Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Přichází nová éra automobilových kol. Jiné řešení výroby přináší dosud netušené možnosti
15.11.2018 | Mirek Mazal
Říká se jim také litá kola a právě způsob jejich výroby omezuje možnosti toho, jakých tvarů mohou nabírat. Rozmach 3D tisku takové hranice boří, výsledkem mohou být až absurdní designy.
Používání 3D tisku se v automobilovém průmyslu zatím příliš neprosadilo. Zkoumání možností zapojení nové techniky do výrobního procesu ale dále probíhá a se svým příspěvkem teď přišla americká firma HRE ve spolupráci se společností GE Additive. Známý výrobce automobilových disků ruku v ruce s odborníky na třídimenzionální pevné objekty představil první „vytištěná” automobilová kola.
Nový typ ráfku dostal název HRE 3D+ a až absurdní tvary má záměrně, neboť právě velmi členitá konstrukce nejlépe odhaluje možnosti nové technologie. Trojrozměrný počítačový tisk na základě může od základu změnit výrobu kol, jak ji známe dnes, i díky použití titanu má prakticky neomezené možnosti.
Pokládáním souvislých vrstev materiálu může nahradit současné procesy i díky vynikající účinnosti. Dosud běžně používané lité disky během výroby vznikají odstraněním 80 % materiálu z kovaného hliníkového bloku o objemu 45 kilogramů, aby mohl vzniknout konečný výrobek. Tiskárny jsou pravým opakem, dochází ke ztrátě jen 5 % přebytečné hmoty, která je připravena na opakované zpracování.
Kromě toho je titan téměř dokonalou surovinou, protože nabízí mnohem vyšší měrnou pevnost než hliník, také je odolný proti oxidaci. Z něj vyrobené disky jsou extrémně lehké, navíc nepotřebují dodatečnou povrchovou úpravu. Prototyp nových disků vznikl z pěti samostatných částí, které byly následně spojeny se středovým dílem do jednoho ráfku kombinujícího s titanem ještě uhlíková vlákna . Divoký design rozsáhlých trojúhelníkových paprsků dodává hloubku v každém úhlu pohledu, ale jak už jsme konstatovali, extrémně členitý je zela záměrně.
Ředitel HRE Alan Peltier se netají nadšením z výsledku. „Pro nás je to neuvěřitelně vzrušující a důležitý projekt, když se podíváme na to, co přináší budoucnost designu kol. Umožňuje nám posunout hranice konstrukce kol nad rámec současných možností a metod,“ říká Peltier. Propracovaná struktura dokázala zaujmout, teď jsou na řadě testy odolnosti v provozu a nasazení do výroby. O zájem tato novinka, při alespoň trochu rozumné ceně, jistě nebude mít nouze.











Nová kola HRE 3D+ jsou vyrobena s pomocí 3D tisku z titanu a karbonu. Díky tomu může být design propracovaný do neuvěřitelných detailů
Bleskovky
Nejnovější články
Italové narvali motor V6 s manuálem do dalšího lehkého kupé, s až 750 koňmi je to retro raketa k pohledání
před hodinou
Prezident GM lituje brzkého konce spalovací vlajkové lodi firmy, nemá pro ni rozumnou náhradu
před 3 hodinami
Tesla 8 let po odhalení nového Roadsteru říká, že letos už určitě, rozhodně, stoprocentně dorazí, akorát koupit ho nepůjde
před 4 hodinami
Muž si koupil v roce 1975 nové Porsche 911 Turbo. Jezdí s ním dodnes, kdy může, po 50 letech má najeto už 1,33 milionu km
před 6 hodinami
Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
