Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Tímto autem chtějí Číňané bodovat v EU. Má doživotní záruku, internet zdarma a prodají ho až třikrát
27.3.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Čínské automobilky musí bojovat v Evropě především s jednou věcí - s předsudky. Nové SUV značky Lynk and Co na to jde pořádně od podlahy.
Není žádným tajemstvím, že Volvo je vlastněno čínským konglomerátem Geely, který svého času proslul jako jeden z nejdrzejších plagiátorů „západních” aut. Jeho šéf Li Shufu si prožil učiněný čínský sen a jako miliardář se nedávno mohl blýsknout i koupí obřího balíku akcií koncernu Daimler. Mimo to však pod jeho křídla patří i Lotus, výrobce londýnských taxíků či amerických létajících vozů Terrafugia. Číňané ovšem automobilky jen nenakupují, ale taktéž zakládají - vzniknout tak dali značce Lynk & Co, která má velké ambice prorazit v Evropě.
Šéf nové značky Alain Visser již loni prohlásil, že v roce 2021 by se dle plánu mělo prodávat zhruba půl milionu aut ročně. To je vyšší odbyt než u takové Alfy Romeo, a tak je otázkou, jak moc reálný záměr to je. Pohled na prozatímní úspěchy tomu příliš nenapovídá, za první dva měsíce totiž firma prodala pouze 10 tisíc aut. Na druhou stranu, k mání je zatím jen jeden, relativně drahý model zvaný 01. Teď přichází firma s něčím zajímavějším.
Během slavnostní premiéry v Amsterdamu bylo odhaleno menší a levnější SUV Lynk & Co 02. Jde o „legální klon” Volva XC40, který používa stejnou platformu CMA. Na rozdíl od švédského příbuzného ale nebude k mání se čtyřválci, tedy alespoň ne v Evropě. Místo toho na Starý kontinent dorazí pouze tříválcový plug-in hybrid, který počítá se sedmistupňovou automatickou převodovkou.
Konkrétní data o jízdní dynamice či spotřebě zatím zmíněny nebyly, nicméně firma dodala, že na délku vůz narostl na 4 448 milimetrů, na šířku na 1 890 mm a na výšku 1 528 mm. V rámci rozvoru se počítá s 2 702 mm, oproti Volvu XC40 je tak čínský zástupce o trochu delší a širší, nicméně také vyšší. Díky chytrému designu to ale ve skutečnosti tak vůbec nevypadá.
Za dvoubarevným lakem, který je standardem, se skrývá kabina napěchovaná digitálními displeji. S nimi dorazilo i speciální tlačítko, které má umožnit snadné sdílení vozu bez nutnosti předávání fyzického klíče. Stačí totiž jen stisknout ono tlačítko a systém vygeneruje dočasný digitální kód, kterým je možné nové SUV nejen otevřít, ale také nastartovat.
Samozřejmostí je celá plejáda nových technologií zaměřených na konektivitu, proto je součástí vozu neomezené připojení k internetu bez jakýchkoli dalších poplatků. Vůz tak mohl dostat do vínku i vlastní cloudové úložiště či internetový obchod na aplikace. Vedle připojení na internet je již v základu i vcelku bohatá výbava. Číňané totiž nechtějí jít cestou rozsáhlé nabídky, místo toho uplatní přístup „jeden vůz, jedna výbava, jedna cena“.
Jakkoliv by přitom Lynk & Co 02 měl být k mání od zhruba 700 tisíc korun, což není na vybavené SUV s hybridní technikou příliš, Visser dodává, že asi jen 30 procent všech evropských registrací budou představovat skutečné prodeje. Důvod tkví v neobvyklé koncepci, s níž Číňané míří do Evropy.
Prodej aut Lynku bude totiž spíše pronájmem. Počítá se s tím, že firma poskytne zákazníkovi vůz za určitý poplatek a každý exemplář takto udělá dvě až tři „kolečka” - auto firma „prodá” v podstatě třikrát. Poté, co jej jeho původní majitel po ukončení smlouvy vrátí automobilce, ta jej zreviduje a pustí znovu do oběhu, byť za nižší měsíční poplatky. Butiky, kde bude možné uzavřít kontrakt o pronájmu, pak budou otevřeny v Amsterdamu, Barceloně, Berlínu, Bruselu a Londýně. Proto také společnost může hovořit o absolutně neomezené záruce - řešení jakýchkoli poruch bude mít na starosti sama a vy dostanete po návštěvě servisu buď zdarma opravené nebo znovu zdarma poskytnuté náhradní auto.
Takový je tedy vůz a plány Lynk & Co. Zda dojdou naplnění, je otázkou. I přes relativně nízkou cenu a bohatou výbavu budou muset Číňané soupeřit s předsudky a ty jsou pro Evropany v případě koupě auta tradičně silně demotivující. Nakonec si ani příliš nedovedeme představit, že se někdo bude chlubit tím, že řídí „linkandkompeny02“, ale třeba se mýlíme...
Lynk & Co 02 je poněkud krkolomný název, za nímž se skrývá větší klon Volva XC40. V Evropě bude k mání jako tříválcový plug-in hybrid s jedinou úrovní výbavy, přičemž Číňané jej chtějí cestou pronájmu „prodat” hned několikrát
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla Cybertruck byla nafocena v Moskvě, její majitel se sankcím jen směje
2.5.2024 - Fisker oznámil, že koncem června zahájí masivní propouštění. Budete se divit, ale je to projev optimismu
1.5.2024 - Takhle by to dopadlo, kdyby se Škoda odvázala a pod hlavičkou RS nabídla skutečné sportovní auto
29.4.2024
Nejnovější články
- Náklady na provoz elektromobilů dramaticky převyšují ty spojené s provozem spalovacích aut, říká konečně komplexní studie
před 2 hodinami - Zapomenutá silniční stíhačka od Peugeotu se ze z nouze ctnosti stala cenností, dodnes krásné kusy stojí majlant
před 4 hodinami - Vlastnictví vzácného Mercedesu ze začátku milénia ruinuje i boháče, jen výměna brzd je stojí miliony
před 5 hodinami - Američané chystají opulentní tank pro civilisty, do pancíře z kompozitu zabalí oázu luxusu
před 7 hodinami - Ohromující susperjachtu Porsche s 4 663 koňmi nikdo nechce ani po obří slevě, koupit ji půjde ještě levněji
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- S větrem ve vlasech.... 05.04. 15:12 - pavproch
- Rychlodotazy 05.04. 15:07 - pavproch
- Politický koutek 05.04. 13:36 - řidičBOB
- Volkswagen obecne 05.04. 00:53 - mattonecz
- Onboard videa 05.03. 12:52 - řidičBOB
- BMW Divize 05.03. 08:37 - pavproch
- Octavia 3, golf, passat, leon, focus - benzín, cca 2016 05.03. 07:26 - petr_riha
- Elektromobily a vse kolem nich 05.03. 06:53 - honziss