Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Snahy o přiblížení aut mobilním telefonům zašly už příliš daleko
15.6.2019 | Petr Prokopec
Vývoj nelze zastavit, když ale zamíří směrem, který bere ohled jen na jeden aspekt, ignorujíc všechny ostatní, je něco špatně. Právě to platí v případě interiérů moderních aut.
Uvnitř moderních aut přebírají stále větší roli dotykové displeje, to je jasné už několik let. Je to na jednu stranu logické, neboť na významu nabývají i v jiných oblastech života a lidé jsou na ně stále více zvyklí z mobilních telefonů. Na tu druhou je ale třeba říci, že v případě aut jde o koncept z podstaty nevhodný, neboť jak ovládání příliš mnoha aspektů, tak sledování příliš mnoha údajů touto cestou je v přímém rozporu s bezpečností jízdy. A ta by měla být vždy na prvním místě.
Mezi produkčními auty to zatím nejdále dotáhlo nové Audi A8, které má z displejů polovinu palubní desky. Přijde nám to přehnané, nejbližší budoucnost je ale ještě jinde ukazuje nám ji čínská automobilka Byton.
Ta na počátku loňského roku představila koncept M-Byte, který zaujal naši pozornost hlavně odvážně řešenou palubní deskou. Přes celou její šířku se totiž natáhl „Displej sdílených zážitků“. Ten bylo možné rozdělit do několika sekcí, přičemž řidič i spolujezdec mohli nezávisle na sobě operovat na své části. Ovládání všeho od audio systému přes klimatizaci až třeba po seznam kontaktů v propojeném mobilu pak bylo umožněno dotykem, gesty či hlasem. Byl to zkrátka jeden velký displej pro všechny a pro všechno a s ohledem na tehdejší vývoj jsme nepochybovali, že auta budoucnosti něco takového nemine.
Měli jsme za to, že na produkční interiér podobného ražení si ještě chvíli počkáme, ale ouha. Byton už na začátku letošního roku oznámil, že má hotový produkční M-Byte, který bude stejně jako koncept osazen 49palcovým displejem. A teď právě jeho displeje ukázal do detailu. Zatímco u konceptu šlo ještě takové řešení omlouvat tím, že auto má být osazeno plným autopilotem na úrovni SAE5, takže displej nebude rozptylovat ani tak řidiče, jako posádku, u produkčního provedení nic takového říci nelze. Žádná taková technologie momentálně pro sériově vyráběná auta neexistuje a M-Byte ji tedy pochopitelně není osazen.
Řidič tedy bude konfrontován s masivním displejem, který je vůči tomu koncepčnímu jen o trochu více zaoblený. Doplňuje jej pak navíc ještě menší osmipalcový a dotykový, který se usadil ve středu volantu a je sám o sobě větší než většina displejů dnešních infotainmentů. A aby displejů nebylo málo ani početně, přibyl ještě třetí na středový tunel, který nabízí alternativní ovládání ventilace a dalších systémů. Pozoruhodné? Ano, přesto nemůžeme říci, že bychom z toho byli nadšeni.
Nemáme nic proti pokroku, pokud ale značnou část zorného pole řidiče bude okupovat masivní displej, jehož světelná intenzita nikdy nemůže být na stejné úrovni, s jakou je spojeno okolí vozu, bezpečnosti to jistě neprospěje. Stačí se na moment zaměřit pozornost na cokoli a budete potřebovat možná i pár sekund, než se váš zrak opět přeorientuje na venkovní podmínky. A ani to moc bezpečně nezní. Nakonec, loni jsme probírali, jaký problém je to byť u kamer nahrazujících vnější zpětná zrcátka, tady by bylo třeba sledovat přes displej skoro vše, navíc mnohem větší.
Jak vše bude fungovat v praxi, uvidíme časem, aktuálně tedy jen dodáme, že M-Byte bude k dispozici ve dvou verzích. Základ počítá s jedním elektromotorem, 272 koňmi a baterií o kapacitě 71 kWh, jenž má zaručit dojezd alespoň 400 km. Vrchol pak dostane elektromotory dva, což zvedne výkon na 476 koní. Akumulátory pak počítají s 95 kWh a tedy s 500 teoreticky ujetými kilometry mezi dobíjecími cykly.
Obě varianty budou vyráběny v Nanjingu, přičemž Byton počítá s vybudováním dealerské sítě a tedy se zahájením prodeje v roce 2020. Stanovena byla již cena základní konfigurace, jenž má vyjít na 45 tisíc dolarů (cca 1 025 000 Kč), což není až tak závratná suma. Stále však nejsme přesvědčeni, že si za ni pořídíte zrovna bezpečné auto. Místo původu za tím přitom nestojí, onen masivní displej však ano, snahy o přiblížení aut mobilním telefonům tady už zašly příliš daleko. Navíc v případě Bytonu ani nemůžeme hovořit o řešení budoucnosti - Němci zrovna včera ukázali, že vývoj už směřuje jiným, novátorštějším směrem.
Byton se pochlubil prvními snímky produkční kabiny svého prvního modelu M-Byte
Vůči konceptu z počátku loňského roku se velikost masivního displeje nezměnila, jen jeho tvar je zaoblenější a odlišné jsou některé další detaily
Bleskovky
- Moderní Ferrari ukázalo svou maximální rychlost v běžném provozu, ani 350 km/h neznamenalo konec
včera - Muž ukázal, jak samořídicí taxíky Googlu ošálí tričko s nápisem Stop, tohle má být ta brzká budoucnost?
6.5.2024 - Majiteli jen dva roky starého auta odešel motor a Audi ho odmítlo opravit v záruce. Expert ukázal, co vedlo k neštěstí za 700 tisíc
6.5.2024
Nejnovější články
- Němci vyzkoušeli auto od Xiaomi se vzhledem i dynamikou Porsche za cenu Škody. Je prý jen dobře, že se sem nedováží
včera - Oprava nepatrného ťukance na elektrickém Rivianu vyšla majitele tak draho, že místo ní mohl mít celé nové auto
včera - Němečtí rodiče odmítají domácí auta jako vozy pro rodinu, v anketě s 25 tisíci respondenty dali přednost Škodě
včera - Moderní Ferrari ukázalo svou maximální rychlost v běžném provozu, ani 350 km/h neznamenalo konec
včera - Ex-manažer Audi promluvil: Firma vsadila na špatného koně, ignoruje zákazníky, zabíjí klíčová auta a utápí se v byrokracii
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva