Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Nový ruský obří terénní náklaďák ukázal, co umí. Jeho schopnosti dovedou ohromit
23.12.2018 | Mirek Mazal
Dvanáctilitrový motor, pneumatiky 710/70 R38, nosnost 30 tun, nekompromisní prostupnost terénem i schopnost zajistit posádce přežití třeba na konci světa. To umí Kamaz Arktika.
První podrobnější informace k chystanému polárnímu speciálu Kamaz Arktika se objevily letos na jaře. Dozvěděli jsme se tehdy to nejdůležitější včetně toho, že auto koncem roku zamíří do výroby. To se také stalo a jeho první recenze dříve známé informace doplňuje o dosud nepoznané detaily.
Předně víme, že všestranný automobil přijde zájemce na 12 milionu rublů (4,1 milionu Kč), což odpovídá slušnému bytu v Moskvě. Místo vlastního obydlí si dobrodruzi mohou vychutnat pět metrů čtverečných mobilního příbytku s podvozkem v konfiguraci 6x6 nebo 8x8. Arktický speciál tedy bude k dostání v základu se třemi nápravami, dražší poveze nápravy čtyři. Obě verze dostanou tělo ze dvou částí spojené dohromady kloubovým rámem hned za obytným prostorem.
Blíže představená menší varianta slibuje dodržení silničních rozměrů, čili výška nepřesáhne 4 metry a šířka se vejde do 2,5 metru. Asfaltovým cestám by neměly vadit ani nízkotlaké pneumatiky obřích rozměrů 710/70 R38. Pohon zajišťuje motor Kamaz skrytý pod kabinou. Vývojáři zvolili dieselový V8 o objemu 12 litrů s výkonem 400 koní. Agregát je sojený s klasickou šestnáctistupňovou manuální převodovkou. Spotřeba se odvíjí od náročnosti expediční trasy, ale dvě 350litrové nádrže chvíli vydrží. Mašina se nezalekne složitého terénu díky karoserii umístěné 67 centimetrů nad zemí.
Obyvatelný modul umístěný před nákladní korbou tvoří konstrukce opláštěných panelů ze skleněných vláken s nataženou izolací. Nejtužší sibiřské počasí s teplotami mínus 60 stupňů Celsia v něm zvládnou přežít tři osoby, ovšem nocleh je připraven pouze pro dva. Třetího čeká pohodlí řidičské kabiny ze standardního Kamazu 5350.
Uvnitř vcelku útulné jednotky pro přežití jsou k dispozici pohovka se stolkem, úložné schránky a kuchyňka. Skromné vybavení postačí, vždyť zahrnuje umyvadlo s odpadem, vařič, stejně tak mikrovlnnou troubu. Nad místem pro vaření se najde plochý televizor, topení a klimatizace. Šatní skříňka je připravena na sušení zmrzlých a mokrých oděvů polárníků. Pod sedací částí s postelí v jednom se skrývají akumulátory a důležitá elektronika.
Z malé světničky vedou dveře do koupelny se sprchovým koutem a splachovací toaletou. Stav důležitých provozních kapalin ukazují kulaté budíky. Kontakt s okolím zajišťuje jediné okno v celé místnosti, komunikaci s posádkou za volantem usnadňuje interkom.
Zajímavostí je schopnost nezávislého fungování buňky. Stačí jeřábem shodit místnost mimo poháněný podvozek, napojit benzínový generátor a Kamaz může odjet bez zbytečné zátěže na bedrech. V takovém případě se musí do zásob přibalit kromě nafty do motoru ještě benzín.
Za odnímatelným přístřeškem zbývá místo pro náklad. Korba menšího modelu unese 13 tun, zatímco celková hmotnost vozidla dosáhne 30 tun. Pod nákladovou plochou je součástí expediční výbavy silný naviják, který je strážným andělem každého dobrodruha. Vskutku výjimečný stroj, každým coulem.

















Zátěžové testy jsou u konce a Kamaz začíná vyrábět první expediční speciály Arktika. Prohlídka jednoho z nich ukáže výjimečné vlastnosti, není jich málo
Zdroj: ПриветТачка@Youtube
Bleskovky
Dražba cenných aut slavné aukční firmy se proměnila v demoliční derby poté, co jednomu z jejích řidičů „ujela noha”
včera
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
5.11.2025
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- Kdo bude posledním šampionem MotoE? včera 22:08
- Záchranné laso pro Filipa Salače včera 11:36
- GP Portugalska: Všechno je připraveno pro Pedra Acostu 5.11.2025
- V Moto2 je rozdíl mezi lídrem a druhým pouhých 9 bodů 5.11.2025
- Grand Prix se vrací do Evropy 4.11.2025
Nejnovější články
Další na odstřel: Ford má po letech ztrát a trápení bez náhrady ukončit výrobu svého klíčového elektromobilu
před hodinou
Původně jen elektrický silák se začal prodávat i ve spalovací verzi. A najednou je z něj nejlevnější takhle silné a rychlé auto
včera
Jeep žádá majitele statisíců aut z posledních let, aby je parkovali daleko od domů, mohou shořet
včera
A tak se to prostě stane: Automobilka odpískala příchod hned dvou hotových elektrických modelů pro nezájem
včera
K mání je dodnes zcela nejetá Mazda z časů sametové revoluce, dokonalý stroj času nikdo ani pořádně nevybalil
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
