Reklama

Tohle monstrum je americký ideál hasičského speciálu. Je až absurdně rychlý

Optikou osobních aut jeho dynamika ohromující být nemusí, jenže jde o obra s hmotností v řádu desítek tun. Vpřed jej žene motor se 781 koňmi a 3 003 Nm a podobně monstrózní je na tomto autě skoro vše.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Tohle monstrum je americký ideál hasičského speciálu. Je až absurdně rychlý

12.11.2018 | Mirek Mazal

Optikou osobních aut jeho dynamika ohromující být nemusí, jenže jde o obra s hmotností v řádu desítek tun. Vpřed jej žene motor se 781 koňmi a 3 003 Nm a podobně monstrózní je na tomto autě skoro vše.

Automobily určené pro hasičské sbory vznikají také u nás, minimálně v případě vozů zaměřených na specifické využití se ale obvykle jedná o kusově vyráběné stroje na zvláštní přání. Trochu jinak k výrobě těchto speciálů přistupuje světový lídr na poli nejen hasičské techniky, floridská společnost Emergency One (E-One). Ta modifikuje nákladní vozy na speciální verze určené záchranným složkám jako na běžícím páse a i něco tak výjimečného, jako je vůz určený pro nejrychlejší zásahy hasičů na letištních plochách, vyrábí sériově.

Jejím posledním počinem na tomto poli je špičkový stroj pro letištních hasiče s tradičním názvem Titan, v tomto případě s přídomkem 2018. Rozměrná stříkačka s nevšedním designem je k dispozici ve verzích 4x4 a 6x6, pohon v obou případech obstarává obří šestnáctilitrový vidlicový osmiválec s výkonem 781 koní (574 kW) a točivým momentem 3 003 Nm. Změnu převodových rychlostí řídí šestistupňový automat Twin Disc, který zkracuje dobu zrychlení obra z 0 na 100 km/h na 24 sekund.

To je bláznivě nízké číslo, když uvážíme, že jde o auto s hmotností i přes 40 tun a čemukoli srovnatelnému trvá akcelerace na 80 km/h kolem 40 sekund. Inu, 781 koní, 3 003 Nm a zvláštní převodovka udělají své, pochopitelně s jedinou motivací - být co nejrychleji u požáru. A aby před ním vůz také rychle zastavil, má i patřičně výkonné brzdy, kotouče o průměru 17 palců na všech kolech.

Titan připravený do akce pojme ve dvou nádržích 12 tisíc litrů vody a 1 533 litrů pěny. Pro usnadnění konstrukce jsou zásobníky vyrobeny z polypropylenu. Na střeše automobilu je umístěn hlavní hasicí stožár o výšce 20 metrů, kterému pomáhá menší zařízení pod kabinou. Centrální čerpadlo Hale 3000 dokáže každou minutu vytlačit 11 360 litrů vody. Pro efektivnější práci na místě zásahu firma E-One nainstalovala elektrické hadicové navijáky.

Nová hliníková kabina splňuje strukturální normy SAE 2420/2422 a ECE-R29 a nabízí dobrou viditelnost přes sklo o ploše větší než 7,5 metru čtverečného. Interiér se sedačkou pro čtveřici hasičů nabízí centrálně umístěné ovládací prvky vozidla s displeji pro lepší orientaci. Přepracovaná karoserie umožňuje dosáhnout na zásahové vybavení rovnou ze země. Nízko posazený je i motor situovaný dozadu nad zadní kola, nenadálé poruchy by tedy měly být snadno k odhalení.

Podívejte se sami, co všechno Titan nabízí. Na plnění svého primárního poslání je připraven perfektně, vše je u něj podřízeno bleskovému zásahu kdekoli v prostoru letiště. Cenu výrobce ve svých materiálech nezmiňuje, nedávno představené hasičské speciály Tatry ale vyšly na 22 milionů korun. Tady o menší částku jistě nepůjde.

Tohle monstrum je americký ideál hasičského speciálu. Je až absurdně rychlý - 1 - E one Titan hasicsky vuz letiste 01Tohle monstrum je americký ideál hasičského speciálu. Je až absurdně rychlý - 2 - E one Titan hasicsky vuz letiste 02Tohle monstrum je americký ideál hasičského speciálu. Je až absurdně rychlý - 3 - E one Titan hasicsky vuz letiste 03Tohle monstrum je americký ideál hasičského speciálu. Je až absurdně rychlý - 4 - E one Titan hasicsky vuz letiste 04Tohle monstrum je americký ideál hasičského speciálu. Je až absurdně rychlý - 5 - E one Titan hasicsky vuz letiste 05Tohle monstrum je americký ideál hasičského speciálu. Je až absurdně rychlý - 6 - E one Titan hasicsky vuz letiste 06Tohle monstrum je americký ideál hasičského speciálu. Je až absurdně rychlý - 7 - E one Titan hasicsky vuz letiste 07Tohle monstrum je americký ideál hasičského speciálu. Je až absurdně rychlý - 8 - E one Titan hasicsky vuz letiste 08Tohle monstrum je americký ideál hasičského speciálu. Je až absurdně rychlý - 9 - E one Titan hasicsky vuz letiste 09Tohle monstrum je americký ideál hasičského speciálu. Je až absurdně rychlý - 10 - E one Titan hasicsky vuz letiste 10Tohle monstrum je americký ideál hasičského speciálu. Je až absurdně rychlý - 11 - E one Titan hasicsky vuz letiste 11Tohle monstrum je americký ideál hasičského speciálu. Je až absurdně rychlý - 12 - E one Titan hasicsky vuz letiste 12Tohle monstrum je americký ideál hasičského speciálu. Je až absurdně rychlý - 13 - E one Titan hasicsky vuz letiste 13Tohle monstrum je americký ideál hasičského speciálu. Je až absurdně rychlý - 14 - E one Titan hasicsky vuz letiste 14Tohle monstrum je americký ideál hasičského speciálu. Je až absurdně rychlý - 15 - E one Titan hasicsky vuz letiste 15Tohle monstrum je americký ideál hasičského speciálu. Je až absurdně rychlý - 16 - E one Titan hasicsky vuz letiste 16Tohle monstrum je americký ideál hasičského speciálu. Je až absurdně rychlý - 17 - E one Titan hasicsky vuz letiste 17Tohle monstrum je americký ideál hasičského speciálu. Je až absurdně rychlý - 18 - E one Titan hasicsky vuz letiste 18Tohle monstrum je americký ideál hasičského speciálu. Je až absurdně rychlý - 19 - E one Titan hasicsky vuz letiste 19Tohle monstrum je americký ideál hasičského speciálu. Je až absurdně rychlý - 20 - E one Titan hasicsky vuz letiste 20
Americký hasičský vůz E-One Titan je určen k bleskovému zásahu proti ohni na mezinárodních letištích. Vybaven je na to až neuvěřitelně dobře

Mirek Mazal

Další zajímavé články:

Reklama
Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše