Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
VW odhalil detaily ke své nové manuální převodovce, je konečně moderní
19.8.2019 | Petr Miler
Je dnes velmi neobvyklé slyšet o vůbec nějaké nové manuální převodovce, natož pak od mainstreamového výrobce, jako je Volkswagen. MQ281 je ale na světě a neumí toho málo.
Když Volkswagen minulý měsíc poprvé představil novou manuální převodovku MQ281, označili jsme to skoro za zázrak. Ruční řazení je sice stále velmi frekventované, jeho podíl na trhu se ale neustále zmenšuje a automobilky se do něj z toho důvodu zdráhají investovat. Některá auta s manuály stále přežívají, typicky ta levná či na nadšence zaměřená, bez výjimky ale sází na staré převodovky.
Ať už se podíváme na cokoli od dosavadních menších a slabších Volkswagenů přes BMW M3 až po Porsche 911 GT3, ve všech vozech najdeme staré, postupně upravované převodové skříně. A to jejich popularitě také nepřidává - byly obvykle vyvinuty v minulé dekádě pro slabší motory a z uživatelského hlediska nefungují optimálně. Musíte tedy být velcí fandové tří pedálů, abyste manuál přes jisté ústupky chtěli.
Právě Volkswagen se ale rozhodl situaci změnit a s MQ281, která ve většině případů nahradí dosavadní skříně MQ250 a MQ350, dostat z manuálů to nejlepší, co v roce 2019 mohou nabídnout. Jeho základní výhodou je pochopitelně vyšší efektivita, neboť postrádá jakoukoli vnitřní hydrauliku, která zvyšuje hmotnost a vnitřní ztráty, německá novinka má ale i specifické přednosti.
Na rozdíl od řady starších skříní byla vyvinuta primárně pro turbomotory s menším objemem, snaží se přizpůsobit jejich specifikům a maximálně využít jejich výhod. Tomu odpovídá hlavně zpředovování a také momenty, ve kterých převodovka funguje nejefektivněji. Aby mohla pracovat s celou řadou aut od VW Polo až po VW Tiguan a všech jejich ekvivalentech od Audi, Seatu a Škody, používá relativně krátký první převodový stupeň (7,89:1) pro snadné rozjezdy právě s menšími přeplňovanými motory ve městech. A dlouhý poslední pro snížení spotřeby třeba na dálnicích, kdy turbům stačí menší jmenovité otáčky, aby bez potíží udržely rychlost. Rozličné potřeby různých modelů pak budou řešeny specifickým stálým převodem.
Další velkou výhodou MQ281 je její kompaktní stavba. Ve svém prvním provedení s kódovým označením 6F míří jen do aut s předním pohonem (6 znamená, že je šestistupňová, F, že je pro předokolky), kde nebývá místa nazbyt, novinka ale nemá potíž jen s tím. Je tak drobná, že je možné na tomtéž místě spojit i s elektromotorem a spojit ji tak s jemnými hybridy, které už se pomalu ujímají vlády. Pracuje se dvěma hřídelemi umístěnými jen 80 mm od sebe - první je spojena s motorem přes spojku a obsahuje synchrony pro převodové stupně 3 až 6, ta druhá pohání kola přes diferenciál.
Druhá hřídel ale současně zajišťuje synchronizaci prvních dvou převodových stupňů, která je vzhledem k jejich velkému odstupu zajištěna jinak než u těch zbývajících - najdeme zde vícekuželové ocelové a karbonové synchrony. Také systém mazání je vylepšený - je rozveden skrze jednou z hřídelí vede až k šestému převodovému stupni a zabraňuje nedostatečné lubrikaci ozubení vyšších převodových při rychlejší jízdě zatáčkami. To pochopitelně snižuje opotřebení a také tření, což dále zvyšuje efektivitu.
Nová převodovka by tak měla sama o sobě šetřit palivo ekvivalentem v průměru 5 g CO2 na km, což jsou kupříkladu 2 deci benzinu na 100 km. Ušetřit tolik jen díky jiné převodovce vypadá - zvlášť v dnešní době - jako zajímavý posun vpřed, který by měl být dále umocněn použitím zmíněné hybridizace, s níž by starší převodovky u některých motorů nebylo možné spojit. Elektromotor bude v tomto případě přímo součástí převodovky, může být silnější a dovolí tak mimo jiné i intenzivnější rekuperaci kinetické energie. Konkrétní data k možné úspoře paliva ale zatím od Němců nezazněla.
Novou manuální převodovku MQ281 od VW uz jsme mohli vidět dříve
Automobilka k ní nyní řekla více a zdůraznila i její připravenost na nasazení v jemně hybridních pohonech
Zdroj: Volkswagen
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
25.4.2024 - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- Elektrický propadák Mercedesu dál „skóruje”, je druhým nejpomaleji prodávaným autem ze všech, sklady okupuje měsíce
před 9 hodinami - První dobíjecí Lamborghini je další hybridní nesmysl, fiktivní úsporu paliva mění za 300kilovou nadváhu
před 11 hodinami - V Bruselu přišli na to, že kamiony tvoří hrstku aut, ale figurují v 15 procentech smrtelných nehod, posvítí si na ně
včera - Francouzi po čase stvořili opravdu krásné auto. Dostalo bezemisní pohon, který nemá problém s dojezdem
včera - Dvojí výkon vrcholné Tesly Model 3 byl vysvětlen, Česko i většina světa dostane ošizenou verzi
včera
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.26. 22:10 - jerry
- Onboard videa 04.26. 16:17 - řidičBOB
- VZKAZY 04.26. 14:59 - petr_riha
- Audi A6 C7 převodovky 04.26. 14:28 - Arkis
- S větrem ve vlasech.... 04.26. 14:16 - pavproch
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.26. 10:35 - Brus
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.26. 09:48 - Eda
- Výběr Hybrid auta 04.26. 09:34 - mattonecz