Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Díváte se na interiér aut budoucnosti, řeší i jeden největších problémů těch dnešních
11.12.2018 | Mirek Mazal
Na první pohled vypadá jako pravý opak toho, co by si racionálně uvažující člověk mohl v autě přát, opak je ale pravdou. Tento interiér není plný dotykových displejů, jako ty dnešní.
Lavina displejů citlivých na lidský dotyk se nabourala do všech automobilových segmentů. Absence tlačítek těší oko, zjednodušuje práci designérům a zlevňuje výrobu, ale vzhled je tady v zásadním rozporu s ergonomií. Trefovat se za jízdy na dotykovou obrazovku vyžaduje velkou pozornost od řidiče a tím se zvyšuje riziko nehody. Mazda proto zůstává u otočného ovladače a Ford raději vrátil několik základních tlačítek zpět, stejně jako Honda.
Ani krok zpět ale není tím pravým ořechovým, neboť fyzická tlačítka určená pro ovládání všeho důležitého se do překomplikovaných moderních aut stejně nevejdou a nehodí. Volen je tedy kompromis, v jehož rámci zůstávají fyzicky ovladatelné nejdůležitější funkce a na dotykových rozhraních zůstane zbytek. Proč ne, finská společnost Canatu ale vyvinula něco lepšího. Její prototypy interiérů aut budoucnosti sbírají už teď ocenění mezi odborníky a je dost pravděpodobné, že o ní bude v budoucnu hodně slyšet i mezi obyčejnými smrtelníky. Firma vyniká v oblasti trojrozměrných technologií dotykových displejů, které dokáží spojit výhody obou výše zmíněných řešení bez podstatných nevýhod.
Aby se řidič mohl věnovat řízení a nemusel přenášet svou pozornost na trefování ikony někde vpravo od zorného pole, spojili se lidé z Canatu s německým Continentalem a společnými silami zdokonalují takzvaný 3D Touch Cockpit. Jde o trojrozměrný displej s dotykovým povrchem zahrnujícím snímače síly stisku a hlavně topografické prvky, které vedou prsty bez nutnosti soustředění zraku na něj. Tento displej navíc poskytuje i haptickou odezvu. Kombinace těchto prvků by měla usnadnit intuitivní volbu funkcí bez očního kontaktu se středovým panelem. Výsledkem prý bude minimální rozptýlení řidiče, který navíc bude moci na jedno místě pomocí průběžně se měnících „virtuálních tlačítek” ovládat prakticky cokoli bez potřeby dotykového displeje jako takového.
Finové tvrdí, že jejich výrobní postup nabízí svobodu v navrhování tvarů, což automobilkám umožní nainstalovat 3D displeje prakticky kamkoli. Projekt 3D Touch Cockpit kombinuje průhledné dotykové senzory, které lze umístit pod obrazovky, nebo pod plastové, skleněné, kožené či textilní povrchy. Canatu říká, že dokáže vytvářet praktické ovládání, stejně jako displeje, které zůstávají skryté, dokud nejsou potřeba.
V tomto kontextu nepřekvapí, že vizí Canatu je interiér tvořen výlučně povrchy, které jsou „chytré”. Jak naznačuje grafika výše i níže, každá část vnitřku má být de facto oním specifickým dotykovým displejem, který něco zobrazuje a dokáže simulovat přítomnost ovladače. Jak moc vzdálená budoucnost to je, Finové přesně neříkají, podle nich je ale možné něco takového implementovat do sériově vyráběných vozů velmi brzy. Firma na tom prý již pracuje s vícero výrobci, její šéf ale s odvolání na obchodní tajemství odmítá upřesnit, s jakými.
Ať už je to jakkoli, tato cesta vypadá skutečně jako možné řešení jednoho z velkých problémů moderních aut, která vás nutí jezdit po displeji i kvůli zesílení hlasitosti rádia nebo změně teploty klimatizace. S novinkou by zůstaly jen „čisté” interiéry bez potíží s ovládáním výbavových prvků za jízdy. Jsme zvědavi, kdo tuto dostane do sériového auta jako první - i kvůli spojení s Continentalem bychom sázeli na někoho z trojice Audi, BMW a Mercedes.


























Canatu s Continentalem umí vyrobit náhradu nešikovných dotykových obrazovek, které výrobci stále častěji používají místo praktických tlačítek. Finsko-německé řešení umí zůstat vizuálně atraktivní a přitom praktické
Zdroj: Auto News, Canatu
Bleskovky
Až budete páchat něco ilegálního, možná bude dobré držet se základní poučky týkající se volby auta
dnesMěření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
28.6.2025Mercedes po sérii požárů svolává do servisů skoro všechny vyrobené silniční Formule 1, je to další obrovské fiasko
27.6.2025
Nejčtenější články
Ford musel zastavit objednávky jednoho ze svých modelů. A znovu je nerozjede, i když zájemce nestačí počítat
31.5.2025Toyota v Evropě začne vyrábět jeden ze svých nejzajímavějších modelů, přesto vám ho tu neprodá. Je jen na export
31.5.2025Peugeot říká, že když jeho první elektrické GTi bude fiasko, vrátí se i jako spalovací auto. Je vůbec nutné čekat na výsledek?
31.5.2025Německo usnulo na vavřínech, říká šéf VW, s 20 hodinami práce z domova za týden nikdy ničeho nedosáhneme
1.6.2025Věřte nebo ne, ale tuhle nevzhlednou věc na auto nově prodává přímo BMW za desítky tisíc korun
1.6.2025
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.01. 07:58 - řidičBOB
- Alu kola Tiguan+ Oct Scout 06.30. 14:13 - pavproch
- Cyklistické vlákno 06.28. 23:30 - denis
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 06.28. 20:39 - řidičBOB
- Cupra obecně 06.28. 15:49 - Carrert93
- BMW Divize 06.28. 14:14 - pavproch
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 06.28. 11:04 - pavproch
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 06.27. 16:50 - Spectral