Reklama

Rusové ukázali nový obří terénní náklaďák. S radlicí a světelnou rampou míří na Sibiř

V málokteré jiné zemi dojdou extrémní náklaďáky takového užití, jako v Rusku. Právě odtud tak pochází nový speciální Jamal, jehož úkolem není nic menšího než dobývat ložiska plynu na daleké Sibiří.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Rusové ukázali nový obří terénní náklaďák. S radlicí a světelnou rampou míří na Sibiř

5.10.2018 | Mirek Mazal

V málokteré jiné zemi dojdou extrémní náklaďáky takového užití, jako v Rusku. Právě odtud tak pochází nový speciální Jamal, jehož úkolem není nic menšího než dobývat ložiska plynu na daleké Sibiří.

V těchto dnech se v ruském Petrohradě koná každoroční říjnové Gas Forum. Jde o konferenci orientovanou na další směřování plynárenského průmyslu, na výstavišti Expoforum jsou ale k vidění i nevšední automobily, které mají pomáhat právě plynárenským firmám. Letos jich do Petrohradu nedorazilo mnoho, o to zajímavější ale jsou.

Pozornost návštěvníků budí hlavně zvláštní červený stoj na přiložených fotkách určený pro sibiřské těžaře. Všestranné vozidlo značky Jamal je mnohatunové kloubové stvoření postavené pod taktovkou divize Jamal Specmaš s továrnou v Číně. Tento podnik vyrábí zvláštní terénní auta od roku 2010, přičemž všechny modely jsou určené k pohybu extrémním terénem - v bažinách, na sněhu i po kamení. Upravené vozy se používají k přepravě materiálu, speciálního vybavení, opravárenských a inspekčních týmů do jinak nepřístupných oblastí daleko od civilizace.

Vystavovaná chlouba si říká Jamalu B-4 a kombinuje vysokou průchodnost terénem s neobvyklou mrštností. Proto má jen dvě nápravy, které obě pohání dieselový řadový šestiválec s turbem o objemu 6,7 litru s výkonem 207 kW (281 koní) při 2 500 ot./min a 970 Nm od 1 200 do 1 700 ot./min. Automatická šestistupňová převodovka ZF s vysokým převodovým poměrem 22,9:1 přenáší energii na čtveřici kol s širokými pneumatikami R25. Do zásobníků na palivo se vejde 340 litrů nafty, což při plném nasazení zmizí hned; nesmíme zapomenout, že nákladní vůz váží 10,6 tuny a uveze ještě dvakrát tolik.

Na korbu je možné naložit jakýkoliv náklad nebo také obytnou buňku. V základním zhotovení je Jamal B4 jen kabina s podvozkem, který se doplňuje o užitkovou nástavbu podle zaměření. Samotný vůz nemusí působit jako obr, malý ale vážně není - je vysoký 3 596 milimetrů, široký 3 500 milimetrů a na délku dosahuje 9 070 milimetrů, z toho jen asi 2 metry zabírá kabina. Nápravy od sebe jeho tvůrci umístili do vzdálenosti 5 100 milimetrů.

Doplňková výbava je obsáhlá, v rámci konfigurace se dá navolit několik doplňků známých z osobních aut, jako například klimatizaci, elektrické zásuvky, rádio na CD, vyhřívanou schránku před spolujezdcem nebo různé budíky ukazující kondici automobilu. Navíc výrobce nabízí prvky jako bezpečnostní skla, radlici nebo světelnou rampu, které můžete vidět na prezentačním kusu. Nepochybujte ale o tom, že už holý základ je ale mimořádně schopný užitkový off-road...

Rusové ukázali nový obří terénní náklaďák. S radlicí a světelnou rampou míří na Sibiř - 1 - Yamal B-4 2018 foto prvni 01Rusové ukázali nový obří terénní náklaďák. S radlicí a světelnou rampou míří na Sibiř - 2 - Yamal B-4 2018 foto prvni 02Rusové ukázali nový obří terénní náklaďák. S radlicí a světelnou rampou míří na Sibiř - 3 - Yamal B-4 2018 foto prvni 03Rusové ukázali nový obří terénní náklaďák. S radlicí a světelnou rampou míří na Sibiř - 4 - Yamal B-4 2018 foto prvni 04Rusové ukázali nový obří terénní náklaďák. S radlicí a světelnou rampou míří na Sibiř - 5 - Yamal B-4 2018 foto prvni 05
Jamal B-4 ve speciální úpravě je mrštný tahač s pohonem 4x4, který se ničeho nezalekne. Jeho cena začíná na 11 milionech rublů (3,7 milionu Kč)

Mirek Mazal

Další zajímavé články:

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama

Reklama