Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nové kupé s Wankelem zřejmě nikdy nebude, Mazdě chybí rozhodnost
25.5.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Mazda by kupé s rotačním motorem velmi ráda uvedla do série. S odvoláním na kapacity i samotný nový Wankel ale podobné rozhodnutí odkládá.
O možném návratu Mazdy RX jsme nepsali už pěknou řádku článků. Prakticky ve všech jsme zmiňovali velké naděje, zároveň ale také jistou skepsi. Japonská automobilka totiž nemá k dispozici takové zdroje jako třeba Honda či Toyota, a proto o nové inkarnaci kupé s rotačním motorem spíše jen mluví, než aby přešla od slov k činům. Nové zmínky pak jen potvrzují obavy, že produkční realitou se koncepční kupé nejspíše nestane.
O uplynulém víkendu se totiž Mazda RX-Vision ukázala na přehlídce Concorso d'Eleganza Villa d'Este, kde automobilka v záplavě novějších studií jistě bouřlivé nadšení. Designový ředitel značky Kevin Rice ovšem uvedl, že „reakce lidí zde ve Ville - a že jde o automobilové fanatiky nejvyšší úrovně - a jejich okouzlení tímto vozem nás šokovaly. Samozřejmě v dobrém slova smyslu.“
Důvod tkví v designu, jak ostatně Rice vysvětluje: „Pokud se podíváte na Ferrari 275 GTB nebo Ferrari 330, na všechna ta italská auta z 50., 60. a 70. let, všechna jsou velmi puristická, velmi čistá a velmi vzrušující. Taková byla filozofie italského designu. Moderní svět je horečnatější, ale my respektujeme tyto hodnoty čistoty a krásy. Byly ceněny tehdy a pokud to nikdo jiný nechce dělat - my je rádi vzkřísíme.“
„Na akcích, jako je tato, kde jsme ve společnosti vozů Astonu Martinu, klasických Ferrari a podobně, se v jistém slova smyslu cítíme jako hosté, kteří sem nepatří. Ale každý nám říká, že to vůbec nevadí, protože RX je nádherná. Všichni nám přitom říkají, abychom se ničeho nebáli a prostě šli a vyrobili ji,“ říká Rice. A jedním dechem dodává, že „my bychom ji velmi rádi vyrobili“.
Podmiňovací způsob je ovšem to, oč tu běží. Jakkoliv by totiž Mazda koncept RX-Vision velmi ráda uvedla do produkce, chybí jí kapacity, a nejen ty finanční. Kromě toho stále nemá k dispozici motor, neboť zmiňované kupé je pouze designovou studií, jejíž tvary mohou být přeneseny na sériový model pouze v kombinaci s novou generací Wankelu.
„Délka kapoty byla uzpůsobena konkrétně tomuto pohonnému ústrojí. Nikdo jiný rotační motor nevyvinul. Mysleli jsme, že bychom z něj vytěžili nějaký dobrý potenciál, což se stalo, ovšem s jeho vývojem jsme nikdy nepřestali. Nenechali jsme jej zemřít s RX-8,“ prohlašuje Rice. Sám si je ovšem vědom toho, že onen vývoj je jen vedlejším projektem.
„V zadních místnostech Mazdy jej stále vyvíjíme, a jakmile bude svět připraven na koupi dalšího rotačního motoru, pak budeme připraveni jej nabídnout.“ Tím ovšem Rice definuje zásadní problém, jenž se týká kupní síly. Jakkoliv by totiž mnohý rád viděl novou Mazdu RX ve výrobě, ta by musela přijít s ohromujícími parametry, aby dokázala prorazit.
Na vysoký výkon je ale pro změnu vázána nemalá cena, což zákaznickou skupinu značně rozmělňuje. V první vlně by sice Mazda nejspíše nestíhala uspokojit poptávku, nicméně poté by nejspíše zájem začal utichat. A vývoj zcela nového motoru určeného jen jednomu modelu není levný, pročež by nové RX muselo být prodáváno masově, nikoliv jako limitovaná série.
Zdá se tedy, že jakkoliv se koncepční kupé RX-Vision těší bouřlivému ohlasu všude, kde se objeví, nejspíše zůstane jen výstavním exponátem. To ostatně jen dosvědčuje fakt, že Mazda momentálně nemá v nabídce ani sportovní deriváty MPS, jakkoliv by zrovna v jejich případě by rizika spojená s jejich návratem na trh byla nesrovnatelně menší.
Mazda RX-Vision aktuálně okouzlila Itálii snad ještě více...
...než loni Tokio a japonské publikum
Zdroj: Top Gear
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Je těžké, je ošklivé, je drahé, ale pořád je rychlé a aspoň trochu pravověrné. M4 CS je druhé nejrychlejší BMW na Ringu
před 8 hodinami - Číňané rozjíždí novou levnou značku aut s cílem zaútočit s ní na Evropu. Se zvoleným jménem v Česku nemají šanci
8.5.2024 - Moderní Ferrari ukázalo svou maximální rychlost v běžném provozu, ani 350 km/h neznamenalo konec
7.5.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Cybertruck působí jako šmejd šitý horkou jehlou. Majiteli selhal po ujetí 56 km, rozborka ukázala pravdu
před 2 hodinami - VW znovu mění plány. Spalovací Polo nekončí a koupíte ho i v roce 2030, tolik jako dnes ale už nikdy stát nebude
před 3 hodinami - Nezničitelný Mercedes E může být váš zánovní za míň než nová Fabie, je to levný tip na parádní a pohodlné auto navěky
před 5 hodinami - Sexy Cadillac, který měl konečně prorazit v Evropě, dorazil. Zdražil ale tak moc, že to bude jen další propadák
před 6 hodinami - Je těžké, je ošklivé, je drahé, ale pořád je rychlé a aspoň trochu pravověrné. M4 CS je druhé nejrychlejší BMW na Ringu
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 05.10. 15:29 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.10. 11:43 - Truck Daškam
- Auto pro kapelu za cca. 100k Kč 05.10. 10:56 - volfi
- S větrem ve vlasech.... 05.10. 10:52 - pavproch
- Koupě lakované Octavie 05.10. 10:31 - HondaMan
- Elektromobily a vse kolem nich 05.10. 08:53 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 05.09. 18:41 - bojler
- BMW Divize 05.09. 11:32 - jerry