Škoda Octavia Scout je nejlepší čtyřkolka

Škoda to zase vyhrála, Scout je nejlepší čtyřkolka, i když nemá ani „pořádný” pohon všech kol...
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Nový sporťák jako za starých časů? TVR je zpátky, má atmosféru, manuál i hydrauliku

8.9.2017 | Petr Prokopec | 21 příspěvků

Slavná britská značka se skutečně vrací na scénu, a to ve velkém stylu. Na předchůdce naváže analogovou technikou, přesto má 500 koní.

O návratu britské značky TVR se mluví již delší dobu. Již loni v květnu nám firma ukázala karbonové šasí a přidala i několik málo detailů. Zároveň dodala, že sériová výroba odstartuje v příštím roce. Tak se skutečně i stane, neboť první model znovuzrozené značky byl aktuálně odhalen na akci Goodwood Revival. Prohlédnout si tak můžeme nové kupé, pro nějž byl vzkříšen název Griffith, jenž TVR původně užívalo již v roce 1991.

Novinka je 4 314 milimetrů dlouhá, 1 850 mm široká a 1 239 mm vysoká, díky čemuž má zhruba stejné rozměry jako Aston Martin V8 Vantage, vůči takovému Porsche 911 je však o 185 mm kratší, 42 mm užší a 55 mm nižší. To jen dokazuje, že čest máme s nadmíru kompaktním sporťákem, který ovšem díky nízké hmotnosti a nemalému výkonu zvládne okouzlit působivou jízdní dynamikou.

Griffith dostal do vínku doslova „analogovou“ techniku, pohon vozu má totiž na starosti atmosférický osmiválec od Fordu. Agregát ovšem řádně poladil Cosworth, který z pětilitrového objemu vydoloval 500 koní. Dosaženo tak bylo interního cíle značky, jenž již dříve oznámila, že počítá s poměrem výkonu a hmotnosti 400 koní na tunu. Nové TVR totiž vykáže na vahách pouze 1 250 kg.

Zásluhu na nízké hmotnosti (rozložené mezi nápravy v poměru 50:50) nese struktura iStream, kterou TVR použilo a ze jejímž návrhem stojí duchovní otec McLarenu F1 Gordon Murray. Technologie totiž počítá s uchycením karbonových panelů přímo na ocelový prostorový rám, čímž je zajištěna působivá integrita i tuhost. Z uhlíkových vláken jsou pak navíc i venkovní panely karoserie.

Pohonnou jednotku TVR usadilo dopředu, zároveň však vozu dodalo i zcela plochou podlahu kvůli lepšímu obtékání vzduchu. Griffith je přitom teprve druhým produkčním vozem, jenž se takovou finesou může pochlubit. Zároveň přitom počítá s šestistupňovým manuálem, jenž motor propojuje se zadními koly. Ta mají 20palcový rozměr, vpředu pak najdete devatenáctky.

Zmínit můžeme také dvojité lichoběžníky a stavitelné tlumiče ve všech rozích či přední šestipístkové a zadní čtyřpístkové brzdy. O elektronice se ale příliš rozepsat nemůžeme, TVR totiž zastává myšlenku „inteligentního inženýringu před berličkami“. Prioritu při vývoji tak mělo pobavení řidiče, nikoliv bryskní časy na okruhu. Proto ona atmosféra, manuál, pohon 4x2 a take hydraulický posilovač řízení.

I přesto je ovšem nový Griffith dostatečně rychlý, stovku má totiž zvládnout pod 4 sekundy a v případě maximálky překročí 320 km/h. TVR jej nejprve pustí do prodeje ve verzi Launch Edition, jenž vznikne v 500 kusech a pochlubí se třeba celokoženým interiérem, na míru uzpůsobeným multimediálním systémem nebo zakázkovou barvou exteriéru.

Ceny startují na částce 90 000 GBP (cca 2,57 mil. Kč), většina aut z první pětistovky již byla rozebrána letitými fanoušky značky. Jakmile přitom úvodní edice zmizí zcela, počítá TVR s roční produkcí okolo 1 000 vozů, jenž se do pěti let zvedne až na 2 200 aut. Na této kvótě se ovšem nemá podílet jen Griffith, ale i druhý model - nejspíše jeho otevřená verze.

Nový sporťák jako za starých časů? TVR je zpátky, má atmosféru, manuál i hydrauliku - 1 - TVR Griffith 2017 prvni sada 01Nový sporťák jako za starých časů? TVR je zpátky, má atmosféru, manuál i hydrauliku - 2 - TVR Griffith 2017 prvni sada 02Nový sporťák jako za starých časů? TVR je zpátky, má atmosféru, manuál i hydrauliku - 3 - TVR Griffith 2017 prvni sada 03Nový sporťák jako za starých časů? TVR je zpátky, má atmosféru, manuál i hydrauliku - 4 - TVR Griffith 2017 prvni sada 04Nový sporťák jako za starých časů? TVR je zpátky, má atmosféru, manuál i hydrauliku - 5 - TVR Griffith 2017 prvni sada 05Nový sporťák jako za starých časů? TVR je zpátky, má atmosféru, manuál i hydrauliku - 6 - TVR Griffith 2017 prvni sada 06Nový sporťák jako za starých časů? TVR je zpátky, má atmosféru, manuál i hydrauliku - 7 - TVR Griffith 2017 prvni sada 07Nový sporťák jako za starých časů? TVR je zpátky, má atmosféru, manuál i hydrauliku - 8 - TVR Griffith 2017 prvni sada 08Nový sporťák jako za starých časů? TVR je zpátky, má atmosféru, manuál i hydrauliku - 9 - TVR Griffith 2017 prvni sada 09Nový sporťák jako za starých časů? TVR je zpátky, má atmosféru, manuál i hydrauliku - 10 - TVR Griffith 2017 prvni sada 10Nový sporťák jako za starých časů? TVR je zpátky, má atmosféru, manuál i hydrauliku - 11 - TVR Griffith 2017 prvni sada 11Nový sporťák jako za starých časů? TVR je zpátky, má atmosféru, manuál i hydrauliku - 12 - TVR Griffith 2017 prvni sada 12Nový sporťák jako za starých časů? TVR je zpátky, má atmosféru, manuál i hydrauliku - 13 - TVR Griffith 2017 prvni sada 13Nový sporťák jako za starých časů? TVR je zpátky, má atmosféru, manuál i hydrauliku - 14 - TVR Griffith 2017 prvni sada 14Nový sporťák jako za starých časů? TVR je zpátky, má atmosféru, manuál i hydrauliku - 15 - TVR Griffith 2017 prvni sada 15Nový sporťák jako za starých časů? TVR je zpátky, má atmosféru, manuál i hydrauliku - 16 - TVR Griffith 2017 prvni sada 16Nový sporťák jako za starých časů? TVR je zpátky, má atmosféru, manuál i hydrauliku - 17 - TVR Griffith 2017 prvni sada 17
Nové TVR Griffith svým vzhledem předchozí modely značky příliš nepřipomíná, ačkoliv tak bylo koncipováno. Staromilská technika ovšem již na předchozí éru odkazuje daleko více

Petr Prokopec

Další zajímavé články:

Diskuze 21 příspěvků

Reklama

Autobazar

zobrazit vše

Reklama