Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Pokus Japonců o puristický sporťák pro každého končí tak, jak od počátku musel
30.1.2019 | Petr Prokopec
Fiasko, jinak se nedá shrnout působení těchto dvou aut na trhu, v případě toho českého obzvlášť. Toyota GT 86 a Subaru BRZ se pokusily vařit podle starých receptů v nové době a dobře to nedopadlo.
Když jsme v roce 2012 publikovali test Toyoty GT 86, nadepsali jsme jej slovy „čas nejde vzít zpátky”. Když jsme později vyzkoušeli Subaru BRZ, byl náš dojem o něco málo lepší, ale přesto rozpačitý. Tato auta na jednu stranu vsadila na ingredience, podle kterých lze uvařit hodně zajímavé stroje pro nadšené řidiče, však atmosféricky plněný motor, pohon zadních kol a manuální řazení, to už dnes nabízí jen hrstka aut. Jenže podle starých dobrých receptů vařily v době, kdy mj. něco jako dobře fungující atmosféricky plněný točivý čtyřválec nelze s ohledem na platné emisní normy vyrobit.
Když auta neokouzlila ani mnohé nadšence ochotné jim leccos odpustit, bylo jasné, že na trhu plném kritičtějších zákazníků nezabodují, ať už budou stát jakékoli peníze. A také nezabodovala. Subaru BRZ se v Evropě ještě nikdy nedostalo přes tisíc exemplářů ročně, a výrazně úspěšnější v posledních letech není ani GT 86, jejíž registrace se pohybují okolo 1 500 kusů. České prodeje zejména Toyoty jsou pak kapitolou samou pro sebe, Japonci mohli být leckdy rádi za jednotky prodaných kusů ročně.
Ve Spojených státech si sice japonské duo vede o trochu lépe, ovšem i v zámoří prodeje klesají a loni byly vůbec nejnižší v historii. To lze samozřejmě na jedné straně pochopit, neboť oba vozy byly na trhu již sedmým rokem, přičemž i přes facelift se za celou tu dobu v podstatě nic nezměnilo. Jenže se dá předpokládat, že prodeje by byly stejné i za předpokladu, že by dorazila druhá generace ušitá dle naprosto stejného receptu.
I proto by nás neměly zaskočit informace japonského magazínu Japanese Nostalgic Car, podle kterých GT 86 a BRZ čeká definitivní konec. A co více, k zaříznutí výroby by mohlo dojít ještě během letošního roku, možná ještě během prvního čtvrtletí. Automobilky navíc nepočítají s novou generací, což nepřímo potvrdil i zástupce Subaru. Nástupce současného BRZ sice původně odsouhlasen byl, ovšem právě vývoj trhu měl v plánech učinit zásadní trhlinu.
Aktuálně tak sice není jisté, zda druhá generace skutečně nevznikne, nicméně veškeré okolnosti tomu naznačují. Toyota před dvěma týdny představila druhou generaci kultovního sporťáku Supra, která bude ve Státech i Evropě k mání pouze s šestiválcem a jako taková se postaví na firemní vrchol. Nicméně v Japonsku si zákazníci budou moci pořídit i dvoulitrový čtyřválec, a to ve dvou verzích - se 197 a 258 koňmi.
Toto provedení by se sice mimo svou domovinu dostat nemělo, neboť Japonci věří, že šestiválec je pro Supru ideálem a se čtyřválcem vyrukovali jen kvůli vysokému domácímu zdanění, ovšem šéf automobilky Akio Toyota uvedl, že by velmi rád viděl v portfoliu původní „tři bratry“. Tedy kromě Toyoty Supra také modely Celica a MR2. O GT 86 se ale vůbec nezmínil.
Celica přitom vždy byla velmi blízká modelu Supra, Toyota by tak mohla udělat jednoduchý krok v podobě nalepení jiného znaku na záď čtyřválcového provedení, které by následně již mohlo zamířit na starý i nový kontinent. S výkonem 197 koní by sice základ byl pod úrovní GT 86, nicméně jelikož jde o přeplňovaný agregát, vše by vyvážila plošší křivka průběhu výkonu daná točivým momentem s maximem na 320 Nm.
Výrazně jistější není ani návrat modelu MR2. Dle dalších dohadů sice má Subaru vyvíjet sporťák s motorem uprostřed, což je přesně koncepce, kterou se pyšnila i Toyota, jež by navíc znovu mohla na projektu participovat. Nicméně jiné spekulace pro změnu naznačují, že obě automobilky se po ukončení výroby GT 86/BRZ rozejdou. V roce 2012 bychom si na nic jiného nevsadili, takže o překvapení hovořit nelze. Pokud vás ovšem některý z těchto modelů učaroval, možná byste měli do dealerství Subaru či Toyoty měli zamířit co nejrychleji. Zakrátko už totiž můžete odejít s prázdnou.












Subaru BRZ má zakrátko definitivně skončit, bez přímého nástupce




































Stejný osud pak má logicky čekat i Toyotu GT 86
Zdroj: Japanese Nostalgic Car
Bleskovky
Dražba cenných aut slavné aukční firmy se proměnila v demoliční derby poté, co jednomu z jejích řidičů „ujela noha”
před hodinou
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
včera
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- GP Portugalska: Všechno je připraveno pro Pedra Acostu včera 17:04
- V Moto2 je rozdíl mezi lídrem a druhým pouhých 9 bodů včera 16:00
- Grand Prix se vrací do Evropy 4.11.2025
- Joe Roberts mimo hru v Portimãu a Valencii, Xabi Zurutuza jako náhrada 4.11.2025
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? 3.11.2025
Nejčtenější články
Firma začala v roce 2025 nabízet brutální motor 9,4 V8, prodává ho dokonce i ve verzi s turbem
6.10.2025
Automobilka sebrala novinářům auto půjčené na dlouhodobý test během servisu, už ho neviděli. Teď konečně zjistili, co se s ním stalo
6.10.2025
Věrnost zákazníků automobilovým značkám dál klesá, je to hlavně chyba automobilek samotných
6.10.2025
Němci varují před čínským obutím nového VW Tiguan, dostává ho z továrny. Dealer musel stesky nad ním smazat
6.10.2025
Naše auta vydrží totéž co Toyoty, říká šéf automobilky, která letos už 110krát svolala defektní vozy do servisů
6.10.2025
Živá témata na fóru
- Rychlodotazy 11.06. 09:12 - M.Z.
- Policejní kontroly a měření 11.06. 07:01 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.05. 20:57 - abgx1
- Lampárna (stěžovatelna) 11.05. 20:41 - řidičBOB
- BMW Divize 11.05. 10:19 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.04. 14:02 - Snowman000
- 1.0tsi 85kw 11.04. 10:51 - Carnby
