Audi A7 Sportback h-tron quattro: plug-in hybrid na vodík má plastový výfuk

(+video) Čtete správně. Tahle koncepční A7 má výfukové potrubí z plastu, aby uspořilo hmotnost. Nic ho ale neroztaví, od motoru se line pouze vodní pára.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Audi A7 Sportback h-tron quattro: plug-in hybrid na vodík má plastový výfuk

19.11.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek

Audi A7 Sportback h-tron quattro: plug-in hybrid na vodík má plastový výfuk

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+video) Čtete správně. Tahle koncepční A7 má výfukové potrubí z plastu, aby uspořilo hmotnost. Nic ho ale neroztaví, od motoru se line pouze vodní pára.

Ingolstadt měl před autosalonem v Los Angeles evidentně hodně napilno, neboť kromě konceptu Prologue symbolizujícího budoucí vlajkovou loď A9, teď ukazuje také faceliftované modely A1 a Q3 včetně jejich ostřejších verzí S. Přece jen ale zbývá nějaká perlička na konec a tou není nic jiného než koncepční podoba vodíkového hybridu postaveného na základech A7 Sportback, o kterém se před americkou show jen špitalo.

„Čtyřdveřové kupé“ s nápisy h-tron je však zajímavé především tím, že na jedno natankování ujede více než 500 kilometrů bez toho, aby mu do vzduchu z výfuků unikl jediný gram CO2 vytvořený samotným autem, protože jediné, co vypouští je vodní pára. Proto také dostal lehké plastové potrubí. Pokud ale už tápete nad tím, že výkon tudíž nebude stát za pozornost, pak ještě se svým soudem chvíli vyčkejte. Jedná se totiž o vozidlo s vodíkovými palivovými články a plug-in hybridní konfigurací.

Celá soustava se skládá ze dvou elektromotorů (na každé nápravě je jeden) a z palivového článku umístěného pod přední kapotou. Ten sestává z 300 individuálních buněk s polymerní membránou, která má platinový katalyzátor na obou stranách. Články pracují s napětím 230 až 360 voltů a s vháněním vzduchu do jednotlivých buněk jim pomáhá turbodmychadlo. Recirkulační ventilátor následně zpětně vrací nevyužitý vodík z katody na anodu ve spolupráci s chladicím čerpadlem a celý proces se může následně opakovat.

Ve výsledku se tedy A7 dostává na 230 koní a 540 Nm točivého momentu, které mu v kombinaci s pohonem všech kol umožňují navzdory hmotnosti 1 950 kilogramů akceleraci na stokilometrovou rychlost během 7,9 sekundy a maximálně je schopné se rozjet na 180 km/h. Jeho řidič má k dispozici výběr ze dvou různých jízdních režimů, přičemž při prvním z nich využívá vůz jen vodíkového a ve druhém jen bateriového pohonu. Pokud nás tedy prohlášení neklame, ve druhém zmiňovaném se z Audi stává čistá zadokolka, ale to tady není příliš podstatné.

Pokud se vám tato koncepce zdá podivná, nejste sami, jistý smysl ale má - jde o elektromobil s palivovými články, který může být dobit také ze zásuvky, pokud vodík není k dispozici. V případě energie z palivových články má vůz urazit až 100 km na jeden kilogram vodíku, což prý odpovídá ekvivalentu 3,7 litru konvenčního paliva na 100 km. Složitost celého pohonného ústrojí by zjevně vydala na celý samostatný článek, avšak s ohledem na předprodukční podobu s jeho podrobnějším popisem raději vyčkáme. Zatím se smiřme s prohlášením, že palivový článek pracuje v teplotním rozmezí osmdesáti stupňů Celsia, přičemž v době studených startů je teplota udržována na -28 stupních Celsia.

Kompletní doplnění vodíkových nádrží doplna údajně zabere pouhé tři minuty, přičemž ve voze jsou celkem čtyři (pod zavazadelníkem, před zadní nápravou a ve středovém tunelu). Ty také mimo jiné komunikují pomocí infračerveného rozhraní s plnicím zařízením a soustavou a na základě informací srovnávají tlak a teplotu na stejnou úroveň. Pak je tu ale ještě zmíněná dvojice elektromotorů na obou nápravách, které pracují nezávisle. Každý z nich disponuje výkonem 85 kW (114 kW v případě krátkodobého zvýšení napětí) a 270 Nm točivého momentu. Na plně nabité akumulátory nacházející se pod zadními sedadly je vozidlo schopné dle tvrzení ujet až 50 kilometrů a kromě nabíjení z klasické elektrické zásuvky (360 V za dvě a 230 V za čtyři hodiny) mu pomáhá s lepší výdrží i rekuperace kinetické energie.

Uvnitř se pak nachází oproti standardním verzím A7 na místě otáčkoměru takzvaný indikátor výkonu, jako u klasických hybridních verzí se spalovacím motorem. Po jeho pravé straně je pak ukazatel stavu vodíku v nádržích a elektrické energie v akumulátorech. Mezi hybridním a elektrickým režimem navíc volíte pomocí aktivace či deaktivace tlačítka EV a voličem převodovky při přesunu z D do S také mimo jiné zvyšujete schopnost rekuperace energie.

