Pagani ukázalo auto s nejsilnějším motorem své historie, za zvuku starých F1 generuje 900 koní bez turba i elektřiny

Tohle je fascinující dílo, které jen připomíná, že povedené recepty není třeba měnit, stačí podle nich dál vařit lepší a lepší krmi. Nová Huayra R Evo od Pagani tak dál disponuje točivým a objemným V12, 900 koní pak spojuje s pouhými s 1 060 kilogramy.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Pagani ukázalo auto s nejsilnějším motorem své historie, za zvuku starých F1 generuje 900 koní bez turba i elektřiny

9.2.2024 | Petr Prokopec

Pagani ukázalo auto s nejsilnějším motorem své historie, za zvuku starých F1 generuje 900 koní bez turba i elektřiny

/

Foto: Pagani Automobili

Tohle je fascinující dílo, které jen připomíná, že povedené recepty není třeba měnit, stačí podle nich dál vařit lepší a lepší krmi. Nová Huayra R Evo od Pagani tak dál disponuje točivým a objemným V12, 900 koní pak spojuje s pouhými s 1 060 kilogramy.

Italská automobilka Pagani byla založena již v roce 1992, přesto dosud přišla jen se třemi specifickými modely - Zondou, Huayrou a Utopií. A přestože u prvních dvou již v podstatě mělo dojít na ukončení životních cyklů, vývoj a výroba probíhají i nadále. Dokazuje to ostatně i nová Huayra R Evo, která byla aktuálně představena. Na první pohled je přitom patrná její prodloužená karoserie, která byla inspirována závodními speciály z konce 60. a počátku 70. let.

Ve výsledku tak nepřekvapí, že i když je vůz o 190 milimetrů delší, je zároveň o 21 procent aerodynamicky efektivnější. Kromě toho delší záď vyústila také ve 45procentní nárůst přítlaku. Konkrétní číslo zmíněno nebylo, značka však uvádí, že v okruhovém režimu, kdy je podvozek přicucnutý k povrchu, je přítlak vyšší než hmotnost auta. Ta suchá činí 1 060 kg, přítlak tedy musí být ještě vyšší. A ve výsledku znamená, že je Huayra R Evo schopna jezdit i po stropě.

Vůz má odnímatelné střešní panely, aby si posádka mohla daleko více užívat jekotu dvanáctiválcového motoru, jehož zvuk připomínající staré ef-jedničky můžete zaslechnout níže. Zajímavé je, že po odejmutí oněch paneů lze počítat s přítlakem vyšším o 5 procent, než když jsou na svém místě. Automobilka zároveň při vývoji svého zatím posledního modelu Utopia nabyla nových zkušeností s karbonem, které otiskla i do tohoto projektu - vůz je tak zároveň o 38 procent tužší.

Italové zapracovali rovněž na podvozku ve snaze zajistit ideální přilnavost za všech okolností. U vozu tak lze mimo jiné upravit dorazy a tedy snížit či zvýšit světlou výšku, aniž by přitom byly ovlivněny tlumiče. Účinná plocha karbon-keramických brzd pak byla s ohledem na nový design a větší destičky zvětšena o 100 procent, což navýšilo jak stabilitu, tak zlepšilo tepelný management a zajistilo větší odolnost.

Lepší brzdy jsou pochopitelně vítané, neboť Pagani se podívalo také na motor. Tím je atmosféricky plněný šestilitrový V12 od firmy HWA, který bez elektrické asistence produkuje až 900 koní výkonu a 770 Nm točivého momentu. Huayra R Evo je tak nejsilnějším vozem značky vůbec. Pohonná jednotka se přitom zvládá vytáčet do 9 200 otáček, přičemž svůj výkon posílá na zadní kola skrze šestistupňovou sekvenční převodovku.

Pagani zatím neupřesnilo technické parametry, nicméně naznačuje, že novinka by na okruzích měla být stejně rychlá jako prototypy LMP2. Známy pak nejsou ani ceny, nicméně zájemci o vůz, kteří se zapíšou do klubu Arte in Pista, mohou počítat s ucelenou tovární podporou. Znamená to tedy, že se se svými vozy dostanou na nejslavnější okruhy, kde mohou počítat s inženýry, mechaniky či fyzioterapeuty.


Pagani ukázalo auto s nejsilnějším motorem své historie, za zvuku starých F1 generuje 900 koní bez turba i elektřiny - 1 - Pagani Huayra R Evo 2024 prvni sada 01Pagani ukázalo auto s nejsilnějším motorem své historie, za zvuku starých F1 generuje 900 koní bez turba i elektřiny - 2 - Pagani Huayra R Evo 2024 prvni sada 02Pagani ukázalo auto s nejsilnějším motorem své historie, za zvuku starých F1 generuje 900 koní bez turba i elektřiny - 3 - Pagani Huayra R Evo 2024 prvni sada 03Pagani ukázalo auto s nejsilnějším motorem své historie, za zvuku starých F1 generuje 900 koní bez turba i elektřiny - 4 - Pagani Huayra R Evo 2024 prvni sada 04Pagani ukázalo auto s nejsilnějším motorem své historie, za zvuku starých F1 generuje 900 koní bez turba i elektřiny - 5 - Pagani Huayra R Evo 2024 prvni sada 05Pagani ukázalo auto s nejsilnějším motorem své historie, za zvuku starých F1 generuje 900 koní bez turba i elektřiny - 6 - Pagani Huayra R Evo 2024 prvni sada 06Pagani ukázalo auto s nejsilnějším motorem své historie, za zvuku starých F1 generuje 900 koní bez turba i elektřiny - 7 - Pagani Huayra R Evo 2024 prvni sada 07Pagani ukázalo auto s nejsilnějším motorem své historie, za zvuku starých F1 generuje 900 koní bez turba i elektřiny - 8 - Pagani Huayra R Evo 2024 prvni sada 08Pagani ukázalo auto s nejsilnějším motorem své historie, za zvuku starých F1 generuje 900 koní bez turba i elektřiny - 9 - Pagani Huayra R Evo 2024 prvni sada 09Pagani ukázalo auto s nejsilnějším motorem své historie, za zvuku starých F1 generuje 900 koní bez turba i elektřiny - 10 - Pagani Huayra R Evo 2024 prvni sada 10Pagani ukázalo auto s nejsilnějším motorem své historie, za zvuku starých F1 generuje 900 koní bez turba i elektřiny - 11 - Pagani Huayra R Evo 2024 prvni sada 11Pagani ukázalo auto s nejsilnějším motorem své historie, za zvuku starých F1 generuje 900 koní bez turba i elektřiny - 12 - Pagani Huayra R Evo 2024 prvni sada 12Pagani ukázalo auto s nejsilnějším motorem své historie, za zvuku starých F1 generuje 900 koní bez turba i elektřiny - 13 - Pagani Huayra R Evo 2024 prvni sada 13Pagani ukázalo auto s nejsilnějším motorem své historie, za zvuku starých F1 generuje 900 koní bez turba i elektřiny - 14 - Pagani Huayra R Evo 2024 prvni sada 14Pagani ukázalo auto s nejsilnějším motorem své historie, za zvuku starých F1 generuje 900 koní bez turba i elektřiny - 15 - Pagani Huayra R Evo 2024 prvni sada 15
Zatím není jasné, kolik Huayra R Evo stojí, kolik jich vznikne nebo jaké jsou technické parametry vozu. Jisté je pouze tolik, že stojí na vrcholu potravního řetězce značky. Foto: Pagani Automobili

Zdroj: Pagani Automobili

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.