Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Škoda má řešení svých problémů s výrobou, bude zase o něco méně česká
15.7.2019 | Petr Prokopec
Když se o Škodě mluví jako o české automobilce, někteří se smějí. Patří Němcům a velkou část produkce vyrábí v Číně i jiných východních destinacích. Teď k nim přibude další.
Není žádným tajemstvím, že Škoda již nějakou tu chvíli naráží na výrobní strop. A pokud zmíníme, že situace se začala stávat zoufalou, rozhodně nepřeháníme. Koneckonců šéf značky Bernhard Maier v jednom z nedávných rozhovorů uvedl, že mladoboleslavská automobilka by snadno prodala o 100 tisíc kusů více modelu Karoq, kdyby jej měla kde vyrobit. Hledání nové továrny se proto stalo prioritou, přičemž ještě před pár dny veškeré stopy směřovaly k Bulharsku, které stejně jako Česko nebo Německo je členem Evropské unie.
Vše ale nakonec nabralo poněkud překvapivý vývoj, neboť zelenou nakonec dostalo Turecko, které součástí EU není. Za tuto zemi u vedení firmy silně lobboval Katar, který skrze společnost Qatar Holding vlastní 14,6procentní podíl koncernu VW Group a zároveň má i 17procentní podíl na hlasovacích právech. To by sice nestačilo ani na přehlasování státu Dolní Sasko s 20 procenty a již vůbec ne na pokoření Porsche Holding (52,2 %), nicméně přesto byl Katar ve svém naléhání nakonec úspěšný.
Je otázkou, jaké důvody nakonec koncern vedly k tomuto rozhodnutí. Dá se však předpokládat, že kromě politických (Turecko je velkým spojencem Kataru, dokonce mu umožnilo vybudovat na svém území vojenskou základnu) za tím stojí i ty územní. Je totiž třeba dodat, že továrna nebude sloužit pouze Škodě, ale vícero koncernovým značkám. Vybudována pak bude v Izmiru (dříve známý jako Smyrna), kde se nachází také jedna z nejvýznamnějších bezcelních zón a především přístav zaměřený na exportování zboží.
Vybudování továrny v této oblasti je tak ve výsledku pro VW Group ekonomicky vhodnější než v Bulharsku. To ještě umocnil fakt, že Turecko vyrukovalo s řadou investičních pobídek. Když tedy šéf koncernu Herbert Diess minulý měsíc zemi navštívil a setkal se s jejím prezidentem Recepem Tayyipem Erdoğanem, byla již prakticky ruka v rukávu. Zvláště když Turecko má v rukou ještě jeden trumf nad Bulharskem, a tou je velikost vlastního trhu. S ohledem na národnostní cítění tak VW Group i Škoda mohou navýšit odbyt.
Lze pak jen dodat, že koncern by do výstavby nové továrny měl napumpomat 1,3 až 2 miliardy Eur (cca 33,26 až 51,17 miliardy korun). Pracovat by zde mělo zhruba pět tisíc lidí, montážní linky se přitom mají rozjet v roce 2022. Předpokládaná roční kapacita má činit 350 tisíc vozů, kromě Škody Karoq se zde bude vyrábět třeba takový Seat Ateca. Mimo tuto dvojici by mělo dojít i na výrobu některých modelů Volkswagenu, Audi ale prý do Turecka nezamíří.
Pro zajímavost ještě zmíníme, že v Turecku má svou továrnu také Ford. Němci přitom nedávno odstartovali spolupráci s modrým oválem, jenž se mimo jiné bude týkat také společných užitkových vozů. Ty přitom budou vyráběny právě v zemi propojující Evropu a Asii. Vůbec bychom se tedy nedivili, kdyby i tento krok měl nakonec na rozhodnutí o nové továrně vliv. Zejména pro Volkswagen by se totiž jednalo o značné usnadnění mnohých logistických operací.
Škoda Karoq by se od roku 2022 měla vyrábět v tureckém Izmiru, kde bude postavena nová továrna VW Group pro vícero koncernových značek
Zdroj: VW Group
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
včera - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Babičkou do garáže schovaný nový VW z roku 1996 nikdo nechce. Stroj času s pouhými 50 km stojí pořád víc
25.3.2024 - Stellantis našel uplatnění pro svou osiřelou továrnu v Polsku, bude tam montovat levná čínská auta
25.3.2024 - Únik provalil novou vrcholnou verzi Tesly Model 3, Musk využil své vlády nad Twitterem, aby zahladil stopy
25.3.2024 - Na těchto autech spekulující sběratelé prodělali kalhoty, jejich ceny se za pár let propadly až o 3 miliony Kč
25.3.2024 - Elektromobily ovlivní i americké prezidentské volby, odpor veřejnosti donutil Bidena zmírnit jejich nařizování
25.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva