Roborace DevBot je prototyp závoďáku bez řidiče. Touží po něm ale někdo?

23.8.2016 | Petr Prokopec | 5 příspěvků

(+ video) Představte si svět motorsportu, z něhož odstraníte vzrušení spojené s nevyzpytatelností lidského faktoru. Tímto směrem míří Robocar.

Evoluce ve světě motorsportu jde v posledních letech kupředu mílovými kroky. Je sice otázkou, nakolik se nám kupříkladu hybridní či plně elektrické formule líbí, realitu nicméně nezměníme. A možná za tyto monoposty ještě může být rádi, neboť do jejich kokpitů alespoň usedají skuteční lidé, kteří se dopouštějí chyb a také kvůli nim je závodní svět natolik přitažlivý.

Z toho důvodu nám poněkud uniká smysl nového speciálu DevBot, za kterým stojí společnost Roborace. Jedná se totiž o elektrickou placku, která nepotřebuje řidiče. Místo něj dostala do vínku senzory a počítačové systémy, jenž mají zastat vše od řízení přes zrychlování a zpomalování až po předjíždění. Prozatím jde sice o prototyp, nicméně finální závodní speciál je již na cestě.

Premiéru před veřejností si DevBot má odbýt již zítra 24. srpna na britském okruhu Donington. Ve zbytku letošní sezóny a v průběhu té příští jej ovšem máme čekat také na řadě městských tratí šampionátu Formula E. Jednotlivé týmy přitom mohou na tomto prototypu testovat svůj software i hardware, který bude následně osazen do zmiňovaného produkčního modelu.

Ten ponese název Robocar, přičemž na rozdíl od prototypu DevBot již nedostane do vínku kabinu, do které se v případě potřeby může posadit člověk. Spíše o tomto monopostu přemýšlejte jako o dronu, který namísto oblak bude řádit na asfaltu. Plné odhalení karoserie, pod kterou je podepsán Daniel Simon, je přitom naplánováno na závěr letošního roku.

Jakkoliv lze ovšem na jedné straně chápat přínos, jaký DevBot a Robocar budou mít pro vývoj autonomního řízení, jejich nasazení ve světě motorsportu nám i nadále uniká. Dá se totiž sice předpokládat, že sledovat první závod robotů nejspíše bude zajímavé, nicméně si nedokážeme představit, že bychom takto trávili každou neděli.

Ostatně stačí se podívat na Formuli 1 a některé sezóny, ve kterých dominoval Michael Schumacher či Sebastian Vettel. Jen málokdo totiž u závodů nadskakoval napětím, zda jeho německý favorit skutečně vyhraje, neboť oba závodníci se krom svých výjimečných schopností mohli spolehnout i na špičkovou techniku, která se pohybovala krok před ostatními.

Jediným prvkem, který tak mohl rozhodnout v jejich neprospěch, byla jejich vlastní chyba. Robotizované monoposty však právě tyto nedostatky odstraní, čímž ze závodních okruhů může definitivně zmizet napětí. Nevíme jak vás, ale nás taková budoucnost příliš neláká...

Roborace DevBot je prototyp závoďáku bez řidiče. Touží po něm ale někdo? - 1 - Roborace DevBot a Robocar 2016 prvni foto 04Roborace DevBot je prototyp závoďáku bez řidiče. Touží po něm ale někdo? - 2 - Roborace DevBot a Robocar 2016 prvni foto 01Roborace DevBot je prototyp závoďáku bez řidiče. Touží po něm ale někdo? - 3 - Roborace DevBot a Robocar 2016 prvni foto 02Roborace DevBot je prototyp závoďáku bez řidiče. Touží po něm ale někdo? - 4 - Roborace DevBot a Robocar 2016 prvni foto 03
Roborace DevBot je prototypem bezpilotního závoďáku

Roborace DevBot je prototyp závoďáku bez řidiče. Touží po něm ale někdo? - 5 - Roborace DevBot a Robocar 2016 prvni foto 05Roborace DevBot je prototyp závoďáku bez řidiče. Touží po něm ale někdo? - 6 - Roborace DevBot a Robocar 2016 prvni foto 06
Ještě letos by mělo být představeno sériové provedení Robocar, v jehož příchodu ale tak trochu postrádáme smysl

Petr Prokopec

Další zajímavé články:

Diskuze 5 příspěvků

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše