Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Volvo pustilo do provozu revoluční tahač. Vidíte ho celý, na fotce nic nechybí
14.6.2019 | Petr Miler
O revoluci na poli nákladní dopravy se nepokouší jen Tesla. Fakticky dále je nyní Volvo, které dostalo do provozu v prvním logistickém centru svůj tahač Vera. A zamířit s ním chce i na silnice.
I když lidé mají přirozenou tendenci bát se inovací, které činí jejich práci nepotřebnou, na poli nákladní dopravy takové obavy nemají mnoho prostoru. Řidičů kamionů je dlouhodobě nedostatek a třeba v Německu jich prý v tuto chvíli chybí až 60 tisíc. Každý rok jich 30 tisíc odchází do důchodu, s touto prací začíná jen 15 tisíc a podle statistik německých odborů je více jak třetině řidičů přes 55 let. Pokud tedy část jejich práce zastanou stroje, uleví se všem.
Právě proto se očekává, že autonomní řízení dojde poprvé většího užití právě v tomto oboru. Pochopitelně, se silničním provozem to bude stejně komplikované jako u jiných aut, nasazení autopilotů v lodních přístavech, velkých logistických centrech či areálech výrobních ale zase tak složité nebude. Právě do těchto míst míří Volvo Vera, revoluční tahač sázející na autonomní řízení až do té míry, že vůbec nemá kabinu řidiče.
Švédové jej poprvé ukázali už loni, tehdy ale vypadala Vera jako koncept z budoucnosti. Volvo varovalo, že praktické nasazení není daleko a nelhalo - právě dnes se automobilka pochlubila tím, že tahač pustila do provozu v přístavním areálu logistické firmy DFDS. Tahač tu převáží náklad na krátké vzdálenosti přesně stanoveným způsobem během 24 hodin denně a neřídí jej skutečně nikdo, ani vzdáleně. Operátoři řídicí věže na přesuny pouze dohlížejí a jsou připraveni zasáhnout, pokud to bude třeba.
Vera má elektrický pohon silničních tahačů FL a FE Electric a zvládne táhnout jakýkoliv běžný návěs o hmotnosti až 32 tun. Michael Karlsson, vedoucí vývoje autonomního řízení Volva, k vozu říká, že funguje v podstatě standardním způsobem, pouze má z bezpečnostních důvodů nižší provozní rychlost než normální nákladní automobil. Pracuje tedy zatím v rychlostech okolo 40 km/h, výměnou za to má však být tichý, ekologický, předvídatelný a úsporný. Naváděn je prostřednictvím služby založené na cloudových technologiích a lidmi je skutečně pouze kontrolován.
Karlsson dále říká, že ačkoli je Vera v tuto chvíli připravena obsluhovat pouze uzavřené areály, v jednodušším, rozumějte třeba dálniční provozu na předem jasně definovaných trasách ji možná uvidíme už velmi brzy. Pokud se objeví na veřejné silnici, bude pohled na Veru skutečně zajímavý - tahači jako by něco chybělo. Ale nechybí, s řidiči už se v něm zkrátka nepočítá. Novinka Volva je tak dále než Tesla Semi, a to navzdory tomu, že právě Američané si na autonomním řízení zakládají více než kdokoli jiný. Ani jejich alternativa s řidičem se totiž do provozu nepodívá dříve než na konci loňského roku.
Volvo Vera se představilo teprve loni
A letos už se dočkalo prvního ostrého nasazení
Zdroj: Volvo Trucks
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejnovější články
- BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
před 9 hodinami - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem tvrdil opak
před 11 hodinami - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
včera - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
včera
Živá témata na fóru
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 23:27 - Milanito
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.25. 23:10 - M.Z.
- Onboard videa 04.25. 23:07 - Lachende Bestien
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.25. 20:34 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.25. 19:05 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 18:24 - Brus
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB