažívá velký comeback dieselů, výrobci z toho ale velkou radost nemají - 2 - Nemecko rust dieselu 2019 grafy 02Německo zažívá velký comeback dieselů, výrobci z toho ale velkou radost nemají - 3 - Nemecko rust dieselu 2019 grafy 03
Zájem o diesely v Německu aktuálně roste, jak dokládá grafika Die Welt. Cena za to je ovšem vysoká, tedy hlavně pro automobilky - zákazníci z obřích slev naopak profitují a snadno tak překonají i svou averzi

Zdroj: Welt

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.