Reklama

Tohle je budoucnost interiérů aut podle Číňanů. Už teď takový posílají do výroby

Vývoj nelze zastavit, někdy ale zamíří směrem, který bere ohled jen na jeden aspekt, ignorujíc všechny ostatní. To platí i v případě interiérů aut ,v nichž hrají stále větší roli displeje. Tohle je jejich nejbližší budoucnost.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Tohle je budoucnost interiérů aut podle Číňanů. Už teď takový posílají do výroby

29.12.2018 | Petr Prokopec

Vývoj nelze zastavit, někdy ale zamíří směrem, který bere ohled jen na jeden aspekt, ignorujíc všechny ostatní. To platí i v případě interiérů aut ,v nichž hrají stále větší roli displeje. Tohle je jejich nejbližší budoucnost.

Počátek nového roku není spojen pouze s autosalonem v Detroitu, ale rovněž s veletrhem spotřební elektroniky CES konajícím se v Las Vegas. Čím více se přitom z aut stávají pojízdné mobilní telefony, tím více tato akce nabírá na významu. Právě ve městě hříchu totiž výrobci odhalují technologie budoucnosti, stejně jako směr, jakým se vývoj bude v příštích letech ubírat.

V případě interiérů aut stále větší roli přebírají dotykové displeje, to je jasné už několik let. Je to na jednu stranu logické, neboť na významu nabývají i v jiných oblastech života a lidé jsou na ně stále více zvyklí. Na tu druhou je ale třeba říci, že v případě aut jde o koncept z podstaty nevhodný, neboť jak ovládání příliš mnoha aspektů, tak sledování příliš mnoha údajů touto cestou je v přímém rozporu s bezpečností jízdy. A ta by měla být vždy na prvním místě.

Mezi produkčními auty to zatím nejdále dotáhlo nové Audi A8, které má z displejů polovinu palubní desky. Přijde nám to přehnané, budoucnost ale bude ještě jinde a právě na CES nám ji ukáže čínská automobilka Byton.

Ta na počátku letošního roku představila koncept M-Byte, který zaujal naši pozornost hlavně odvážně řešenou palubní deskou. Přes celou její šířku se totiž natáhl „Displej sdílených zážitků“. Ten bylo možné rozdělit do několika sekcí, přičemž řidič i spolujezdec mohli nezávisle na sobě operovat na své části. Ovládání všeho od audio systému přes klimatizaci až třeba po seznam kontaktů v propojeném mobilu pak bylo umožněno dotykem, gesty či hlasem. Byl to zkrátka jeden velký displej pro všechny a pro všechno a s ohledem na tehdejší vývoj jsme nepochybovali, že auta budoucnosti něco takového nemine.

Měli jsme za to, že na produkční interiér podobného ražení si ještě chvíli počkáme, ale ouha. Byton oznámil, že na CES 2019 přiveze produkční M-Byte, který bude stejně jako koncept osazen 49palcovým displejem. A zatímco u konceptu šlo ještě takové řešení omlouvat tím, že auto má být osazeno plným autopilotem na úrovni SAE5, takže displej nebude rozptylovat ani tak řidiče, jako posádku, u produkčního provedení nic takového říci nelze. Žádná taková technologie momentálně pro sériově vyráběná auta neexistuje a M-Byte ji tedy pochopitelně není osazen.

Řidič tedy bude konfrontován s masivním displejem, který je vůči tomu koncepčnímu jen o trochu více zaoblený. Doplňuje jej pak navíc ještě menší osmipalcový a dotykový, který se usadil ve středu volantu. To zřejmě aby displejů nebylo málo ani početně. A nemůžeme říci, že bychom z toho byli nadšeni.

Nechápejte nás špatně, toto řešení může na první pohled vypadat i lákavě, pokud ale značnou část zorného pole řidiče bude okupovat masivní displej, jehož světelná intenzita nikdy nemůže být na stejné úrovni, s jakou je spojeno okolí vozu, bezpečnosti to jistě neprospěje. Stačí se na moment zaměřit pozornost na cokoli, klidně jen změnu teploty klimatizace, a budete potřebovat pár sekund, než se váš zrak opět přeorientuje na venkovní podmínky. A ani to moc bezpečně nezní. Nakonec, nedávno jsme probírali, jaký problém je to byť u kamer nahrazujících vnější zpětná zrcátka, tady by bylo třeba sledovat přes displej skoro vše, navíc mnohem větší.

Jak vše bude fungovat v praxi, uvidíme za necelé dva týdny, aktuálně tedy jen dodáme, že M-Byte bude k dispozici ve dvou verzích. Základ počítá s jedním elektromotorem, 272 koňmi a baterií o kapacitě 71 kWh, jenž má zaručit dojezd alespoň 400 km. Vrchol pak dostane elektromotory dva, což zvedne výkon na 476 koní. Akumulátory pak počítají s 95 kWh a tedy s 500 teoreticky ujetými kilometry mezi dobíjecími cykly.

Obě varianty budou vyráběny v Nanjingu, přičemž Byton počítá s vybudováním dealerské sítě a tedy se zahájením prodeje v roce 2020. Stanovena byla již cena základní konfigurace, jenž má vyjít na 45 tisíc dolarů (cca 1 022 000 Kč), což není až tak závratná suma. Stále však nejsme přesvědčeni, že si za ni pořídíte zrovna bezpečné auto. Místo původu za tím přitom nestojí, onen masivní displej však ano.

Tohle je budoucnost interiérů aut podle Číňanů. Už teď takový posílají do výroby - 1 - Byton M-Byte 2019 prvni foto 01Tohle je budoucnost interiérů aut podle Číňanů. Už teď takový posílají do výroby - 2 - Byton M-Byte 2019 prvni foto 02
Byton se pochlubil prvními snímky produkční kabiny svého prvního modelu M-Byte

Tohle je budoucnost interiérů aut podle Číňanů. Už teď takový posílají do výroby - 3 - Byton crossover 2018 prvni foto 01Tohle je budoucnost interiérů aut podle Číňanů. Už teď takový posílají do výroby - 4 - Byton crossover 2018 prvni foto 02Tohle je budoucnost interiérů aut podle Číňanů. Už teď takový posílají do výroby - 5 - Byton crossover 2018 prvni foto 03Tohle je budoucnost interiérů aut podle Číňanů. Už teď takový posílají do výroby - 6 - Byton crossover 2018 prvni foto 04Tohle je budoucnost interiérů aut podle Číňanů. Už teď takový posílají do výroby - 7 - Byton crossover 2018 prvni foto 05Tohle je budoucnost interiérů aut podle Číňanů. Už teď takový posílají do výroby - 8 - Byton crossover 2018 prvni foto 06Tohle je budoucnost interiérů aut podle Číňanů. Už teď takový posílají do výroby - 9 - Byton crossover 2018 prvni foto 07Tohle je budoucnost interiérů aut podle Číňanů. Už teď takový posílají do výroby - 10 - Byton crossover 2018 prvni foto 08Tohle je budoucnost interiérů aut podle Číňanů. Už teď takový posílají do výroby - 11 - Byton crossover 2018 prvni foto 09
Vůči konceptu z počátku letošního roku se velikost masivního displeje nezměnila, jen jeho tvar je zaoblenější

Petr Prokopec

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama