Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nový Mercedes B detailně: temná strana Béčka
26.8.2011 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
(2 x video) Mercedes po řadě dílčích kroků oficiálně představil novou generaci třídy B. My se jí na zoubek podíváme trochu netradičně.
Cokoli řeknete, může být použito proti vám - říká jedno ze základních pravidel PR. Tak si na prezentaci nového Mercedesu třídy B ukážeme, co to znamená.
„Při modelové obměně Mercedes nikdy v historii nezaznamenal tolik nových vývojových změn v jednom jediném kroku,“ cituje tisková zpráva automobilky Dr. Thomase Webera, člena představenstva a šéfa vývoje. Doslovně je v ní napsáno, že doktor Weber to „zdůrazňuje“. Proč to očividné podtrhnutí?
Nejde v tomto případě jen o tradiční snahu vykreslit modernost novinky v tom nejzářivějším světle. Mercedes spíše s hořkostí v ústech využívá k pozitivní prezentaci krok, který tak jako tak udělat musel a jistě ho vůbec netěší. Snaha odvést pozornost od o poznání smutnější reality je ale poněkud strojená a dává až příliš jasně najevo, jak u Mercedesu podvědomě nedokážou jen tak hodit za hlavu problémy, které jim první generace automobilů se sendvičovou platformou a pohonem předních kol způsobila.
Začalo to v roce 1997, kdy se švédskému magazínu Teknikens Värld povedlo třídu A hodit na budku při losím testu. Dodatečný vývoj a sériová montáž stabilizace rozhodně nebylo něco, co by se líbilo účetnímu oddělení nebo vedení automobilky. Šeptá se dokonce, že i to mohl být jeden z hlavních důvodů, proč nakonec nebyla dvojitá podlaha využita zamýšleným způsobem - tedy aby poskytla ubytování alternativním pohonům.
Ale i když přeskočíme neověřené spekulace, třída A s kódovým označením W168, její nástupce W169 a prodloužená verze, ze které vzešla první třída B (W245), ani zdaleka očekávání Mercedesu nenaplňovaly. I pro takový koncern jako je Daimler to bylo příliš velké a drahé sousto, což dnes potvrzuje právě odhalený Mercedes třídy B.
Sendvičová platforma se poroučela a namísto ní nastupuje šasi MFA - Mercedes-Benz Front-drive Architecture. Jen proto se může béčko chlubit třeba „novou sportovností“ a „fascinující agilitou“. Tu se snaží navodit i opticky snížením výšky o 46 mm a nižším ukotvením sedadel o 86 mm, ale také reálně - snížením těžiště o 20 mm a nahrazením parabolické zadní nápravy (což je pouze trochu sofistikovanější typ tuhé nápravy) za víceprvkové zavěšení, protože to konstrukce nové podlahy usnadňuje.
Stejným zázrakem se uvolnilo též místo v kabině nad sedáky a v zavazadelníku, takže dovoluje Mercedesu prezentovat novou třídu B jako auto dynamičtější, menší a přesto prostornější. Jako bonus k tomu inženýři nadělí konstrukci Easy-Vario-Plus, jinde též známou jako posuvná zadní lavice. Šíbovat s ní o 140 mm a měnit tím objem kufru od 488 do 666 litrů ale budete moci jen za příplatek. Mercedes asi usuzuje, že jsou zájemci, kteří od kompaktního vanu neočekávají variabilnější interiér.
Velkou pochvalu naopak zasluhuje třída B za skvěle navržené tvary. V aerodynamickém tunelu jim u koeficientu aerodynamického odporu vypadla špičková hodnota 0,26 a s paketem ECO Technology Mercedes slibuje (na tento typ karoserie) neuvěřitelné číslo 0,24. Automobilka se při navrhování speciální, na odpor vzduchu zaměřené koncepční studie Bionic evidentně něco naučila.
Vzdělání Mercedesu nechybí ani v případě bezpečnostních technologií. Třída B dostane ve standardu výstražný radarový systém varující pře kolizí, a který ve spojení s adaptivním brzdovým asistentem předpřipraví brzdy na nouzové zpomalení. Firma je natolik přesvědčena o správnosti svého rozhodnutí montovat tuto techniku do nového vozu, že mluví o „pozitivním vlivu na statistiku nehodovosti“. Pokud by to řidiči přece jen nestačilo, může jej ochránit za příplatek dodávaný systém Pre-Safe, instalovaný do třídy S od roku 2002.
