Škoda Fabia R5: downsizing dorazil také do motorsportu

Fabia S2000 dostane v polovině roku 2015 následovníka s názvem R5. Nový rallyový speciál této kategorie bude vybaven menším motorem 1,6 turbo.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Škoda Fabia R5: downsizing dorazil také do motorsportu

5.12.2013 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek

Škoda Fabia R5: downsizing dorazil také do motorsportu

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Fabia S2000 dostane v polovině roku 2015 následovníka s názvem R5. Nový rallyový speciál této kategorie bude vybaven menším motorem 1,6 turbo.

Zatímco v nadcházejícím soutěžním programu bude domácí škodovka ještě pokračovat se stávajícím a osvědčeným vozem Fabia Super 2000, o rok později už hodlá v průběhu sezony nasadit do bojů o titul nový homologovaný soutěžní speciál, přičemž jeho vývoj má začít už v roce příštím. Michal Hrabánek, šéf oddělení Motorsportu, k tomu doplňuje: „Nový rallyový speciál kategorie R 5 bude dle regulí FIA vybaven motorem 1,6 turbo, což bude markantní změna oproti současnému atmosférickému dvoulitru.“ Dodáme, že kategorie R 5 je pokračovatelem aktuální Super 2000. Přidejme ale video se zajímavým soubojem a ještě něco málo z historie domácí automobilky v motorsportu, jelikož na našich stránkách o motorsportu mnoho zmínek nenajdete. Osobně si vzpomenu možná tak na netradiční vydání Fabie na běžné silnice nebo aktuální zprávu od novém Yarisu WRC.

Se současným modelem S2000 slaví automobilka zatím nejúspěšnější závody své 112leté historii v motorsportu. Vrcholem byla vítězství ve třech kontinentálních šampionátech a šest národních triumfů. Pro rok 2014 se s ním domácí hodlají vydat na starty v asijsko-pacifickém šampionátu (APRC) a také na vybrané soutěže evropského mistrovství (ERC). Chystá se rovněž výměna rolí továrních pilotů, a sice Jan Kopecký s Pavlem Dreslerem budou startovat v APRC, Esapekka Lappi s Jannem Fermem v ERC. Na evropské scéně je navíc doplní německé posily z týmu Škoda Auto Deutschland Sepp Wiegand a Frank Christian vybavené továrním vozem.

Jen dodejme, že projekt Škoda Fabia Super 2000 spatřil světlo světa roku 2007 na ženevském autosalonu, kde byla představena jeho první designová studie. Ostrý premiérový start zažila Fabia Super 2000 na slavné Rally Monte Carlo 2009. O rok později pak slavila první velký mezinárodní úspěch, a to celkový triumf v seriálu IRC (Intercontinental Rally Challenge). Vyhrála tehdy v hodnocení značek i jezdců (vítěz Juho Hänninen). Tento výsledek pak dokázala Škoda ještě dvakrát zopakovat v následujících letech 2011 a 2012. S Andreasem Mikkelsenem se stala s 27 vítězstvími nejúspěšnější značkou historie IRC.

V roce 2011 zvítězila tovární posádka Hänninen/Markkula v mistrovství světa kategorie SWRC a v roce 2012 v seriálu mistrovství Evropy. Rok 2012 znamenal také první kontakt s asijsko-pacifickým mistrovstvím APRC, kde zvítězila díky privátnímu týmu MRF v hodnocení značek i jezdců (Chris Atkinson) a v úspěšném tažení APRC pokračovala i letos s již plnou tovární podporou - vítězem se stal Gaurav Gill s Glennem Macneallem.

K celkovému triumfu značky v letošním APRC pomohla třemi vítězstvími tovární posádka Škoda Motorsport týmu Esapekka Lappi/Janne Ferm. Životní sezonu korunoval suverénním vítězstvím v ERC tovární pilot Jan Kopecký, který společně s Pavlem Dreslerem ovládl z osmi startů šest podniků a i v dalších dvou stanul na pódiu. Další kontinentální jezdecký titul slavil s vozem Fabia S2000 Gustavo Saba (Paraguay) v jihoamerickém mistrovství CODASUR. K tomu se národními šampióny s vozem Fabia Super 2000 stali Umberto Scandola v Itálii, Raimund Baumschlager v Rakousku, Dimitar Iliev v Bulharsku, Ricardo Moura v Portugalsku, Marouf Abu Samra v Jordánsku stejně jako Gustavo Saba v Paraguayi.


Škoda Fabia R5: downsizing dorazil také do motorsportu - 1 - Skoda Fabia R5 2015 prvni foto 01Škoda Fabia R5: downsizing dorazil také do motorsportu - 2 - Skoda Fabia R5 2015 prvni foto 02Škoda Fabia R5: downsizing dorazil také do motorsportu - 3 - Skoda Fabia R5 2015 prvni foto 03Škoda Fabia R5: downsizing dorazil také do motorsportu - 4 - Skoda Fabia R5 2015 prvni foto 04Škoda Fabia R5: downsizing dorazil také do motorsportu - 5 - Skoda Fabia R5 2015 prvni foto 05Škoda Fabia R5: downsizing dorazil také do motorsportu - 6 - Skoda Fabia R5 2015 prvni foto 07
Nová Fabia R5 má jít do vývoje až v příštím roce, přesto máme podezření, že už na ní pilně pracují

Zdroje: Škoda, Rallisport

Adam Šrámek

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.