Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Jen znak výrobce na nejnovější limitovaný sporťák stojí jako zbrusu nové BMW řady 5
26.11.2019 | Petr Prokopec
Přišli jste si rozmařilí, když jste si na své nové auto objednali vizuální drobnosti navíc za pár tisíc? Po prozkoumání nabídky nového McLarenu Elva už nebudete, jen znak výrobce tu může stát více než celé vaše auto.
Říká se, že někteří bohatí lidé si v případě běžných výdajů nechají pro korunu vrtat koleno, když jde ale o jejich potěšení, ochota utrácet rázem nezná mezí. Na to je dokonale připraven McLaren, který může z vašeho účtu odčerpat za jedinou drobnost navíc sumu, za níž byste si mohli pořídit klidně celé luxusní auto. Vozy britské značky se přitom na první pohled nebudou nikterak lišit od standardních variant a nic vlastně neprozradí ani detailní pátrání. Bez upozornění zkrátka nemáte šanci rozdíl odhalit.
McLaren nabízí pro jeho nejnovější limitovaný sporťák Elva možnost připlatit si speciální znak výrobce na přídi a zádi. Britská automobilka přitom kvůli tomuto prvku začala spolupracovat s klenotnickou firmou Vaughans, do jejíhož portfolia patří třeba tvorba zlatých Olympijských medailí nebo zlatých fotbalových pohárů. Exkluzivní 18karátový kov si přitom našel svou cestu na předek i zadek supersportu, jen se již nejedná o zlato žluté, nýbrž bílé.
Samotné logo značky, respektive onen název McLaren, je vyřezáván laserem. Poté dojde k jeho zasazení do karbonové vložky a následně do zlatého podkladu. Pokud vám ovšem tento kov nevyhovuje, můžete sáhnout ještě po platině. Cena se přitom nemění a zůstává v obou případech na 50 tisících librách (1 492 700 Kč). Pouhá dvojice lepších emblémů vás tak vyjde prakticky na stejnou sumu, na jaké startuje třeba BMW 530i xDrive (1 497 600 Kč), už ne úplně obyčejná verze ne úplně skromného auta ne úplně tuctové značky.
Krom pocitu z toho, že máte něco, o čem se ostatním ani nezdá, ale mnoho nedostanete. Logo je na první pohled skoro k nerozeznání od toho standardního, levnější varianta je navíc lehčí byť jen o pár gramů. A jelikož podstatou modelu Elva je okruhové ježdění, může i taková úspora dávat smysl.
Novinka je totiž standardně vůbec nejlehčím produkčním vozem, jaký kdy Woking opustil. Přesnou cifru sice značka momentálně nezmiňuje, nicméně je jisté, že Elva váží méně než 1 374 kilogramů, jenž jsou spojené s edicí Senna. S ní má přitom nový vůz společné brzdové kotouče o rozměru 390 milimetrů, nicméně přepřáhnutím na titanové třmeny došlo k 1,2kilové úspoře. Daleko více však má na kontě absence střechy a skel.
Elva je totiž poctou zakázkovým monopostům, jenž Bruce McLaren stavěl v 60. letech minulého století pro movitou klientelu lačnící po okruhových jízdách. Po tomtéž mohou prahnout i noví zákazníci, kteří si kromě zmiňovaného loga mohou připlatit také za šestibodové závodní pásy. Vystřelovací oblouky chránící jejich hlavu při případném převrácení však mají ve standardu, Američané mohou počítat dokonce s čelním sklem.
Základním stavebním kamenem se stal karbon, ze kterého je prakticky vše, co vidíte. Vyjma karoserie jde rovněž o šasí, dveře nebo sedadla, přičemž cílem bylo ono dosažení co nejnižší hmotnosti. Vůbec bychom se tedy nedivili, kdyby se Elva přiblížila jedné tuně. Čtyřlitrový osmiválcový motor tedy bude mít po většinu času minimum práce, neboť produkuje 815 koní a 800 Nm, jenž míří skrze sedmistupňový automat na zadní kola.
V rámci jízdní dynamiky Elva zvládá sprint na stovku za méně než 3 sekundy a na dvoustovku za 6,7 sekundy. Je tak rychlejší než Senna, za čímž ovšem nestojí jen nízká hmotnost, ale také propracovaná aerodynamika. Novinka je totiž prvním vozem McLarenu, u kterého byl použit systém AAMS (Active Air Management System). Ten totiž dokáže vzduch nasávaný před vozem poslat nad hlavami pasažérů v úhlu 130 stupňů.
Britská automobilka tuto „bublinu klidu“ vytvořila jen kvůli komfortu cestujících. Elva totiž může i na běžné silnice, kde by ovšem standardně byl větrný hluk příliš vysoký. Proto jej systém AAMS nechá po překročení rychlosti 40 km/h prakticky vymizet. Jakmile ale dorazíte na okruh, lze technologii zcela deaktivovat. Sací kanály v přídi se v tu chvíli uzavřou a veškerý vzduch místo toho míří do motorového prostoru.
Aby toho nebylo málo, Elva se pyšní zcela zakapotovaným podvozkem, jenž zakončuje difuzor. Ten pak plně spolupracuje s integrovaným spoilerem, který přitom může sloužit i jako aerodynamická brzda. Ve výsledku tedy není divu, že si McLaren za každý exemplář účtuje 1,4 milionu liber (41,84 mil. Kč). I přes tuto sumu ale má již celá produkce svého majitele, přičemž první vozy dorazí k zákazníkům příští rok. Kolik z nich sáhne po znaku výrobce za 1,5 milionu, nevíme, tušíme však, že úplně málo jich nebude.
McLaren nabízí zákazníkům možnost osadit vozy logem z platiny či bílého zlata za příplatek 1,5 milionu Kč
Využít toho může i 399 majitelů nového modelu Elva...
...jenž odkazuje na zákaznické monoposty ze 60. let minulého století
Zdroj: McLaren
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- V nizozemském Utrechtu už začínají vypínat dobíjecí stanice elektromobilů. Elektřina není, situace se nezlepší roky
před hodinou - Tesla si nechala zaplatit v roce 2017 od Pepsi za 100 tahačů, dodala jich jen 36. Ze 125 kamionů pro UPS ani jeden
před 3 hodinami - „Příšerné” nařizování elektromobilů zabije automobilový průmysl, říká šéf Stellantisu, začne to ve Velké Británii
před 4 hodinami - BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
včera - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem si otevíral pusu
včera