VW Golf a Passat HyMotion: další vodíkové děti německého koncernu

(+video) Po Audi A7 h-tron quattro přišly dva další, o něco lidovější plug-in hybridy s palivovým článkem. Liší se v počtu elektromotorů, tudíž i výkonem.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

VW Golf a Passat HyMotion: další vodíkové děti německého koncernu

20.11.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek

VW Golf a Passat HyMotion: další vodíkové děti německého koncernu

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+video) Po Audi A7 h-tron quattro přišly dva další, o něco lidovější plug-in hybridy s palivovým článkem. Liší se v počtu elektromotorů, tudíž i výkonem.

Autosalon v Los Angeles se stane částečně i symbolem dalšího rozvoje automobilů na alternativní paliva. Zasloužila se o to v první řadě Toyota Mirai, která na jednu vodíkovou nádrž podle japonských konstruktérů zvládne 483 elektrických kilometrů, a ve druhé vlně pak i plug-in hybridní Audi A7 Sportback h-tron quattro. S ním však koncern VW Group, ještě neřekl poslední slovo a přidal další, potenciálně dostupnější kombinace elektromotorů a vodíkových palivových článků zabalené do skořápek Golfu a americké verze Passatu s názvem HyMotion (u Golfu se jedná přesněji o SportWagen HyMotion).

Technologie s palivovými články je u těchto dvou nejdůležitějších modelů VW po benzinu, naftě, zemním plynu, benzin-elektrickém hybridu a čistě elektrické verzi již šestým pohonným systémem, ale teprve druhým, který neprodukuje naprosto žádné emise CO2, alespoň ne přímo při rozhýbávání automobilu. I tentokrát se navíc jedná o systém palivových článků, jež si vyvíjela sama automobilka a který teď testuje v běžném provozu v Kalifornii. Podstatnější však je, jak to celé funguje.

Palivový článek umístěný pod přední kapotou generuje elektrickou energii pro elektromotor. Tento proces vyžaduje směšovaní vodíku s kyslíkem, při němž vzniká právě elektrická energie a vodní pára. Vodík je přitom pod tlakem 700 barů uložen ve čtyřech karbonových nádržích umístěných v okolí zadní nápravy a pod zavazadlovým prostorem. Vznikající elektrická energie je ukládána do trakčního akumulátoru (li-ion) nad zadní nápravou a k jeho dobíjení dochází vyjma klasické elektrické zásuvky také rekuperací kinetické energie. Tato dodatečná energie pak může být využita v počáteční fázi rozjezdu, nebo jako takzvaný „booster“ pro svižnější akceleraci.

Stejnosměrný elektrický proud z baterií a palivového článku. je elektronickým modulem uloženým před zadní nápravou transformován na střídavý, který pak spotřbovává třífázový elektromotor z čistě elektrického e-Golfu. Celá soustava tak má nabízet nabízet dlouhý dojezd a pohodlí na palubě. Na rozdíl od zmíněného Audi A7 h-tron quattro se v případě obou VW bavíme nikoli o dvou, ale pouze o jednom elektromotoru pohánějícím výhradně přední nápravu. A karoserie Passatu má v tomto případě jen demonstrovat fakt, že celý systém může být bez ústupků na prostoru pro posádku a zavazadla klidně instalován i do sedanu.

Jako celkový výkon soustavy wolfsburští uvádějí hodnotu 100 kW (136 koní), která v případě Golfu HyMotion vystačí na zrychlení na stokilometrovou rychlost během deseti sekund. Rovné tři minuty pak trvá doplňování vodíku na vodíkové čerpací stanici a na jedno natankování prý Golf ujede - tak jako Audi A7 h-tron - zhruba 500 kilometrů. Stejně jako u modelu z Ingolstadtu je Volkswagen připraven i tuto technologii dostat do sériové výroby okamžitě, avšak kvůli překážkám v podobě vysokých cen a omezené infrastruktury čerpacích stanic s vodíkem jde zatím jen o hudbu vzdálenější budoucnosti.


VW Golf a Passat HyMotion: další vodíkové děti německého koncernu - 1 - VW Golf HyMotion 2014 prvni 01VW Golf a Passat HyMotion: další vodíkové děti německého koncernu - 2 - VW Golf HyMotion 2014 prvni 02VW Golf a Passat HyMotion: další vodíkové děti německého koncernu - 3 - VW Golf HyMotion 2014 prvni 03VW Golf a Passat HyMotion: další vodíkové děti německého koncernu - 4 - VW Golf HyMotion 2014 prvni 04

VW Golf a Passat HyMotion: další vodíkové děti německého koncernu - 5 - VW Passat HyMotion 2014 prvni 01VW Golf a Passat HyMotion: další vodíkové děti německého koncernu - 6 - VW Passat HyMotion 2014 prvni 02VW Golf a Passat HyMotion: další vodíkové děti německého koncernu - 7 - VW Passat HyMotion 2014 prvni 03VW Golf a Passat HyMotion: další vodíkové děti německého koncernu - 8 - VW Passat HyMotion 2014 prvni 04VW Golf a Passat HyMotion: další vodíkové děti německého koncernu - 9 - VW Passat HyMotion 2014 prvni 05VW Golf a Passat HyMotion: další vodíkové děti německého koncernu - 10 - VW Passat HyMotion 2014 prvni 06VW Golf a Passat HyMotion: další vodíkové děti německého koncernu - 11 - VW Passat HyMotion 2014 prvni 07VW Golf a Passat HyMotion: další vodíkové děti německého koncernu - 12 - VW Passat HyMotion 2014 prvni 08VW Golf a Passat HyMotion: další vodíkové děti německého koncernu - 13 - VW Passat HyMotion 2014 prvni 09VW Golf a Passat HyMotion: další vodíkové děti německého koncernu - 14 - VW Passat HyMotion 2014 prvni 10VW Golf a Passat HyMotion: další vodíkové děti německého koncernu - 15 - VW Passat HyMotion 2014 prvni 11VW Golf a Passat HyMotion: další vodíkové děti německého koncernu - 16 - VW Passat HyMotion 2014 prvni 12VW Golf a Passat HyMotion: další vodíkové děti německého koncernu - 17 - VW Passat HyMotion 2014 prvni 13VW Golf a Passat HyMotion: další vodíkové děti německého koncernu - 18 - VW Passat HyMotion 2014 prvni 14VW Golf a Passat HyMotion: další vodíkové děti německého koncernu - 19 - VW Passat HyMotion 2014 prvni 15VW Golf a Passat HyMotion: další vodíkové děti německého koncernu - 20 - VW Passat HyMotion 2014 prvni 16VW Golf a Passat HyMotion: další vodíkové děti německého koncernu - 21 - VW Passat HyMotion 2014 prvni 17
VW Golf SportWagen HyMotion a VW Passat HyMotion ukazují aplikaci palivového článku německého koncernu také v levnějších modelech. Sériová výroba je však zatím ve hvězdách

Adam Šrámek

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše