Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Zde jsou nejpomalejší auta, která si můžete koupit. Škodě Favorit nestačí ani jedno
27.7.2018 | Mirek Mazal
Od časů Škody Favorit uběhly již skoro tři dekády. Přesto se i dnes najde na českém trhu dost nových aut, který mu dynamicky nestačí. Tady je 20 takových.
Rychlost zabíjí, říká se často. Nebudeme nyní diskutovat o tom, jak moc jsou tato slova pravdivá, někdy ale rychlost může životy i zachraňovat. Jsou zkrátka situace, kdy dostatek výkonu pod kapotou a z něj pramenící dynamika dovolí rychleji někoho předjet, objet či před něčím ujet. Proto říkáváme, že je vždy lepší si pořídit auto s o trochu vyšším výkonem, než člověk nutně potřebuje. Ne proto, aby jezdil dvě stě v městě a tři sta z místa, ale aby jezdil tak jako jindy. A výkon použil, když to bude třeba pro bezpečnost jeho či ostatních.
Člověk by čekal, že automobilky budou při vývoji aut uvažovat podobně a jejich vozy tak budou stále rychlejší. Obecně vzato je to pravda - už obyčejná Octavia 1,4 TSI je dost rychlé auto a verze RS je dynamičtější, než by kdo rozumně mohl potřebovat. Pořád jsou tu ale základní provedení, která mají často nemístně slabé motory činící každé předjíždění utrpením. Právě takové vozy jsme se rozhodli najít a dali dohromady 20 těch, které si nyní můžete pořídit v České republice jako nové a které se „pyšní” tím úplně nejhorším zrychlením z 0 na 100 km/h.
Je to docela nepěkný výběr, protože se celý - shodou okolností - posouvá za dynamické možnosti dávno přežité, obyčejné Škody Favorit. Ta v nejobvyklejší verzi 136 s 62 koňmi a 99 Nm zrychlovala na stovku za 14,3 sekundy. A světe div se, dvacet aut na současném trhu nesvede ani to.
Vlastně jich bude více než dvacet, neboť ne u všech slabých variant je možné akceleraci na stovku zjistit. Dokonalosti našeho bádání zabránila zejména „šikovnost” Dacie, která by jistě patřila mezi premianty tohoto klání. Automobilka ale u základních provedení modelů jako Dokker a Lodgy s agregáty 1,0 SCe nebo nejslabším 1,5 dCi zrychlení jednoduše neuvádí. A nebude to náhoda - nenajdete jej v oficiálních materiálech ani v Německu nebo ve Francii, u silnějších verzí uvedeno je.
Na „počest” tohoto fígle jsme na hlavním snímku použili jednu z nejpomalejších Dacií dneška, model Lodgy, u kterého byla před faceliftem ve verzi 1,5 dCi s výkonem 75 koní, uváděna akcelerace na stovku za 15,5 sekundy a po faceliftu stěží bude podstatně jiná. V podobném přehledu z před dvou let se nakonec objevila. Ale protože dnes realitu zkrátka neznáme, odbudeme Dacie takto. Zbytek pomyslné dvacítky hanby následuje a my už jen dodáme, že uvádíme vždy nejslabší verzi toho kterého modelu. Pokud by se tedy některý do výběru kvalifikoval ve vícero verzích, uvedena je jen ta nejhorší...
20 aut na českém trhu v roce 2018 s nejhorším zrychlením z 0 na 100 km/h
20.-19. Fiat Punto
Zrychlení: 14,4 sekundy
Motor: 1,2 litru
Výkon: 51 kW (69 koní), 102 Nm
Hmotnost: 950 kg
Maximální rychlost: 155 km/h



20-19. Citroen C3
Zrychlení: 14,4 sekundy
Motor: 1,2 litru
Výkon: 50 kW (69 koní), 107 Nm
Hmotnost: 1 125 kg
Maximální rychlost: 164 km/h
18.-16. Fiat Panda
Zrychlení: 14,5 sekundy
Motor: 1,2 litru
Výkon: 51 kW (68 koní), 102 Nm
Hmotnost: 1 190 kg
Maximální rychlost: 164 km/h
18.-16. Kia Picanto
Zrychlení: 14,5 sekundy
Motor: 1,0 litru
Výkon: 49 kW (67 koní), 97 Nm
Hmotnost: 935 kg
Maximální rychlost: 161 km/h
18-16. Renault Twingo
Zrychlení: 14,5 sekundy
Motor: 1,0 litru
Výkon: 52 kW (71 koní), 91 Nm
Hmotnost: 970 kg
Maximální rychlost: 151 km/h
15.-14. Ford Fiesta
Zrychlení: 14,9 sekundy
Motor: 1,1 litru
Výkon: 52 kW (71 koní), 110 Nm
Hmotnost: 1 152 kg
Maximální rychlost: 160 km/h
15-14. Opel Adam
Zrychlení: 14,9 sekundy
Motor: 1,2 litru
Výkon: 51 kW (68 koní), 115 Nm
Hmotnost: 1 101 kg
Maximální rychlost: 165 km/h
13. Citroen Berlingo
Zrychlení: 15,1 sekundy
Motor: 1,6 litru
Výkon: 55 kW (68 koní), 233 Nm
Hmotnost: 1 449 kg
Maximální rychlost: 156 km/h
12. Toyota Aygo
Zrychlení: 15,2 sekundy
Motor: 1,0 litru
Výkon: 53 kW (72 koní), 93 Nm
Hmotnost: 940 kg
Maximální rychlost: 160 km/h
11. Toyota Yaris
Zrychlení: 15,3 sekundy
Motor: 1,0 litru
Výkon: 51 kW (68 koní), 95 Nm
Hmotnost: 990 kg
Maximální rychlost: 155 km/h
10.-9. Fiat 500L
Zrychlení: 15,7 sekundy
Motor: 0,9 litru
Výkon: 43 kW (58 koní), 145 Nm
Hmotnost: 1 390 kg
Maximální rychlost: 163 km/h
10.-9. Peugeot 108
Zrychlení: 15,7 sekundy
Motor: 1,0 litru
Výkon: 53 kW (72 koní), 93 Nm
Hmotnost: 935 kg
Maximální rychlost: 160 km/h
8. Opel Corsa
Zrychlení: 16 sekund
Motor: 1,2 litru
Výkon: 51 kW (69 koní), 93 Nm
Hmotnost: 1 101 kg
Maximální rychlost: 165 km/h
7. Volkswagen up!, Škoda Citigo, Seat Mii
Zrychlení: 16,3 sekundy
Motor: 1,0 litru
Výkon: 50 kW (68 koní), 90 Nm
Hmotnost: 1 106 kg
Maximální rychlost: 164 km/h
6. Nissan Micra
Zrychlení: 16,4 sekundy
Motor: 1,0 litru
Výkon: 52 kW (71 koní), 95 Nm
Hmotnost: 1 052 kg
Maximální rychlost: 158 km/h
5. Smart Forfour
Zrychlení: 16,7 sekundy
Motor: 1,0 litru
Výkon: 45 kW (68 koní)
Hmotnost: 1 045 kg
Maximální rychlost: 151 km/h
4. Hyundai i10
Zrychlení: 16,8 sekundy
Motor: 1,0 litru
Výkon: 49 kW (67 koní), 90 Nm
Hmotnost: 1 027 kg
Maximální rychlost: 150 km/h
3. Suzuki Jimny
Zrychlení: 17,2 sekundy
Motor: 1,3 litru
Výkon: 62 kW (84 koní), 110 Nm
Hmotnost: 1 075 kg
Maximální rychlost: 135 km/h
2. Volkswagen Caddy
Zrychlení: 17,6 sekundy
Motor: 2,0 litru
Výkon: 55 kW (75 koní), 225 Nm
Hmotnost: 1 442 kg
Maximální rychlost: 152 km/h
1. Lada Niva
Zrychlení: 19,3 sekundy
Motor: 1,7 litru
Výkon: 61 kW (83 koní), 128 Nm
Hmotnost: 1 285 kg
Maximální rychlost: 137 km/h
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
včera
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- GP Portugalska: Všechno je připraveno pro Pedra Acostu včera 17:04
- V Moto2 je rozdíl mezi lídrem a druhým pouhých 9 bodů včera 16:00
- Grand Prix se vrací do Evropy 4.11.2025
- Joe Roberts mimo hru v Portimãu a Valencii, Xabi Zurutuza jako náhrada 4.11.2025
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? 3.11.2025
Nejnovější články
Nechvalně proslulý německý tuner se vyřádil na novém BMW M5, ale asi to vzal za špatný konec. Teď vypadá jako Honda Civic
před 8 hodinami
VW chce rozhýbat prodeje elektrických modelů tím, že je lidem dovolí vrátit do 100 dnů od koupě. To nemusí dobře dopadnout
před 10 hodinami
BMW M končí s verzemi Competition. Zdánlivě logický krok je dalším nepochopením emotivní stránky věci
před 11 hodinami
Stellantis nezná meze, do nabídky vrací i motor 7,0 V8 s až 1 014 koňmi, navíc levně
včera
K mání je dodnes úplně nová Mazda z ledna 1990. Je to stroj času přímo do chvil hned po sametové revoluci
včera
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 11.05. 22:08 - mafel
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.05. 20:57 - abgx1
- Lampárna (stěžovatelna) 11.05. 20:41 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.05. 18:48 - pavproch
- BMW Divize 11.05. 10:19 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.04. 14:02 - Snowman000
- 1.0tsi 85kw 11.04. 10:51 - Carnby
