Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Hyundai ukázalo čelní sklo, přes které už není vidět ven. Je to asi jediná budoucnost
19.12.2018 | Mirek Mazal
Dnes mu říkáme „čelní sklo”, v budoucnu ale může přijít moment, kdy se takové označení stane nepřesným. Směr vývoje napovídá, že se změní spíše ve velké plátno, přes které budeme okolí vnímat jen zprostředkovaně.
Autonomní technologie řízení osobních aut slibují dramatické změny na silnicích. Evoluce se dotkne chování vozidel i jejich základního pojetí, jak zvenčí, tak zevnitř. Korejské Hyundai, přesněji řešení jeho divize Hyundai Mobis s takovým vývojem počítá a už nyní ukazuje, jak by mohly vypadat interiéry aut v momentě, kdy autopiloty převezmou vládu.
Naplno jej ukáže na CES v Las Vegas, ještě před veřejnou premiérou ale Korejci odhalili koncept Autonomous Driving Interior (ADI) navržený pro svět vozidel ovládaných autonomní technikou na úrovni 4 a 5. Takové vozy už představují plně automatizované stroje, v nichž posádka nemusí věnovat pozornost okolnímu provozu a po cestě se může věnovat alternativní zábavě.
Hyundai kvůli tomu z čelního skla udělalo displej, protože vidět ven bude pro posádku zbytné. A pokud po tom přece jen bude toužit, kamery dokážou v místech, kde dnes auta obvykle mají skla, promítat i dění okolo vozu v reálném čase. Úvahy Korejců tak nejlépe ukazují, jak moc může nástup autonomního řízení změnit automobilový svět - vozy už nebudou muset mít prosklené části, což zásadně změní jejich design a výrazně ovlivní také jejich bezpečnost. I to bude důvod, proč se výrobci cestou eliminace prosklených ploch rádi vydají a je zřejmě jen otázkou času, než se to stane.
Tohle je vzdálenější budoucnost, Hyundai ale vidí i jakýsi mezistupeň. Ukáže také technologii, která s reálným prosklením dále počítá - když bude řídit člověk, zůstane průhledné, při autonomní jízdě se ale přemění na masivní displej, který lze použít k zobrazení filmů a sledování zábavy. Takový hybrid pak pochopitelně dokáže i cokoli mezi tím a má tedy i schopnost proměnit se v jeden velký head-up displej. Může tak kdekoli na své ploše zobrazit informace či grafiku týkající se okolního provozu a nebo prostředí obecně či změnit zobrazení tak, aby povzbudilo unaveného řidiče.
Kromě velkého promítacího plátna obsahuje koncept ADI virtuální dotykovou technologii podobnou ovládání gesty u BMW. Posádka by atak mohla prakticky cokoli podstatného ovládat jen máváním rukou v prostoru.
Další zajímavou vlastností je schopnost zařízení rozpoznat emoce člověka v kabině. Systém emoční detekce používá kameru a výsledky promítne do celkového naladění interiéru. Jednotka prý může sdílet zjištěné emoce s jinými vozidly a firma věří, že by to mohlo pomoci „vyhnout se případným nehodám mezi zaneprázdněnými nebo rozptýlenými řidiči/cestujícími“.
Kromě konceptu sci-fi interiéru představí Korejci na výstavě Consumer Electronics Show plány komunikačního osvětlení, které umožňuje autonomním vozidlům komunikovat s chodci a jinými vozidly pomocí inteligentních světelných jednotek. I to bude bez „viditelného řidiče” nutné, samotný koncept nového pojetí interiéru, zejména toho bez skutečného skla, představuje o poznání větší revoluci.





Dceřiná firma Hyundai představila svůj pohled na interiér budoucnosti. Jednou z něj zcela zmizí čelní sklo, vlastně všechna skla, která nahradí obří displeje. V dohledné době má mít schopnost se ne něco takového alespoň dočasně přeměnit
Zdroj: Business Wire
Bleskovky
Dražba cenných aut slavné aukční firmy se proměnila v demoliční derby poté, co jednomu z jejích řidičů „ujela noha”
včera
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
5.11.2025
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Nejnovější články
Další na odstřel: Ford má po letech ztrát a trápení bez náhrady ukončit výrobu svého klíčového elektromobilu
před hodinou
Původně jen elektrický silák se začal prodávat i ve spalovací verzi. A najednou je z něj nejlevnější takhle silné a rychlé auto
včera
Jeep žádá majitele statisíců aut z posledních let, aby je parkovali daleko od domů, mohou shořet
včera
A tak se to prostě stane: Automobilka odpískala příchod hned dvou hotových elektrických modelů pro nezájem
včera
K mání je dodnes zcela nejetá Mazda z časů sametové revoluce, dokonalý stroj času nikdo ani pořádně nevybalil
včera
Živá témata na fóru
- Má někdo zkušenost s nákupem ojetého auta z Německa přes malého dovozce? 11.07. 06:38 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 11.07. 06:36 - řidičBOB
- Nástroj k nákupu auta (STK,SPZ,VIN) 11.06. 16:27 - jreh
- Lampárna (stěžovatelna) 11.06. 12:52 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.06. 10:02 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.05. 20:57 - abgx1
- BMW Divize 11.05. 10:19 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