Zahleděni pod pokličku jsme se zatím vůbec nevěnovali designu vozu, který z větší části přestal být tajemstvím po pondělním úniku první oficiální fotografie. Jak jsme zmínili již tehdy, na první pohled zdaleka nepřichází s tak odlišným pojetím, jak se mnohokrát spekulovalo. I přesto, že karoserie nyní na délku měří 4 359 mm, na šířku 1 786 mm a na výšku 1 557 mm, což proporce do značné míry skutečně změnilo (Béčko je nyní o plných 86 mm delší, 9 mm širší a o 43 mm nižší), zdá se pořád být stejně pojatým vozem jako dříve - jakýmsi mixem MPV a hatchbacku, který má stále mnohem blíže k tomu prvnímu, jakkoli se snaží tvářit dynamičtěji než dosud.
Detaily designu nepřekvapí, neboť plně ctí nápady aplikované na většinu nových modelů značky posledních let, ostatně i o tom jsme už tento týden hovořili. Prohlédnout si nyní poprvé můžeme i záď vozu, která ale podle očekávání inovativní ze všeho nejméně. Je na ní znát snad jen o něco nižší stavba nové třídy B, jinak jsou pro ní nadále typické dvě obdelníková koncová světla, která v tomto případě jen trochu více „zkosodelníkovaly”.
Ani interiér nepřichází po stránce designu s ničím, co bychom neznali z jiných novějších modelů, vzhled ale v tomto případě zdaleka není vše. Vnitřek alespoň na oficiálních snímcích vypadá daleko hodnotněji než dosud a i když to jistě bude dáno i extrémní specifikací prezentačních modelů, věříme, že bude skutečně citelně lepší. Právě interiéry byly v posledních letech Mercedesu často vyčítány pro svou vizuální i kvalitativní nepřesvědčivost a nepochybujeme o tom, že u rozumné automobilky škrábou, co je svědí.
Krom tohoto aspektu si zvláštní pozornost zaslouží nový tříramenný volant a hlavně nový palubní systém s barevným TFT displejem o úhlopříčce 5,8 palce nebo 7 palců pro ty náročnější.
Mezi motory a převodovkami se najde rovněž dost novinek, tak to vezměme popořádku. V duchu boje s každým gramem sodovkového plynu budou mít všechny agregáty systém stop-start. A též turbodmychadlo. Ty benzínové patřící do rodiny jednotek označených M270 mají objem 1,6 litru a přímé vstřikování. V modelu B 180 bude čtyřválec naladěný na výkon 122 koní a 200 Nm, typ B 200 nabídne 156 koní a 250 Nm, přičemž maximální točivý moment obou bude k mání již od 1 250 otáček.
Diesely jsou rovněž dva a rovněž se shodným objemem. Jde o další vývojový stupeň agregátu OM651 se vstřikováním common-rail a pracující od třídy C až do S. Jako B 180 CDI generuje 109 koní a 250 newtonmetrů pří 1 400 otáčkách, v B 200 CDI zase 136 koní a 300 newtonmetů dostupných při 1 600 otáčkách.
Spotřeby, čas potřebný k akceleraci na 100 km/h a maximálky se zřejmě dozvíme při mezinárodní prezentaci ve Frankfurtu, ale víme alespoň, že to budou ovlivňovat dvě převodovky. Nový manuální šestikvalt nebo také nový sedmistupňový dvouspojkový „automat“ 7G-DCT. Mercedes zmiňuje i použití elektrického posilovače řízení, který lze mít i ve verzi Direct-Steer, což znamená ostřejší převod a o něco rychlejší reakce. Zdali také i požitek z jízdy samotné, to budeme vědět až potom, co přestaneme teoretizovat.
Nový Mercedes-Benz třídy B pro rok 2012
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- Elektrický propadák Mercedesu dál „skóruje”, je druhým nejpomaleji prodávaným autem ze všech, sklady okupuje měsíce
před 3 hodinami - První dobíjecí Lamborghini je další hybridní nesmysl, fiktivní úsporu paliva mění za 300kilovou nadváhu
před 5 hodinami - V Bruselu přišli na to, že kamiony tvoří hrstku aut, ale figurují v 15 procentech smrtelných nehod, posvítí si na ně
před 6 hodinami - Francouzi po čase stvořili opravdu krásné auto. Dostalo bezemisní pohon, který nemá problém s dojezdem
před 7 hodinami - Dvojí výkon vrcholné Tesly Model 3 byl vysvětlen, Česko i většina světa dostane ošizenou verzi
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva