Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Svět je zaskočen úspěchem moderních motorek Jawa, firma nestíhá vyrábět
17.8.2019 | Petr Prokopec
Česká značka loni ohlásila návrat. Již v lednu Jawa avizovala, že vyprodala letošní produkci až do listopadu, pak zrušila prodej online a až teď dokáže slíbit čas dodání loňských objednávek.
V listopadu loňského roku ohlásila svůj velký návrat Jawa. Tedy tradiční česká značka motocyklů, která své dřívější aktivity před více než dvěma dekádami prakticky ukončila. Bohužel se tak nestalo v její domovině, nýbrž na indickém trhu, který by ovšem Jawa mohla považovat za druhý domov. V rámci svých exportních aktivit se totiž po druhé světové válce v této zemi stala doslova kultem. Když tedy práva na užívání názvu, loga i designu získal konglomerát Mahindra, bylo vymalováno.
Jak si značka vede skoro po roce obnoveného působení na indickém trhu? Vlastně lépe, než kdokoliv očekával. Úspěch je tak enormní, že Jawa pozastavila objednávání přes internet a své zákazníky se snaží přesměrovat pouze k dealerům. Jejich počet se neustále zvyšuje, neboť v dubnu už překročila počet 100 showroomů, nyní by jich mělo existovat ještě o desítky více. Výrobce se ovšem touto taktikou v podstatě jen dostává z deště pod příslovečný okap - objednávky přichází dál, jen jinou cestou.
Nečekaný zájem je nejlépe patrný na čekacích lhůtách. Již v lednu totiž bylo jisté, že zákazníci se budou muset obrnit velkou trpělivostí, neboť pokud si v daný moment objednali model 300 či 42, dozvěděli se, že řada na ně přijde nejdříve v září. Výroba se nakonec rozjela až v březnu, a to pouze v továrně v Madhya Pradesh, která původně počítala s kapacitou 90 tisíc strojů ročně. A ta výrazně zaostává za poptávkou.
Čekací lhůty jsou tedy opravdu enormní a situace nyní zašla až tak daleko, že Jawa čerstvě spustila online aplikaci, která zákazníkům se nevyřízenou objednávkou sdělí termín dodání. To zní jako výrazný posun, ale má to pořádný háček - cokoli konkrétního bude teprve nyní sděleno těm, kteří objednávku učinili před 25. prosincem 2018. Jinými slovy - Jawa až po 8 měsících dokáže teprve slíbit přesný datum dodání, víc nic. Ti, kteří si motorku objednali později, musí dál jen čekat a i se zmíněným zářijovým dodáním se musí rozloučit.
Jak se tedy zdá, pro tradiční české výrobce dopravních prostředků začíná být pomalu typické, že jejich největším problémem je jejich přílišný úspěch. Také Škoda už delší dobu řeší nedostačující kapacitu svých českých továren a poptávku převyšující nabídku. S řešením přijde až v příští dekádě, kdy se otevře nová továrna v Turecku. Do té doby může počítat maximálně s pomocí nevyužitých fabrik Volkswagenu, na něco takového ale může Jawa zapomenout, i s konglomerátem Mahindra za zády.
Uvidíme tedy, jak se situace bude dále vyvíjet. Jistotou v tuto chvíli zůstává jen to, že Jawa je momentálně zahlcena objednávkami a i zahraniční média jsou zaskočena tím, s jakým zájmem se musí potýkat. Z toho důvodu firma nakonec odložila i premiéru své další novinky, jíž je výkonnější Perak. Ten se měl ukázat rovněž v září, při pokračujícím zájmu o dosud dostupné modely je ale pravděpodobnější, že letos vůbec nedorazí.
Zájem o Jawu 300...
...i model 42 je natolik enormní...
...že značka musela i odložit premiéru výkonnějšího Péráku. Na své motory stále čekají i lidé, kteří si je objednali před koncem loňského roku
Zdroj: Ride Apart
Bleskovky
- Moderní Ferrari ukázalo svou maximální rychlost v běžném provozu, ani 350 km/h neznamenalo konec
včera - Muž ukázal, jak samořídicí taxíky Googlu ošálí tričko s nápisem Stop, tohle má být ta brzká budoucnost?
6.5.2024 - Majiteli jen dva roky starého auta odešel motor a Audi ho odmítlo opravit v záruce. Expert ukázal, co vedlo k neštěstí za 700 tisíc
6.5.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Land Rover asi zapomněl, kým je a jaký se píše rok. Představil nový 350koňový diesel a osmiválec nahrazující motor V6
před 23 minutami - Tesla už má problémy i v Číně. Její prodeje se tam propadly skoro o pětinu, i když trh a soupeři rostou
před hodinou - Studie potvrzuje tristní zážitky majitelů elektromobilů. Dochází jim „šťáva”, na dobití čekají hodiny, trápí je všechny obsazené nabíječky
před 3 hodinami - Nejnovější BMW vypadá jako prase s nanesenou rtěnkou, i za takové auto ale dnes musíme být rádi
před 4 hodinami - Lucidu dochází baterky. Dál pálí hotovost, prodělal 16 miliard za kvartál. Kdy majitelům dojde trpělivost?
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- S větrem ve vlasech.... 05.08. 15:08 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 05.08. 14:52 - řidičBOB
- Chlubítko univerzální 05.08. 14:44 - Snowman000
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.08. 14:20 - řidičBOB
- BMW Divize 05.08. 14:02 - Snowman000
- Lampárna (stěžovatelna) 05.08. 11:31 - M.Z.
- Samosvorné diferenciály pro BMW 05.08. 08:28 - code
- Policejní kontroly a měření 05.08. 06:50 - řidičBOB