Úžasné motory ještě nevymřely. Tento má objem, válce, turbo, kompresor a 400 koní

Fanoušky úžasné motorové techniky v posledních letech automobilky příliš nelaskají, nový řadový šestiválec Jaguaru Land Roveru s mild-hybridní technikou je ale zajímavý až běda. Má pomoci automobilce z prekérní situace.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Úžasné motory ještě nevymřely. Tento má objem, válce, turbo, kompresor a 400 koní

15.2.2019 | Petr Prokopec

Fanoušky úžasné motorové techniky v posledních letech automobilky příliš nelaskají, nový řadový šestiválec Jaguaru Land Roveru s mild-hybridní technikou je ale zajímavý až běda. Má pomoci automobilce z prekérní situace.

Po několik uplynulých let vykazovaly britské automobilky Jaguar a Land Rover stále vyšší prodeje i výborné ekonomické výsledky. Nicméně někdy skutečně platí, že tak dlouho se chodí se džbánem pro vodu, až se ucho utrhne. V případě obou značek bylo oním mezním termínem poslední čtvrtletí loňského roku, během kterého se sešlo hned několik negativních faktorů. Tím zásadním byl propad prodejů v Číně o 47 procent. Zcela zastíněn tak byl jakýkoliv růst v Severní Americe i Evropě. Navíc na starém kontinentu padá poptávka pro dieselech, jež jsou pro Brity naprosto stěžejní, hrozbou je i samotný Brexit.

Vystoupení Velké Británie z Evropské unie se obě automobilky ostatně bojí více než čert kříže, neboť pokud prý nebude Brexit proveden správně, budou tratit každý rok 1,2 miliardy liber (cca 35,33 mld. Kč). To rozhodně není zanedbatelná částka, spojena by navíc byla pouze s Brexitem. Další výše zmíněné nesnáze by pak značce mohly přivodit finanční pohromu, nereálný dokonce není ani bankrot. Analytik Robin Zhu z hongkongské pobočky společnosti Bernstein uvedl, že v případě britských automobilek „je třeba konat nebo zemřít“.

Jsou ale taková slova na místě jen kvůli obavám z Brexitu a posledních finančních výsledků? Bohužel ano, kvartální ztráta Jaguaru a Land Roveru byla totiž opravdu ohromná a dosáhla 3,4 miliardy liber (100,1 mld. Kč). Prozatím jediné štěstí mají v tom, že je v nich zakomponováno i odepsání kapitalizovaných investic obou značek ve výši 3,1 miliardy liber (91,3 mld. Kč), nicméně to svědčí jen o nereálnosti výsledků z minulých let a je tedy třeba začít bít na poplach.

Alarm spustil hlavně v Indii, neboť mateřská firma Tata Motors hlavně kvůli nelichotivým výsledkům svých britských automobilek vykázala nejvyšší kvartální ztrátu v historii indických firem, a to 2,9 miliardy liber (85,4 mld. Kč). Jak je patrné, Indové tentokráte museli na Brity doplácet, což ihned rozdmýchalo diskuze ohledně zahraničních akvizic. A je pak vlastně jen otázkou, zda Jaguar a Land Rover náhodou nebudou hozeny přes palubu, zvláště co se akcie Tata Motors propadly o 30 procent.

Zmíněný analytik Robin Zhu říká, že automobilkám by prospěl hlavně příchod lepších manažerů, než jaké zaměstnává nyní. Stejně jako je třeba vylepšit firemní portfolio, které v poslední době Tatě moc radosti nedělá. Je sice košaté, ze třinácti nabízených modelů obou značek jsou ale ziskové jen čtyři, mimo jiné Range Rover Sport. A právě ten se aktuálně dočkal rozšíření nabídky o zajímavou novou pohonnou jednotku.

Zda zaujme, či nikoliv, je ve hvězdách, karty má ale s ohledem na současné nálady ve společnosti rozdané opravdu dobře. Model Range Rover Sport HST totiž ve svých útrobách jako první skrývá zbrusu nové mild-hybridní ústrojí, jehož srdcem je opět nový řadový třílitrový šestiválec nahrazující v celé nabídce Jaguaru a Land Roveru dosluhující V6. Doprovázen bude elektrickým kompresorem a dvoukomorovým turbem, čekat tak máme 360 koní a 495 Nm, respektive 400 koní a 550 Nm.

Elektrický kompresor zvládá až 120 tisíc otáček, jichž dosáhne během pouhé půlsekundy. Snadno tak eliminuje prodlevu tradičních turbodmychadel. Vyjma toho pohonná jednotka dostala do vínku ještě variabilní zdvih ventilů, stejně jako systém start-stop a elektromotor. Aby toho pak nebylo málo, dorazila i 48voltová baterie, ve které je skladována energie z regenerativního brzdění. Ta je pak využívána zejména při akceleraci, kdy by jinak spalovací motor dostával největší zápřah a vyžadoval by tak vyšší přísun paliva.

Mild-hybridní SUV prozatím počítá s vyšším výkonem, jenž mu dopomůže ke zrychlení z klidu na stovku za 6,2 sekundy a nejvyšší rychlosti 225 km/h. Spotřeba pak má činit 9,3 l/100 km, což představuje 12procentní pokles vůči srovnatelnému provedení poháněnému předchozím šestiválcem. Vůči němu navíc poklesla i produkce pevných částic, a to o významných 75 procent. Stejnou cestou, tedy nabídkou alespoň jedné elektrifikované varianty, se nejpozději od příštího roku vydají všechny jeho modelové řady.

Kromě nového hnacího ústrojí se provedení HST pochlubí ještě řadou unikátních designových prvků, mezi něž patří karbonové dekory na čelní masce, kapotě, bocích či víku zavazadelníku. Společnost jim budou dělat dva unikátní designy litých kol, jež si zákazníci budou moci vybrat v pěti barevných kombinacích. Uvnitř se pro změnu objeví sportovní sedadla stavitelná v 16 směrech či znaky HST. Britové přitom za vše zaplatí minimálně 81 250 GBP (2 391 950 Kč).


Úžasné motory ještě nevymřely. Tento má objem, válce, turbo, kompresor a 400 koní - 1 - Range Rover Sport HST 2019 oficialni sada 01Úžasné motory ještě nevymřely. Tento má objem, válce, turbo, kompresor a 400 koní - 2 - Range Rover Sport HST 2019 oficialni sada 02Úžasné motory ještě nevymřely. Tento má objem, válce, turbo, kompresor a 400 koní - 3 - Range Rover Sport HST 2019 oficialni sada 03Úžasné motory ještě nevymřely. Tento má objem, válce, turbo, kompresor a 400 koní - 4 - Range Rover Sport HST 2019 oficialni sada 04Úžasné motory ještě nevymřely. Tento má objem, válce, turbo, kompresor a 400 koní - 5 - Range Rover Sport HST 2019 oficialni sada 05Úžasné motory ještě nevymřely. Tento má objem, válce, turbo, kompresor a 400 koní - 6 - Range Rover Sport HST 2019 oficialni sada 06Úžasné motory ještě nevymřely. Tento má objem, válce, turbo, kompresor a 400 koní - 7 - Range Rover Sport HST 2019 oficialni sada 07Úžasné motory ještě nevymřely. Tento má objem, válce, turbo, kompresor a 400 koní - 8 - Range Rover Sport HST 2019 oficialni sada 08Úžasné motory ještě nevymřely. Tento má objem, válce, turbo, kompresor a 400 koní - 9 - Range Rover Sport HST 2019 oficialni sada 09Úžasné motory ještě nevymřely. Tento má objem, válce, turbo, kompresor a 400 koní - 10 - Range Rover Sport HST 2019 oficialni sada 10Úžasné motory ještě nevymřely. Tento má objem, válce, turbo, kompresor a 400 koní - 11 - Range Rover Sport HST 2019 oficialni sada 11Úžasné motory ještě nevymřely. Tento má objem, válce, turbo, kompresor a 400 koní - 12 - Range Rover Sport HST 2019 oficialni sada 12Úžasné motory ještě nevymřely. Tento má objem, válce, turbo, kompresor a 400 koní - 13 - Range Rover Sport HST 2019 oficialni sada 13Úžasné motory ještě nevymřely. Tento má objem, válce, turbo, kompresor a 400 koní - 14 - Range Rover Sport HST 2019 oficialni sada 14Úžasné motory ještě nevymřely. Tento má objem, válce, turbo, kompresor a 400 koní - 15 - Range Rover Sport HST 2019 oficialni sada 15Úžasné motory ještě nevymřely. Tento má objem, válce, turbo, kompresor a 400 koní - 16 - Range Rover Sport HST 2019 oficialni sada 16Úžasné motory ještě nevymřely. Tento má objem, válce, turbo, kompresor a 400 koní - 17 - Range Rover Sport HST 2019 oficialni sada 17Úžasné motory ještě nevymřely. Tento má objem, válce, turbo, kompresor a 400 koní - 18 - Range Rover Sport HST 2019 oficialni sada 18Úžasné motory ještě nevymřely. Tento má objem, válce, turbo, kompresor a 400 koní - 19 - Range Rover Sport HST 2019 oficialni sada 19Úžasné motory ještě nevymřely. Tento má objem, válce, turbo, kompresor a 400 koní - 20 - Range Rover Sport HST 2019 oficialni sada 20Úžasné motory ještě nevymřely. Tento má objem, válce, turbo, kompresor a 400 koní - 21 - Range Rover Sport HST 2019 oficialni sada 21Úžasné motory ještě nevymřely. Tento má objem, válce, turbo, kompresor a 400 koní - 22 - Range Rover Sport HST 2019 oficialni sada 22Úžasné motory ještě nevymřely. Tento má objem, válce, turbo, kompresor a 400 koní - 23 - Range Rover Sport HST 2019 oficialni sada 23Úžasné motory ještě nevymřely. Tento má objem, válce, turbo, kompresor a 400 koní - 24 - Range Rover Sport HST 2019 oficialni sada 24Úžasné motory ještě nevymřely. Tento má objem, válce, turbo, kompresor a 400 koní - 25 - Range Rover Sport HST 2019 oficialni sada 25Úžasné motory ještě nevymřely. Tento má objem, válce, turbo, kompresor a 400 koní - 26 - Range Rover Sport HST 2019 oficialni sada 26Úžasné motory ještě nevymřely. Tento má objem, válce, turbo, kompresor a 400 koní - 27 - Range Rover Sport HST 2019 oficialni sada 27Úžasné motory ještě nevymřely. Tento má objem, válce, turbo, kompresor a 400 koní - 28 - Range Rover Sport HST 2019 oficialni sada 28Úžasné motory ještě nevymřely. Tento má objem, válce, turbo, kompresor a 400 koní - 29 - Range Rover Sport HST 2019 oficialni sada 29Úžasné motory ještě nevymřely. Tento má objem, válce, turbo, kompresor a 400 koní - 30 - Range Rover Sport HST 2019 oficialni sada 30Úžasné motory ještě nevymřely. Tento má objem, válce, turbo, kompresor a 400 koní - 31 - Range Rover Sport HST 2019 oficialni sada 31Úžasné motory ještě nevymřely. Tento má objem, válce, turbo, kompresor a 400 koní - 32 - Range Rover Sport HST 2019 oficialni sada 32Úžasné motory ještě nevymřely. Tento má objem, válce, turbo, kompresor a 400 koní - 33 - Range Rover Sport HST 2019 oficialni sada 33Úžasné motory ještě nevymřely. Tento má objem, válce, turbo, kompresor a 400 koní - 34 - Range Rover Sport HST 2019 oficialni sada 34Úžasné motory ještě nevymřely. Tento má objem, válce, turbo, kompresor a 400 koní - 35 - Range Rover Sport HST 2019 oficialni sada 35Úžasné motory ještě nevymřely. Tento má objem, válce, turbo, kompresor a 400 koní - 36 - Range Rover Sport HST 2019 oficialni sada 36Úžasné motory ještě nevymřely. Tento má objem, válce, turbo, kompresor a 400 koní - 37 - Range Rover Sport HST 2019 oficialni sada 37Úžasné motory ještě nevymřely. Tento má objem, válce, turbo, kompresor a 400 koní - 38 - Range Rover Sport HST 2019 oficialni sada 38Úžasné motory ještě nevymřely. Tento má objem, válce, turbo, kompresor a 400 koní - 39 - Range Rover Sport HST 2019 oficialni sada 39Úžasné motory ještě nevymřely. Tento má objem, válce, turbo, kompresor a 400 koní - 40 - Range Rover Sport HST 2019 oficialni sada 40Úžasné motory ještě nevymřely. Tento má objem, válce, turbo, kompresor a 400 koní - 41 - Range Rover Sport HST 2019 oficialni sada 41Úžasné motory ještě nevymřely. Tento má objem, válce, turbo, kompresor a 400 koní - 42 - Range Rover Sport HST 2019 oficialni sada 42Úžasné motory ještě nevymřely. Tento má objem, válce, turbo, kompresor a 400 koní - 43 - Range Rover Sport HST 2019 oficialni sada 43Úžasné motory ještě nevymřely. Tento má objem, válce, turbo, kompresor a 400 koní - 44 - Range Rover Sport HST 2019 oficialni sada 44Úžasné motory ještě nevymřely. Tento má objem, válce, turbo, kompresor a 400 koní - 45 - Range Rover Sport HST 2019 oficialni sada 45Úžasné motory ještě nevymřely. Tento má objem, válce, turbo, kompresor a 400 koní - 46 - Range Rover Sport HST 2019 oficialni sada 46Úžasné motory ještě nevymřely. Tento má objem, válce, turbo, kompresor a 400 koní - 47 - Range Rover Sport HST 2019 oficialni sada 47Úžasné motory ještě nevymřely. Tento má objem, válce, turbo, kompresor a 400 koní - 48 - Range Rover Sport HST 2019 oficialni sada 48Úžasné motory ještě nevymřely. Tento má objem, válce, turbo, kompresor a 400 koní - 49 - Range Rover Sport HST 2019 oficialni sada 49Úžasné motory ještě nevymřely. Tento má objem, válce, turbo, kompresor a 400 koní - 50 - Range Rover Sport HST 2019 oficialni sada 50Úžasné motory ještě nevymřely. Tento má objem, válce, turbo, kompresor a 400 koní - 51 - Range Rover Sport HST 2019 oficialni sada 51Úžasné motory ještě nevymřely. Tento má objem, válce, turbo, kompresor a 400 koní - 52 - Range Rover Sport HST 2019 oficialni sada 52Úžasné motory ještě nevymřely. Tento má objem, válce, turbo, kompresor a 400 koní - 53 - Range Rover Sport HST 2019 oficialni sada 53Úžasné motory ještě nevymřely. Tento má objem, válce, turbo, kompresor a 400 koní - 54 - Land Rover novy motor Ingenium R6 turbo kompresor Perex
Range Rover Sport HST nejspíše problémy britské automobilky asi nespasí, jeho motor je ale velmi zajímavý

Petr Prokopec

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

zobrazit vše

Reklama