Reklama

Škoda konečně našla řešení, jak nám nabídnout tolik aut, kolik by sama chtěla

Máte pocit, že toho Škoda nabízí už tolik, že víc ani nemůže? Nenechte se mýlit, mladoboleslavské značce ročně utíkají miliardy jen tím, že nemá kde vyrábět víc aut a nové model v Evropě zčásti ani neuvádí.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Škoda konečně našla řešení, jak nám nabídnout tolik aut, kolik by sama chtěla

25.3.2019 | Petr Prokopec

Máte pocit, že toho Škoda nabízí už tolik, že víc ani nemůže? Nenechte se mýlit, mladoboleslavské značce ročně utíkají miliardy jen tím, že nemá kde vyrábět víc aut a nové model v Evropě zčásti ani neuvádí.

Již od konce roku 2017 zmiňujeme, že Škoda má problém. A to více než zásadní, její dvě české továrny v Mladé Boleslavi a Kvasinách jedou na maximum své kapacity. Automobilka zkusila v uplynulých měsících různé možnosti nápravy, ani jedna však nebylo dostatečně vyhovující. Nakonec tedy dojde k tomu, co šéf značky Bernhard Maier ještě před necelým rokem a půl spíše odmítal, tedy na stavbu zcela nové továrny mimo Českou republiku.

Kde? O tom se ještě rozhoduje, s náznakem věcí budoucích ale momentálně přicházejí ukrajinská média. V této zemi Škoda spolupracuje se společností Eurocar, jenž pro ní vyrábí modely jako Fabia či Octavia, kromě toho se pak stará i o montáž Seatu Leon či Audi A4 a Audi A6. Nicméně jakkoliv její roční kapacita činí 45 tisíc aut, v roce 2016 byly vyrobeny pouze čtyři tisíce kusů. Tato produkce pak sice v roce 2017 narostla, nicméně loni opětovně došlo k poklesu.

I přes pád registrací sice Škoda zůstává na ukrajinském trhu čtvrtou nejžádanější značkou, nicméně výhled do budoucna je nejistý, a to zejména kvůli ekonomické situaci v zemi. Ukrajina tak měla být mateřským koncernem VW vyloučena z užšího výběru a stejně mělo dopadlo Turecko, Rumunsko a Bulharsko. První zmíněná země byla dlouhou dobu favoritem, ovšem loňský dramatický pád tamní měny vyústil v nemalé obavy.

Proč jsou pak mimo hru Rumunsko a Bulharsko, zatím nebylo nikterak upřesněno. Dá se ale předpokládat, že pověst tamních dělníků, kteří mají do spolehlivých daleko, nejspíše předčila i vidinu nízkých mzdových nákladů. S těmi ostatně značka může počítat v Srbsku, které by se nakonec mělo stát cílovou destinací. Oficiálně pak sice tento krok potvrzen nebyl, ovšem Škoda i VW Group prý již měly podniknout první kroky k výstavbě nové továrny.

„Ptali se mně na průměrné platy, na výcvik zaměstnanců a vůbec na vše, co má nějakou spojitost s automobilovým byznysem,“ uvedl Milenko Kostič. Ten je generálním importérem vozů Škoda v zemi, o trhu tak stoprocentně má nemalý přehled. Rovnou tak i uvedl, že pro továrnu bude třeba pozemek o rozloze 300 až 400 hektarů - aktuálně jsou přitom v Srbsku takové pouze dva, a to poblíž města Nis a poté v provincii Vojvodina.

Zda na některou z těchto lokalit skutečně padne volba, není jasné. Nicméně srbský prezident Alexandr Vučič již uvedl, že tento týden jej čeká schůzka se zástupci koncernu. Sdělit jim přitom hodlá, že „Srbsko je nejsilnější, nejstabilnější a nejlepší zemí, jakou může Volkswagen pro svou investici zvolit“. Zdá se tedy, že je již ruka v rukávu, ačkoliv Maier dodává, že koncern vše zatím vyhodnocuje a rozhodnutí učiní do června.

Uvidíme tedy za pár dní, zda Vučič náhodou neřekne o trochu více, koneckonců výstavba továrny Volkswagenu v Srbsku je pro něj momentálně prioritou. Pokud přitom koncern skutečně rozhodne v prospěch této země, pak podnik by měl začít montovat zejména SUV Škody a Seatu v roce 2022. VW Group ovšem bude muset vyřešit ještě jeden problém, který je spojen s Německem a odbory, jenž mají v dozorčí radě silný hlas.

Je totiž třeba dodat, že zatímco Škoda nemá kde vyrábět, mnohé továrny Volkswagenu nejedou na plnou kapacitu. Odbory IG Metall proto požadují, aby nejprve došlo k přesunutí části produkce z Česka do Německa, a teprve poté, pokud Škoda i nadále nebude zvládat vykrývat poptávku, by padl souhlas k výstavbě nové továrny. Je ale více než jasné, že s ohledem na německé mzdy by takový krok vedl ke zdražení vozů.

„Stále jsme tedy ve fázi analýz. A nebude to jednoduché rozhodnutí,“ dodal k celé věci Maier. Ten zároveň i zmínil, že Škoda loni prodala 150 tisíc kusů SUV Karoq. Nad takovým počinem by během prvního kompletního roku na trhu mnohý výrobce zaplesal, ovšem dle šéfa značky by Škoda bez problémů zvládla prodat o 100 tisíc aut více, kdyby je měla kde vyrobit. Je tedy více než jasné, že novou továrnu potřebuje jako sůl.

„S novou produkční linkou bychom byli schopni prodat více než dva miliony vozů ještě před rokem 2025. Dokonce bychom mohli prodat daleko více vozů letos, než jich prodáme, kdybychom je měli kde vyrobit. Problémem je, že poptávka je daleko vyšší než naše kapacita,“ uvedl dále Maier. Rozhodnutí tak musí padnout co nejrychleji. Stejně jako verdikt o tom, jaké modely budou na nové lince vznikat. Vzhledem k enormnímu zájmu o SUV ale toto rozhodnutí zřejmě nebude příliš komplikované.


Škoda konečně našla řešení, jak nám nabídnout tolik aut, kolik by sama chtěla - 1 - Skoda Karoq vyroba 01Škoda konečně našla řešení, jak nám nabídnout tolik aut, kolik by sama chtěla - 2 - Skoda Karoq vyroba 02Škoda konečně našla řešení, jak nám nabídnout tolik aut, kolik by sama chtěla - 3 - Skoda Karoq vyroba 03
Zájem o Škodu Karoq je enormní, značka by loni prý prodala o 100 tisíc kusů více, kdyby je měla kde vyrobit

Zdroj: Interfax

Petr Prokopec

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

zobrazit vše

Reklama