-

Sankce západu proti Rusům byly znovu odloženy, prsty v tom má i Škoda

Zdánlivě nelogický a nepochopitelný krok nejlépe ukazuje, jak moc je dnešní automobilový svět provázaný. Škoda se sankcemi vůči ruskému oligarchovi a jeho okolí zdánlivě nemá nic společného, realita je ale jiná.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Sankce západu proti Rusům byly znovu odloženy, prsty v tom má i Škoda

12.12.2018 | Petr Prokopec

Zdánlivě nelogický a nepochopitelný krok nejlépe ukazuje, jak moc je dnešní automobilový svět provázaný. Škoda se sankcemi vůči ruskému oligarchovi a jeho okolí zdánlivě nemá nic společného, realita je ale jiná.

Pokud v poslední době zmiňujeme nějaké novinky z Ruska, pak většinou mají společného jmenovatele . ruského oligarchu Olega Děripasku a jeho firmy. Kontroverzní podnikatel čelí nejen mnoha obviněním, ale rovněž i sankcím Spojených států amerických. Jak jsme však již mnohokrát uvedli, toto opatření je poměrně bezzubé - zmíněná opatření sice byla zavedena již v dubnu, jejich platnost ale byla několikráte odložena. Nyní přišel další odklad - místo 7. ledna 2019 mají vstoupit v účinnost 21. ledna příštího roku.

Může se zdát překvapivé, že Spojené státy na jedné straně Děripaskovi hrozí, ovšem na té druhé mu konstantně ustupují. Stačí však nahlédnout do zákulisí a rázem je jasno. Nejde zkrátka o nic jiného než o peníze. GAZ Group nestojí pouze za ruskými nákladními vozy, ale rovněž se stará o montáž Mercedesu Sprinter a zároveň pro tuto dodávku produkuje i pohonné jednotky třícípé hvězdy s interním označením OM646.

Ještě významnějším partnerem je Děripaska pro koncern Volkswagen, a nikoliv jen proto, že Němci dodávají své turbodiesely ruské rodině užitkových vozů GAZelle Next. V továrnách GAZ Group vznikají také vozy jako Škoda Kodiaq, Škoda Octavia a Volkswagen Jetta. Pokud si uvědomíme, že pro mladoboleslavskou automobilku je ruský trh velmi důležitý, je logické, že sankce by dopadly rovněž na ní.

S ohledem na skutečnost, že většina zisku míří do Německa a nezůstává v Česku, nemělo by nás zaskočit, že již během léta německá kancléřka Angela Merkel požádala amerického prezidenta Donalda Trumpa o odložení sankcí. O ten se nakonec zasadilo ministerstvo zahraničních věcí USA, které tak prý dává zahraničním investorům poslední šanci, jak vyvázat svá aktiva ze spojení s Děripaskou.

Můžeme jen spekulovat, zda tím veškeré odklady končí, zatím přichází další a další úlevy dané výše zmíněným - sankce jsou sice zaměřeny na jednu konkrétní osobu, mají ale jistý kumulativní efekt a bez někdy komplikovaných výrobních změn by dopadly i na firmy, které s Děripaskou nemají nic společného. Uvidíme tedy, zda skutečně začnou 21. ledna 2019 platit. Aktuálně s tím ale příliš nepočítáme, však za rohem jsou Vánoce a na obchody bude méně času než kdy jindy...

Sankce západu proti Rusům byly znovu odloženy, prsty v tom má i Škoda - 1 - Skoda Octavia Niznij Novgorod vyroba 01Sankce západu proti Rusům byly znovu odloženy, prsty v tom má i Škoda - 2 - Skoda Octavia Niznij Novgorod vyroba 02
Sankce západu proti Rusům byly znovu odloženy, prsty v tom má i Škoda - 3 - Skoda Octavia Niznij Novgorod vyroba 03Sankce západu proti Rusům byly znovu odloženy, prsty v tom má i Škoda - 4 - Skoda Octavia Niznij Novgorod vyroba 04
Škoda, stejně jako VW či Mercedes, vyrábí svá auta pro ruský trh v Nižném Novgorodě, a sice v závodech GAZ Group. I to je důvod, proč Američané neustále odkládají sankce proti šéfovi ruského koncernu Olegu Děripaskovi - zejména Angele Merkel není poškozování zájmů německých firem vhod a u Američanů si vymohla mnohé ústupky

Petr Prokopec

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše