Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Rusové do detailu ukázali motory, kterými obešli sankce Západu, jde o výsměch
22.2.2019 | Petr Prokopec
Chcete si zahrát hru „Najděte pět rozdílů”? Nejde to, ani těch pět tu není. Americké sankce proti Olegu Děripaskovi selhaly na plné čáře, jeho GAZ má dál to samé v bledě modrém.
Na bezzubost amerických sankcí vůči Rusům jsme v minulém roce upozornili hned několikrát. Velká část z nich je přitom momentálně zacílena na Olega Děripasku a jeho firmy, neboť tento oligarcha je viněn z mnoha trestných činů. Ten však na první pohled nebudí zdání nervozity, i proto, že sankce byly v průběhu loňska několikrát odloženy. Kontroverzní podnikatel tak měl dostatek času na to, aby si otevřel zadní vrátka a jeho byznys nedostal ránu, která by jej srazila na kolena.
Jedním z těchto kroků bylo nahrazení amerických turbodieselů 2,8 montovaných pod kapotu dodávek GAZelle Next, čínskými pohonnými jednotkami. Něco takového by si za normálních okolností vyžádalo nemalý vývoj, testy a s tím spojené náklady. Rusové by pak navíc danou rošádu nezvládli zrealizovat za velmi krátkou dobu ani v případě, kdyby na řešení vyčlenili veškeré volné kapacity. Tentokráte jim však stačilo jen vyřídit pár telefonátů, e-mailů a schůzek.
Důvod tohoto zjednodušení je velmi prostý - společnost Cummins má totiž sice sídlo ve Spojených státech a jako taková musí dodržovat pravidla daná americkou vládou, tedy nespolupracovat s Děripaskovými firmami. Nicméně motory ISF 2,8 pro GAZ vyráběla v Číně ve spolupráci se značkou Huadong. S tou navíc založila společné joint venture Foton Cummins, které má povolení dané pohonné jednotky produkovat také pod logem Huadongu. A ten se již sankcemi řídit nemusí, protože to je čínská firma.
Co přesně to znamená? V podstatě tolik, že GAZ i nadále odebírá motory ISF 2,8 americké firmy Cummins vyráběné v čínské továrně. Jen jsou na nich odlišné nálepky a pár dalších vizuálních změn. Samotná technika se však nezměnila, stejně jako trasy, po kterých jsou dodávky realizovány. Obě verze motoru jsou totiž vskutku identické, jak dokazuje nová sada fotografií, kterou se pochlubili sami Rusové. Jediným lišícím prvkem je totiž pouze barva, neboť Cummins byl oháknut do černého nátěru, zatímco Huadong do stříbrnošedého, a logo.
Ve všech ostatních ohledech tu ale máme naprostou shodu, jak na americké, tak i na čínské straně figuruje třeba vstřikování Bosch či turbodmychadlo BorgWarner. I proto se Rusové nikterak nenamáhali ani pozměnit uživatelské manuály, příručky a dokumentaci k vozu, kde je stále v případě motoru zmiňován Cummins. Nelze se tomu ostatně divit, shodu potvrzují experti i řidiči, a to nikoliv jen na základě shodných komponentů - obě verze motoru stejně i zní a stejně se chovají.
Je tedy evidentní, že Děripaska konkrétně v tomto případě nad sankcemi vyzrál a poslední krok GAZu nelze označit za nic jiného než otevřený výsměch. Nicméně i tak začíná Děripaska tlak Západu pociťovat. Spolupráci s GAZem totiž ukončil Mercedes, pro který Rusové montovali Sprinter. Mimo to oligarcha přišel také o objednávku stovky elektrických autobusů, které budou sloužit v Moskvě. O jejich výrobu se totiž nyní postará Kamaz. Volkswagen Group ale zatím firmě zůstává věrný, i Škody Kodiaq či Octavia se tak nadále budou montovat v Děripaskových továrnách.
Nalevo máte motor Cummins, napravo Huadong. Nyní zkuste najít pět rozdílů - nejde to, ani tolik jich neexistuje
Některé samolepky jsou dokonce identické pro obě verze agregátu
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
včera - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem si otevíral pusu
včera - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
včera - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
včera