Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Volvo s Uberem ukázaly budoucnost aut, žádná krasavice to zatím není
13.6.2019 | Petr Prokopec
Bez křišťálové koule v kapse je vždy těžké mluvit o tom, co se teprve má stát, vývoj ale jednoznačně směruje k autům bez řidičů. Volvo s Uberem představily produkční vůz právě takového ražení.
V březnu loňského roku došlo u amerického města Tempe v Arizoně ke smrtelné nehodě, Volvo XC90 srazilo ženu přecházející přes silnici. Na tom by na první pohled nebylo nic až tak mimořádného, třebaže o smutnou událost by šlo každopádne. Jenže švédské SUV bylo osazeno autonomní technikou společnosti Uber. Ta ale při detekci chodkyně zcela selhala, stejně jako operátor vozidla Rafael Vasquez. Během své směny totiž sledoval streamovací služby a nikoliv vozovku, jakkoliv to byla jeho povinnost. Pokud by jí dodržel, Elaine Herzberg by možná mohla žít.
S tímto názorem se nejspíše ztotožnila i prokuratura, která nakonec společnost Uber neobvinila z neúmyslného zabití během testu vozu s autonomním řízením. Nevylučuje však, že se tak nestane právě v případě Vasqueze, který byl ještě před pár lety ženou s nemalou kriminální minulostí. Pro nás však v tuto chvíli je podstatné to, že Uber ihned po nehodě testování autonomních systémů zastavil. A znovu je rozjel až v prosinci, ovšem ve velmi omezené míře. Je tak otázkou, jakého za tu dobu mohl dosáhnout významnějšího pokroku.
Přesto všechno však nyní Uber ve spolupráci s Volvem pyšně představují XC90 osazené autonomní technikou určenou pro sériovou výrobu. To je vskutku překvapivé, neboť jak jsme právě zmínili, ještě před rokem autopilot první zmíněné firmy integrovaný do vozu té druhé zabíjel. Proto musel opustit veřejné komunikace. V mezičase jistě probíhal vývoj v laboratořích, ovšem na silnice se technika vrátila až před pár měsíci. Přesto obě firmy věří, že systém bude „přispívat ke zlepšení bezpečnosti“.
Je samozřejmě třeba dodat, že ve spoustě případů autonomní technika skutečně dokáže odvést lepší práci než člověk a s autopilotem může teoreticky existovat vyšší šance dojet v pořádku do cíle. Nicméně svět není dokonalý, což ostatně svého času připustilo i Volvo, když svůj původní závazek o nulovém počtu úmrtí v souvislost s vozy značky přeformulovalo jen na pouhou vizi. Nehody se tedy mohou stát i s aktivovaným autopilotem, načež je čas se ptát, kdo v takové chvíli převezme odpovědnost. Dle amerických vyšetřovatelů to v tuto chvíli není v podstatně nikdo, což je poněkud děsivé.
K samotnému představenému autu lze říci jen tolik, že navzdory své „produkčnosti” na střeše stále nese dost ošklivou rampu s lidarem a dalšími senzory. Pokud má být tohle budoucnost automobilismu, pak to vážně není nic pěkného a můžeme jen doufat, že pokud autonomní vozy skutečně jednou ovládnou silnice, veškerý dodatečný hardware se podaří „uklidit” do útrob vozu. Fakt, že tomu tak není ani u prvního produkčního vozu z tohoto ranku, ale naznačuje, že to nemusí být tak lehký úkol, jak se na první pohled zdá.
Pokud jde o technologii, kterou budou Volva XC90 osazena a pod níž je podepsán Uber, mnoho novými detaily nyní sloužit nemůžeme. Tisková zpráva v tomto ohledu zmiňuje pouze akumulátor, který představuje záložní zdroj energie. Pokud tedy kterýkoliv z primárních systémů z jakéhokoliv důvodu selže, okamžitě se aktivují záložní systémy, jež vůz ihned zastaví.
Volvo XC90 osazené autonomní technikou Uberu jde do sériové výroby, v následujících letech mají vzniknout tisíce exemplářů
Bleskovky
- Je těžké, je ošklivé, je drahé, ale pořád je rychlé a aspoň trochu pravověrné. M4 CS je druhé nejrychlejší BMW na Ringu
včera - Číňané rozjíždí novou levnou značku aut s cílem zaútočit s ní na Evropu. Se zvoleným jménem v Česku nemají šanci
8.5.2024 - Moderní Ferrari ukázalo svou maximální rychlost v běžném provozu, ani 350 km/h neznamenalo konec
7.5.2024
Nejnovější články
- Cybertruck působí jako šmejd šitý horkou jehlou. Majiteli selhal po ujetí 56 km, rozborka ukázala pravdu
před 9 hodinami - VW znovu mění plány. Spalovací Polo nekončí a koupíte ho i v roce 2030, tolik jako dnes ale už nikdy stát nebude
před 10 hodinami - Nezničitelný Mercedes E může být váš zánovní za míň než nová Fabie, je to levný tip na parádní a pohodlné auto navěky
včera - Sexy Cadillac, který měl konečně prorazit v Evropě, dorazil. Zdražil ale tak moc, že to bude jen další propadák
včera - Je těžké, je ošklivé, je drahé, ale pořád je rychlé a aspoň trochu pravověrné. M4 CS je druhé nejrychlejší BMW na Ringu
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.10. 21:27 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 05.10. 15:29 - pavproch
- Auto pro kapelu za cca. 100k Kč 05.10. 10:56 - volfi
- S větrem ve vlasech.... 05.10. 10:52 - pavproch
- Koupě lakované Octavie 05.10. 10:31 - HondaMan
- Elektromobily a vse kolem nich 05.10. 08:53 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 05.09. 18:41 - bojler
- BMW Divize 05.09. 11:32 - jerry