Pokus Japonců o puristický sporťák pro každého končí tak, jak od počátku musel

Fiasko, jinak se nedá shrnout působení těchto dvou aut na trhu, v případě toho českého obzvlášť. Toyota GT 86 a Subaru BRZ se pokusily vařit podle starých receptů v nové době a dobře to nedopadlo.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Pokus Japonců o puristický sporťák pro každého končí tak, jak od počátku musel

30.1.2019 | Petr Prokopec

Pokus Japonců o puristický sporťák pro každého končí tak, jak od počátku musel

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Fiasko, jinak se nedá shrnout působení těchto dvou aut na trhu, v případě toho českého obzvlášť. Toyota GT 86 a Subaru BRZ se pokusily vařit podle starých receptů v nové době a dobře to nedopadlo.

Když jsme v roce 2012 publikovali test Toyoty GT 86, nadepsali jsme jej slovy „čas nejde vzít zpátky”. Když jsme později vyzkoušeli Subaru BRZ, byl náš dojem o něco málo lepší, ale přesto rozpačitý. Tato auta na jednu stranu vsadila na ingredience, podle kterých lze uvařit hodně zajímavé stroje pro nadšené řidiče, však atmosféricky plněný motor, pohon zadních kol a manuální řazení, to už dnes nabízí jen hrstka aut. Jenže podle starých dobrých receptů vařily v době, kdy mj. něco jako dobře fungující atmosféricky plněný točivý čtyřválec nelze s ohledem na platné emisní normy vyrobit.

Když auta neokouzlila ani mnohé nadšence ochotné jim leccos odpustit, bylo jasné, že na trhu plném kritičtějších zákazníků nezabodují, ať už budou stát jakékoli peníze. A také nezabodovala. Subaru BRZ se v Evropě ještě nikdy nedostalo přes tisíc exemplářů ročně, a výrazně úspěšnější v posledních letech není ani GT 86, jejíž registrace se pohybují okolo 1 500 kusů. České prodeje zejména Toyoty jsou pak kapitolou samou pro sebe, Japonci mohli být leckdy rádi za jednotky prodaných kusů ročně.

Ve Spojených státech si sice japonské duo vede o trochu lépe, ovšem i v zámoří prodeje klesají a loni byly vůbec nejnižší v historii. To lze samozřejmě na jedné straně pochopit, neboť oba vozy byly na trhu již sedmým rokem, přičemž i přes facelift se za celou tu dobu v podstatě nic nezměnilo. Jenže se dá předpokládat, že prodeje by byly stejné i za předpokladu, že by dorazila druhá generace ušitá dle naprosto stejného receptu.

I proto by nás neměly zaskočit informace japonského magazínu Japanese Nostalgic Car, podle kterých GT 86 a BRZ čeká definitivní konec. A co více, k zaříznutí výroby by mohlo dojít ještě během letošního roku, možná ještě během prvního čtvrtletí. Automobilky navíc nepočítají s novou generací, což nepřímo potvrdil i zástupce Subaru. Nástupce současného BRZ sice původně odsouhlasen byl, ovšem právě vývoj trhu měl v plánech učinit zásadní trhlinu.

Aktuálně tak sice není jisté, zda druhá generace skutečně nevznikne, nicméně veškeré okolnosti tomu naznačují. Toyota před dvěma týdny představila druhou generaci kultovního sporťáku Supra, která bude ve Státech i Evropě k mání pouze s šestiválcem a jako taková se postaví na firemní vrchol. Nicméně v Japonsku si zákazníci budou moci pořídit i dvoulitrový čtyřválec, a to ve dvou verzích - se 197 a 258 koňmi.

Toto provedení by se sice mimo svou domovinu dostat nemělo, neboť Japonci věří, že šestiválec je pro Supru ideálem a se čtyřválcem vyrukovali jen kvůli vysokému domácímu zdanění, ovšem šéf automobilky Akio Toyota uvedl, že by velmi rád viděl v portfoliu původní „tři bratry“. Tedy kromě Toyoty Supra také modely Celica a MR2. O GT 86 se ale vůbec nezmínil.

Celica přitom vždy byla velmi blízká modelu Supra, Toyota by tak mohla udělat jednoduchý krok v podobě nalepení jiného znaku na záď čtyřválcového provedení, které by následně již mohlo zamířit na starý i nový kontinent. S výkonem 197 koní by sice základ byl pod úrovní GT 86, nicméně jelikož jde o přeplňovaný agregát, vše by vyvážila plošší křivka průběhu výkonu daná točivým momentem s maximem na 320 Nm.

Výrazně jistější není ani návrat modelu MR2. Dle dalších dohadů sice má Subaru vyvíjet sporťák s motorem uprostřed, což je přesně koncepce, kterou se pyšnila i Toyota, jež by navíc znovu mohla na projektu participovat. Nicméně jiné spekulace pro změnu naznačují, že obě automobilky se po ukončení výroby GT 86/BRZ rozejdou. V roce 2012 bychom si na nic jiného nevsadili, takže o překvapení hovořit nelze. Pokud vás ovšem některý z těchto modelů učaroval, možná byste měli do dealerství Subaru či Toyoty měli zamířit co nejrychleji. Zakrátko už totiž můžete odejít s prázdnou.


Pokus Japonců o puristický sporťák pro každého končí tak, jak od počátku musel - 1 - Subaru BRZ 2016 facelift EU 01Pokus Japonců o puristický sporťák pro každého končí tak, jak od počátku musel - 2 - Subaru BRZ 2016 facelift EU 02Pokus Japonců o puristický sporťák pro každého končí tak, jak od počátku musel - 3 - Subaru BRZ 2016 facelift oficialni sada 02Pokus Japonců o puristický sporťák pro každého končí tak, jak od počátku musel - 4 - Subaru BRZ 2016 facelift oficialni sada 03Pokus Japonců o puristický sporťák pro každého končí tak, jak od počátku musel - 5 - Subaru BRZ 2016 facelift oficialni sada 04Pokus Japonců o puristický sporťák pro každého končí tak, jak od počátku musel - 6 - Subaru BRZ 2016 facelift oficialni sada 05Pokus Japonců o puristický sporťák pro každého končí tak, jak od počátku musel - 7 - Subaru BRZ 2016 facelift oficialni sada 06Pokus Japonců o puristický sporťák pro každého končí tak, jak od počátku musel - 8 - Subaru BRZ 2016 facelift oficialni sada 07Pokus Japonců o puristický sporťák pro každého končí tak, jak od počátku musel - 9 - Subaru BRZ 2016 facelift oficialni sada 08Pokus Japonců o puristický sporťák pro každého končí tak, jak od počátku musel - 10 - Subaru BRZ 2016 facelift oficialni sada 09Pokus Japonců o puristický sporťák pro každého končí tak, jak od počátku musel - 11 - Subaru BRZ 2016 facelift oficialni sada 10Pokus Japonců o puristický sporťák pro každého končí tak, jak od počátku musel - 12 - Subaru BRZ 2016 facelift oficialni sada 11
Subaru BRZ má zakrátko definitivně skončit, bez přímého nástupce