Dle tvůrců v v čele s Ulrichem Hackenbergem zodpovědného za oblast technického vývoje, ukazuje H-tron zvládnutí technologie s palivovými články, která v případě rozmachu potřebné infrastruktury může být rovnou nasazena do sériové výroby. A že si tohle nenechává Audi jen pro sebe, toho budiž důkazem VW Passat HyMotion, který se nám ukáže v koncepční podobě s naprosto stejnou pohonnou jednotkou.


Audi A7 Sportback h-tron quattro: plug-in hybrid na vodík má plastový výfuk - 1 - Audi A7 h-tron 2015 concept 01Audi A7 Sportback h-tron quattro: plug-in hybrid na vodík má plastový výfuk - 2 - Audi A7 h-tron 2015 concept 02Audi A7 Sportback h-tron quattro: plug-in hybrid na vodík má plastový výfuk - 3 - Audi A7 h-tron 2015 concept 03Audi A7 Sportback h-tron quattro: plug-in hybrid na vodík má plastový výfuk - 4 - Audi A7 h-tron 2015 concept 04Audi A7 Sportback h-tron quattro: plug-in hybrid na vodík má plastový výfuk - 5 - Audi A7 h-tron 2015 concept 05Audi A7 Sportback h-tron quattro: plug-in hybrid na vodík má plastový výfuk - 6 - Audi A7 h-tron 2015 concept 06Audi A7 Sportback h-tron quattro: plug-in hybrid na vodík má plastový výfuk - 7 - Audi A7 h-tron 2015 concept 07Audi A7 Sportback h-tron quattro: plug-in hybrid na vodík má plastový výfuk - 8 - Audi A7 h-tron 2015 concept 08Audi A7 Sportback h-tron quattro: plug-in hybrid na vodík má plastový výfuk - 9 - Audi A7 h-tron 2015 concept 09Audi A7 Sportback h-tron quattro: plug-in hybrid na vodík má plastový výfuk - 10 - Audi A7 h-tron 2015 concept 10Audi A7 Sportback h-tron quattro: plug-in hybrid na vodík má plastový výfuk - 11 - Audi A7 h-tron 2015 concept 11Audi A7 Sportback h-tron quattro: plug-in hybrid na vodík má plastový výfuk - 12 - Audi A7 h-tron 2015 concept 12Audi A7 Sportback h-tron quattro: plug-in hybrid na vodík má plastový výfuk - 13 - Audi A7 h-tron 2015 concept 13Audi A7 Sportback h-tron quattro: plug-in hybrid na vodík má plastový výfuk - 14 - Audi A7 h-tron 2015 concept 14Audi A7 Sportback h-tron quattro: plug-in hybrid na vodík má plastový výfuk - 15 - Audi A7 h-tron 2015 concept 15Audi A7 Sportback h-tron quattro: plug-in hybrid na vodík má plastový výfuk - 16 - Audi A7 h-tron 2015 concept 16Audi A7 Sportback h-tron quattro: plug-in hybrid na vodík má plastový výfuk - 17 - Audi A7 h-tron 2015 concept 17Audi A7 Sportback h-tron quattro: plug-in hybrid na vodík má plastový výfuk - 18 - Audi A7 h-tron 2015 concept 18Audi A7 Sportback h-tron quattro: plug-in hybrid na vodík má plastový výfuk - 19 - Audi A7 h-tron 2015 concept 19Audi A7 Sportback h-tron quattro: plug-in hybrid na vodík má plastový výfuk - 20 - Audi A7 h-tron 2015 concept 20Audi A7 Sportback h-tron quattro: plug-in hybrid na vodík má plastový výfuk - 21 - Audi A7 h-tron 2015 concept 21Audi A7 Sportback h-tron quattro: plug-in hybrid na vodík má plastový výfuk - 22 - Audi A7 h-tron 2015 concept 22Audi A7 Sportback h-tron quattro: plug-in hybrid na vodík má plastový výfuk - 23 - Audi A7 h-tron 2015 concept 23Audi A7 Sportback h-tron quattro: plug-in hybrid na vodík má plastový výfuk - 24 - Audi A7 h-tron 2015 concept 24Audi A7 Sportback h-tron quattro: plug-in hybrid na vodík má plastový výfuk - 25 - Audi A7 h-tron 2015 concept 25Audi A7 Sportback h-tron quattro: plug-in hybrid na vodík má plastový výfuk - 26 - Audi A7 h-tron 2015 concept 26Audi A7 Sportback h-tron quattro: plug-in hybrid na vodík má plastový výfuk - 27 - Audi A7 h-tron 2015 concept 27Audi A7 Sportback h-tron quattro: plug-in hybrid na vodík má plastový výfuk - 28 - Audi A7 h-tron 2015 concept 28Audi A7 Sportback h-tron quattro: plug-in hybrid na vodík má plastový výfuk - 29 - Audi A7 h-tron 2015 concept 29Audi A7 Sportback h-tron quattro: plug-in hybrid na vodík má plastový výfuk - 30 - Audi A7 h-tron 2015 concept 30
Audi A7 Sportback h-tron quattro je vodíkovým plug-in hybridním projektem, který je prý připraven na sériovou výrobu. Zda se ale dočká rozvoje infrastruktury vodíkových čerpacích stanic, to zůstává otazníkem

Adam Šrámek

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše