Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
VW Golf a Passat HyMotion: další vodíkové děti německého koncernu
20.11.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek
(+video) Po Audi A7 h-tron quattro přišly dva další, o něco lidovější plug-in hybridy s palivovým článkem. Liší se v počtu elektromotorů, tudíž i výkonem.
Autosalon v Los Angeles se stane částečně i symbolem dalšího rozvoje automobilů na alternativní paliva. Zasloužila se o to v první řadě Toyota Mirai, která na jednu vodíkovou nádrž podle japonských konstruktérů zvládne 483 elektrických kilometrů, a ve druhé vlně pak i plug-in hybridní Audi A7 Sportback h-tron quattro. S ním však koncern VW Group, ještě neřekl poslední slovo a přidal další, potenciálně dostupnější kombinace elektromotorů a vodíkových palivových článků zabalené do skořápek Golfu a americké verze Passatu s názvem HyMotion (u Golfu se jedná přesněji o SportWagen HyMotion).
Technologie s palivovými články je u těchto dvou nejdůležitějších modelů VW po benzinu, naftě, zemním plynu, benzin-elektrickém hybridu a čistě elektrické verzi již šestým pohonným systémem, ale teprve druhým, který neprodukuje naprosto žádné emise CO2, alespoň ne přímo při rozhýbávání automobilu. I tentokrát se navíc jedná o systém palivových článků, jež si vyvíjela sama automobilka a který teď testuje v běžném provozu v Kalifornii. Podstatnější však je, jak to celé funguje.
Palivový článek umístěný pod přední kapotou generuje elektrickou energii pro elektromotor. Tento proces vyžaduje směšovaní vodíku s kyslíkem, při němž vzniká právě elektrická energie a vodní pára. Vodík je přitom pod tlakem 700 barů uložen ve čtyřech karbonových nádržích umístěných v okolí zadní nápravy a pod zavazadlovým prostorem. Vznikající elektrická energie je ukládána do trakčního akumulátoru (li-ion) nad zadní nápravou a k jeho dobíjení dochází vyjma klasické elektrické zásuvky také rekuperací kinetické energie. Tato dodatečná energie pak může být využita v počáteční fázi rozjezdu, nebo jako takzvaný „booster“ pro svižnější akceleraci.
Stejnosměrný elektrický proud z baterií a palivového článku. je elektronickým modulem uloženým před zadní nápravou transformován na střídavý, který pak spotřbovává třífázový elektromotor z čistě elektrického e-Golfu. Celá soustava tak má nabízet nabízet dlouhý dojezd a pohodlí na palubě. Na rozdíl od zmíněného Audi A7 h-tron quattro se v případě obou VW bavíme nikoli o dvou, ale pouze o jednom elektromotoru pohánějícím výhradně přední nápravu. A karoserie Passatu má v tomto případě jen demonstrovat fakt, že celý systém může být bez ústupků na prostoru pro posádku a zavazadla klidně instalován i do sedanu.
Jako celkový výkon soustavy wolfsburští uvádějí hodnotu 100 kW (136 koní), která v případě Golfu HyMotion vystačí na zrychlení na stokilometrovou rychlost během deseti sekund. Rovné tři minuty pak trvá doplňování vodíku na vodíkové čerpací stanici a na jedno natankování prý Golf ujede - tak jako Audi A7 h-tron - zhruba 500 kilometrů. Stejně jako u modelu z Ingolstadtu je Volkswagen připraven i tuto technologii dostat do sériové výroby okamžitě, avšak kvůli překážkám v podobě vysokých cen a omezené infrastruktury čerpacích stanic s vodíkem jde zatím jen o hudbu vzdálenější budoucnosti.
VW Golf SportWagen HyMotion a VW Passat HyMotion ukazují aplikaci palivového článku německého koncernu také v levnějších modelech. Sériová výroba je však zatím ve hvězdách
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Zbrusu nové Bugatti s motorem V16 bylo poprvé nafoceno při testech, značka odhaluje jeho pravý původ
před 9 hodinami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
25.4.2024 - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024
Nejnovější články
- Slovenské létající si naostro vyzkoušel slavný hudebník, dodávky prý začnou už příští rok
před 3 hodinami - Mercedes se kaje a říká, že už nebude lidem vnucovat elektromobily, nechá je si vybrat. Ale kde?
před 4 hodinami - Trápící se Rivian zkouší rozprášit sklady slevami. Zákazníkům konkurence nabízí 117 tisíc Kč, i když prodělává miliony na autě
před 6 hodinami - Někdo si za půl miliardy koupil možná nejkrásnější McLaren F1 a ujel s ním 23 km, teď ho prodává
před 7 hodinami - Zbrusu nové Bugatti s motorem V16 bylo poprvé nafoceno při testech, značka odhaluje jeho pravý původ
před 9 hodinami
Živá témata na fóru
- Onboard videa 04.27. 09:56 - Truck Daškam
- Audi A6 C7 převodovky 04.27. 09:49 - Snowman000
- Elektromobily a vse kolem nich 04.26. 22:10 - jerry
- VZKAZY 04.26. 14:59 - petr_riha
- S větrem ve vlasech.... 04.26. 14:16 - pavproch
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.26. 10:35 - Brus
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.26. 09:48 - Eda
- Výběr Hybrid auta 04.26. 09:34 - mattonecz