Pokus Japonců o puristický sporťák pro každého končí tak, jak od počátku musel - 13 - Toyota GT 86 2017 EU 001Pokus Japonců o puristický sporťák pro každého končí tak, jak od počátku musel - 14 - Toyota GT 86 2017 EU 002Pokus Japonců o puristický sporťák pro každého končí tak, jak od počátku musel - 15 - Toyota GT 86 2017 EU 003Pokus Japonců o puristický sporťák pro každého končí tak, jak od počátku musel - 16 - Toyota GT 86 2017 EU 004Pokus Japonců o puristický sporťák pro každého končí tak, jak od počátku musel - 17 - Toyota GT 86 2017 EU 005Pokus Japonců o puristický sporťák pro každého končí tak, jak od počátku musel - 18 - Toyota GT 86 2017 EU 006Pokus Japonců o puristický sporťák pro každého končí tak, jak od počátku musel - 19 - Toyota GT 86 2017 EU 007Pokus Japonců o puristický sporťák pro každého končí tak, jak od počátku musel - 20 - Toyota GT 86 2017 EU 008Pokus Japonců o puristický sporťák pro každého končí tak, jak od počátku musel - 21 - Toyota GT 86 2017 EU 009Pokus Japonců o puristický sporťák pro každého končí tak, jak od počátku musel - 22 - Toyota GT 86 2017 EU 010Pokus Japonců o puristický sporťák pro každého končí tak, jak od počátku musel - 23 - Toyota GT 86 2017 EU 011Pokus Japonců o puristický sporťák pro každého končí tak, jak od počátku musel - 24 - Toyota GT 86 2017 EU 012Pokus Japonců o puristický sporťák pro každého končí tak, jak od počátku musel - 25 - Toyota GT 86 2017 EU 013Pokus Japonců o puristický sporťák pro každého končí tak, jak od počátku musel - 26 - Toyota GT 86 2017 EU 014Pokus Japonců o puristický sporťák pro každého končí tak, jak od počátku musel - 27 - Toyota GT 86 2017 EU 015Pokus Japonců o puristický sporťák pro každého končí tak, jak od počátku musel - 28 - Toyota GT 86 2017 EU 016Pokus Japonců o puristický sporťák pro každého končí tak, jak od počátku musel - 29 - Toyota GT 86 2017 EU 017Pokus Japonců o puristický sporťák pro každého končí tak, jak od počátku musel - 30 - Toyota GT 86 2017 EU 018Pokus Japonců o puristický sporťák pro každého končí tak, jak od počátku musel - 31 - Toyota GT 86 2017 EU 019Pokus Japonců o puristický sporťák pro každého končí tak, jak od počátku musel - 32 - Toyota GT 86 2017 EU 020Pokus Japonců o puristický sporťák pro každého končí tak, jak od počátku musel - 33 - Toyota GT 86 2017 EU 021Pokus Japonců o puristický sporťák pro každého končí tak, jak od počátku musel - 34 - Toyota GT 86 2017 EU 022Pokus Japonců o puristický sporťák pro každého končí tak, jak od počátku musel - 35 - Toyota GT 86 2017 EU 023Pokus Japonců o puristický sporťák pro každého končí tak, jak od počátku musel - 36 - Toyota GT 86 2017 EU 024Pokus Japonců o puristický sporťák pro každého končí tak, jak od počátku musel - 37 - Toyota GT 86 2017 EU 025Pokus Japonců o puristický sporťák pro každého končí tak, jak od počátku musel - 38 - Toyota GT 86 2017 EU 026Pokus Japonců o puristický sporťák pro každého končí tak, jak od počátku musel - 39 - Toyota GT 86 2017 EU 027Pokus Japonců o puristický sporťák pro každého končí tak, jak od počátku musel - 40 - Toyota GT 86 2017 EU 028Pokus Japonců o puristický sporťák pro každého končí tak, jak od počátku musel - 41 - Toyota GT 86 2017 EU 029Pokus Japonců o puristický sporťák pro každého končí tak, jak od počátku musel - 42 - Toyota GT 86 2017 EU 030Pokus Japonců o puristický sporťák pro každého končí tak, jak od počátku musel - 43 - Toyota GT 86 2017 EU 031Pokus Japonců o puristický sporťák pro každého končí tak, jak od počátku musel - 44 - Toyota GT 86 2017 EU 032Pokus Japonců o puristický sporťák pro každého končí tak, jak od počátku musel - 45 - Toyota GT 86 2017 EU 033Pokus Japonců o puristický sporťák pro každého končí tak, jak od počátku musel - 46 - Toyota GT 86 2017 EU 034Pokus Japonců o puristický sporťák pro každého končí tak, jak od počátku musel - 47 - Toyota GT 86 2017 EU 035Pokus Japonců o puristický sporťák pro každého končí tak, jak od počátku musel - 48 - Toyota GT 86 2017 EU 036
Stejný osud pak má logicky čekat i Toyotu GT 86

Zdroj: Japanese Nostalgic Car

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.