Spása pro staromilce, do výroby se vrací 17 let nevyráběný, legendární motor

Nemůžete přijít na chuť moderním, o poznání komplikovanějším motorům s nejasnými vyhlídkami na budoucnost? Pak bude zpráva o návratu šestiválce RB26DETT do výroby něčím pro vás.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Spása pro staromilce, do výroby se vrací 17 let nevyráběný, legendární motor

29.3.2019 | Petr Prokopec

Spása pro staromilce, do výroby se vrací 17 let nevyráběný, legendární motor

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Nemůžete přijít na chuť moderním, o poznání komplikovanějším motorům s nejasnými vyhlídkami na budoucnost? Pak bude zpráva o návratu šestiválce RB26DETT do výroby něčím pro vás.

Na Nissan se momentálně minimálně polovina světa dívá s despektem. Důvodem je účast značky na sesazení a uvěznění jejího šéfa Carlose Ghosna. Pokud vás tyto zákulisní machinace spojené s bojem o moc v rámci francouzsko-japonské aliance nechávají chladnými, a pokud jste navíc fanoušci jejích nejrychlejších produktů, nejspíše jí teď budete tleskat. Její sportovní a tuningová divize již loni oznámila, že obnoví výrobu řady komponentů, jež byly užívány legendami minulosti. Dle nejnovějšího prohlášení pak dokonce dojde i na motory.

Prozatím byl zmíněn pouze jeden agregát, ovšem jeho název bezesporu uvede do varu více lidí, než by to zvládlo několik moderních jednotek naráz. Řeč je o legendárním 2,6litrovém přeplňovaném šestiválci RB26DETT, který Nissan používal u modelu Skyline GT-R. Na montážních linkách setrval od roku 1989 do roku 2002, zamířil pod kapotu hned tří generací. U modelů R32 a R33 šlo dokonce o takřka úplně identickou jednotku, jež se v novější iteraci lišila pouze jiným pohonem olejové pumpy, což zabraňovalo jejímu selhání ve vyšších otáčkách.

Na rozsáhlejší modifikace došlo ve chvíli, kdy na trh mířila generace R34. Ta se již pochlubila odlišnými turbodmychadly, stejně jako třeba dvouhmotovým setrvačníkem, jiným zapalováním nebo účinnějším chlazením. Výkon této verze agregátu však i přesto nadále činil 280 koní. Tak to alespoň tvrdil firemní manuál kvůli gentlemanské dohodě japonských výrobců, nicméně reálně na všechna čtyři kola přes šestistupňový manuál, jenž nahradil pětistupňovou převodovku předchozích dvou generací, mířilo zhruba 330 kobyl.

Většina agregátů však nakonec nezůstala ani na třech stovkách koní, ale zamířila o stovky koní výše. I přes počáteční potíže s mazáním motor RB26DETT proslul nemalou spolehlivostí, díky které bylo možné poslat výkon i přes 1 000 koní bez nutnosti výměny většiny vnitřních komponentů. Z toho důvodu si ostatně jednotku neoblíbili jen tuneři, ale rovněž závodní týmy. Z jejich zkušeností pak pro změnu čerpala přímo automobilka, která postupně představovala výkonnější a výkonnější varianty.

Vrcholem bylo provedení RB28DETT, kde zvětšené vrtání přineslo větší objem. Pohonná jednotka dále těžila ze závodního programu sérií Le Mans a GT500 či získala zcela nová turba IHI. Tato varianta se ale nevrací, i z toho důvodu, že šlo o ojedinělý projekt Z-tune, který přišel po ukončení produkce. Divize Nismo tak nejprve musela vykoupit zpět 18 lehce ojetých vozů, než mohla provést své úpravy, jež vyústily v agresivnější vzhled a 500 koní.

Nissan chce znovu vyrábět základní 2,6litrovou jednotkou a také její části. Například Blok v tom případě vychází na 170 tisíc yenů (35 100 Kč) a hlava na 187 tisíc yenů (38 600 Kč). Dále se v nabídkové listině objeví i nově vyrobený palivový systém či třeba řemenice, stejně jako budou moci nadšenci sáhnout také po některých panelech karoserie. Zejména Skyline R32 tedy hned tak v propadlišti dějin neskončí, naopak díky automobilce bude jeho novodobá historie radostnější než ta dosavadní.


Spása pro staromilce, do výroby se vrací 17 let nevyráběný, legendární motor - 1 - Nissan RB26DETT znovuzahajeni vyroby 01Spása pro staromilce, do výroby se vrací 17 let nevyráběný, legendární motor - 2 - Nissan RB26DETT znovuzahajeni vyroby 02Spása pro staromilce, do výroby se vrací 17 let nevyráběný, legendární motor - 3 - Nissan RB26DETT znovuzahajeni vyroby 03
Nissan obnoví výrobu motoru RB26DETT, jenž poháněl tři generace modelu Skyline GT-R

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.