Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Revoluční VW prošel prvními testy, přináší zajímavá nová řešení i nové nedostatky
26.7.2019 | Petr Prokopec
Zásadní změna koncepce čehokoli je pro výrobce vždy výzvou, s níž lze získat i ztratit. V případě prvního vážně míněného elektromobilu Volkswagenu platí obojí, nezvyklé je startování vozu i vnitřní prostor vzhledem k vnějším rozměrům.
Volkswagen se chystá ke vstupu do nové éry. Ta první byla definována vozem, u jehož zrodu stál Ferdinand Porsche, tedy původním Broukem, druhá pak odstartovala v 70. letech minulého století příchodem Golfu. Jeho panování ale za pár týdnů skončí, jakkoliv to samozřejmě neznamená, že by nadále nemělo jít o jeden z bestsellerů německé automobilky. Jeho hvězda ale nejspíše bude pomalu pohasínat, a to nejen proto, že zákazníci se pozvolna od hatchbacků a kombíků stěhují ke SUV. Ještě spíše by se o to měla zasloužit elektromobilita.
Již letos ve Frankfurtu bude odhalen nový elektrický hatchback ID3, který v nabídce Volkswagenu nahradí dosavadní e-Golf. Rozhodně však nepůjde o evoluční střídání stráží. Elektrický Golf byl postaven na základech architektury MQB, jež byla koncipována pro vozy se spalovacím ústrojím. Proto v případě tohoto modelu došlo na řadu kompromisů, jež vyústily v dojezd pouhých 230 kilometrů a sprint na stovku za 11 sekund.
Novinka v tomto ohledu nemůže být odlišnější. Půjde o vůbec první produkční vůz postavený na bázi platformy MEB a již v základním provedení by měla zvládnout 330 kilometrů. Cenově se má dostat pod 30 tisíc Eur (cca 766 tisíc korun), tedy o nějakých 180 tisíc korun pod e-Golf. Lithium-iontové baterie usazené v podlaze navíc bude možné dobíjet u nabíječek s výkonem až 125 kW, 260kilometrový dojezd tak lze „dočerpat“ během 30 minut. Jakkoliv vůči benzinu či dieselu jde stále o věčnost, pro některé to jistě nebude nepřijatelné.
Volkswagen bude nabízet ID3 se třemi různými bateriemi, kdy základ počítá s kapacitou 45 kWh a dojezdem 330 kilometrů dle cyklu WLTP. Uprostřed nabídky najdeme 58 kWh a 420 km, na vrcholu pak 77 kWh a 550 km. Odlišný bude i výkon elektromotorů. Nejníže je 136 koní a sprint na stovku za 8 sekund. O stupeň výše se očekává 204 koní a 6sekundová akcelerace, na vrchol pak dorazí 272 koní a 5,5sekundové zrychlení.
Prototypy ID3 mohli vyzkoušet první lidé mimo automobilku a poznali i jiné zajímavé vlastnosti. Pozoruhodné je již startování vozu, a to bez ohledu na verzi. Obejde se bez startovacího tlačítka, neboť u elektromobilu v podstatě není co startovat. Stačí tedy mít při sobě něco, co vás identifikuje (klíč, mobilní aplikaci), zvolit jízdní režim a vyrazit.
Ani ovládání převodovky není obyčejné. To již netrůní na středovém tunelu, ale místo toho se přesunulo vedle displeje. Neobvyklý je přitom i jeho tvar, stejně jako absence nápisů --z těch důvěrné známých vidíme pouze „péčko“ pro parkování. Abyste mohli vyrazit na cestu, je třeba s vrcholkem voliče otočit dopředu či dozadu - to podle toho, zda kterým směrem se chcete vydat.
Působivý je prý i výhled ven, jemuž nebrání přední kapota. Její krátká délka napomůže při parkování, jakkoliv si ale musíte zvyknout na skutečnost, že přední lem neuvidíte. Výrazně zkosené je pak i čelní okno, což byl záměr - Volkswagen potřeboval usadit dovnitř rozměrný head-up displej s rozšířenou virtuální realitou. Nicméně navzdory tomu je možné počítat s dostatkem místa pro nohy, a to vpředu i vzadu.
Co již tak velkorysé není, jakkoliv se to může na první pohled zdát, to je místo pro hlavu. Stojí za tím skutečnost, že baterie byly integrovány do podlahy. Toto řešení ovšem přihazuje každému elektromobilu zhruba 8 centimetrů. Ty by samozřejmě Němci mohli přidat v rámci střešní linie, nicméně poté by již ID3 působil spíše jako MPV, které momentálně není na vrcholu obliby. Problémy nečekejte ani při výšce přes 180 cm, dvoumetroví už by šťastní být nemuseli.
Integrace baterií do podlahy má přitom ještě jeden důsledek, vůz se díky tomu vzdaluje více od země. Proto jsou standardem 20palcová kola, která tento jev pomáhají vizuálně kompenzovat. Na komfortu se to prý ovšem neprojevilo, v tomto ohledu byly dodrženy poměrně vysoké standardy Volkswagenu. Ostatně samotnou jízdou dovede ID3 více než překvapit, i přes absenci spalovací jednotky v mnohém připomíná ideál nadšenců.
S odchodem benzinového či dieselového agregátu se Volkswagenu uvolnil prostor pod přední kapotou, čehož bylo využito v rámci ladění řízení. Vůz tak má daleko větší rejd než auta se spalovacím ústrojím, což oceníte zejména ve městě. Jelikož navíc točivý moment 300, 350 nebo 425 Nm je dostupný již od minimálních otáček, lze pro změnu na rovinkách počítat s akcelerací hot hatche, a to z místa i při pružném zrychlení.
Je tedy více než jasné, že Volkswagen je aktuálně na elektromobilitu připraven daleko lépe než v době, kdy pustil do prodeje e-Golf. Není proto překvapivé, že automobilka eviduje již desetitisíce předobjednávek a velmi ráda by od roku 2021 prodávala minimálně 100 tisíc exemplářů ročně. Řeč je přitom pouze o hatchbacku iD3, k němuž se postupně přidají další členové rodiny, se kterými by Němci rádi zvedli odbyt na milion aut ročně. To je ale již opravdu odvážný cíl, který se nemusí do roku 2025 stát realitou ani přes zjevné kvality novinky.
Volkswagen již pustil některá média za volant nového ID3...
...interiér však zůstal po dobu testovacíhh jízd zahalený. Částečně odhalen ovšem byl vcelku nedávno oficiálním videem
S poněkud méně maskující kamufláží pak byl ostatně nafocen také exteriér
Zdroje: Autocar, Auto Bild
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejnovější články
- Tesla si nechala zaplatit v roce 2017 od Pepsi za 100 tahačů, dodala jich jen 36. Ze 125 kamionů pro UPS ani jeden
před hodinou - „Příšerné” nařizování elektromobilů zabije automobilový průmysl, říká šéf Stellantisu, začne to ve Velké Británii
před 3 hodinami - BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
včera - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem si otevíral pusu
včera - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
včera
Živá témata na fóru
- Výběr Hybrid auta 04.26. 08:07 - nostromo23
- RYBNÍK NA PODLAZE - OCTAVIA 1 04.26. 07:49 - nostromo23
- Onboard videa 04.26. 07:47 - Truck Daškam
- Jak odstranit zaschlý vosk z kapoty auta? Prosím o radu 04.26. 07:46 - nostromo23
- Jak snižovat spotřebu 04.26. 07:41 - nostromo23
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 23:27 - Milanito
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.25. 23:10 - M.Z.
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.25. 20:34 - M.Z.