Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Policie nasadila korunu německým zákazům dieselů, země je dál rozpolcená
2.4.2019 | Petr Prokopec
Navzdory poslednímu vývoji začínají zákazy dieselů platit v domově Mercedesu, tedy značky proslulé naftovými motory. Je to zvláštní, ještě zvláštnější je ale rozpolcenost Němců v celé věci.
V poslední době se zdálo, že se do Německa vrátil zdravý rozum. Spolková vláda schválila změny, dle kterých se dosud upřednostňované zákazy vjezdu starších dieselů do center měst přesunuly na druhý konec škály. Metropole tak musí nejprve přijít s jinými opatřeními, jako je třeba úprava dopravního značení či intervalů semaforů, než začnou omezovat motoristy na jejich právech. K tomu navíc budou moci přikročit teprve ve chvíli, kdy emise NOx překročí limit 50 mikrogramů na metr krychlový.
Díky těmto změnám se povedlo na poslední chvíli odvrátit zákazy vjezdu dieselů do Mohuče a Kolína, přičemž na jejich zavedení mělo dojít včera. Nicméně obě zmíněné metropole stihly včas přijít s inovovaným plánem na zlepšení kvality ovzduší. Kolín se tak zavazuje k řadě změn - město tedy modernizuje flotilu autobusů a učiní veřejnou dopravu mnohem atraktivnější, kromě toho zavede moderní semafory, jež mají vylepšit propustnost dopravy.
Podobné kroky plánuje Mohuč, přičemž město již naznačilo, že tato opatření budou natolik účinná, že k zákazu stoprocentně nedojde. V případě Kolína je situace poněkud komplikovanější, neboť znečištění je přece jen vyšší. Do budoucna tedy bude docházet ke kontrolám, zda jsou výše popsaná opatření účinná - a pokud nikoliv, pak na diesely stejně spadne klec.
I za nejistou budoucnost ale mohou být kolínští motoristé ještě vděčni. Ti ze Stuttgaru ji sice mají již potvrzenou, ovšem o pozitivech se v tomto ohledu rozhodně mluvit nedá. Domov Mercedesu již na počátku tohoto roku zakázal vjezd dieselům plnícím emisní normu nanejvýš Euro 4. Dosud se však jednalo pouze o turisty, místní dostali výjimku. Ta ale přestala platit k 31. březnu, od 1. dubna se tak celý Stuttgart (nikoli pouze centrum) uzavřel všem navzdory vládním změnám. Omezení neplatí pouze pro zásobování či vozy záchranných složek a další výjimečné případy.
Odpůrci dieselů tady zkrátka tvrdě stáli za svým a na rozdíl od jiných měst uspěli. Přesto nebo právě proto se ale nabízí otázka, zda zákaz vjezdu vůbec něco změní. Dopad bude mít hlavně na tranzitní dopravu, obyvatel Stuttgartu se dotkne v omezené míře. Dle statistik bylo na území města ke konci února registrováno pouze 18 500 dieselů plnících normu Euro 4 či nižší. Metropole je přitom šestou největší v Německu a v jejím hlavním jádru žije 2,7 milionu lidí, v přilehlých oblastech pak dalších 5,3 mil. Jde tak o čtvrtou nejlidnatější lokalitu v zemi.
Z této statistiky je jasné, že celkový počet naftových osobních automobilů ve městě se bude počítat na stovky tisíc a výpadek 18 500 z nich stěží něco podstatného změní. Pozitiva by pak sice mohlo přinést omezení transitní dopravy, nicméně na druhou stranu lze počítat s negativy jindy - dotčení asi najednou nevyrazí do Německa jiným prostředkem, ale povětšinou místo průjezdu po dálnici zvolí přilehlé okresky vedoucí napříč vesnicemi.
Stuttgartský případ tak jasně ukazuje, jak nedomyšlené tažení aktivistů proti dieselům je. Je zjevné, že těch starších je ve velkých městech používáno minimum a omezení motoristů na hlavních tazích nepovede k ničemu jinému než ke zhoršení života v místech, kde dosud byl čistý vzduch. Aktivistické hnutí tak svými kroky jde přesně proti tomu, čeho chce podle vlastních slov docílit - „udržitelné budoucnosti pro děti”. Něco takového ale nezmiňujeme poprvé. Jen si říkáme, kolikrát to ještě musí zaznít, než se rozum vrátí do Německa definitivně.
Veškerému dění nasazuje korunu vyjádření stuttgartské policie, která momentálně neprovádí žádné kontroly a na žádné se ani nechystá. Dle jejích slov je mnohem podstatnější řešit prohřešky spojené třeba s jízdou na červenou nebo přes limit než skutečnost, zda někdo vjel do města se starším dieselem. I to jen poukazuje na to, jak rozpolcené dnes Německo v názorech na omezení dieselů je.
Stuttgart se včerejším dnem uzavřel starším dieselům. Na místní to vliv mít v podstatě nebude, tranzitní doprava se pak přesune hlavně z dálnic, kde nikomu v podstatě neškodila, do rezidenčních oblastí
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejnovější články
- „Příšerné” nařizování elektromobilů zabije automobilový průmysl, říká šéf Stellantisu, začne to ve Velké Británii
před hodinou - BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
včera - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem si otevíral pusu
včera - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
včera - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva