Jaguar XF 2011 2,2 D: první dojmy z okolí Coventry

Ještě před oficiální premiérou jsme mohli poznat faceliftovaný Jaguar XF s novým turbodieselem pod kapotou. Co naznačily naše první dojmy?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Jízdní dojmy a další testy

Jaguar XF 2011 2,2 D: první dojmy z okolí Coventry

2.5.2011 | Autoforum.cz | 4 příspěvky

Jaguar XF 2011 2,2 D: první dojmy z okolí Coventry

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Ještě před oficiální premiérou jsme mohli poznat faceliftovaný Jaguar XF s novým turbodieselem pod kapotou. Co naznačily naše první dojmy?

Výrazně faceliftovaný Jaguar XF pro modelový rok 2011 jsme vám představili již koncem dubna. Ještě před tím jsme ale mohli v tu chvíli maskovaný vůz blíže poznat přímo v sídle Jaguaru v britském Whitley. Pojďme se tedy podrobněji podívat na jednotlivé novinky tak, jak je vidí Jaguar, a srovnat si je s krátkými dojmy z první jízdy.

Ještě než se dostaneme k věci samé tu máme jeden budovatelský vzkaz od šéfů tradičního ostrovního výrobce. Jaguar prý už nehodlá žít z odkazů minulosti, chce se dívat vpřed. Jeho cílem už není vyrovnat se německému perfekcionismu, ale být lidštější i osobitější. Co si pod tím máme představit, to prý ukazuje právě inovovaná podoba modelu XF.

Vedení automobilky Jaguar Land Rover říká, že cílem pro nejbližší období není dosažení objemu prodejů srovnatelného s trojicí známých německých konkurentů, přesto chce lépe využít potenciálu svých současných modelů. Automobilka dnes patří indické firmě Tata Motors, pod jejímž vedení byly již v roce 2008 zahájeny nové projekty, dnes se ale musí snažit zvýšit atraktivitu stávající trojice modelů, jenž byly vyvinuty ještě pod dohledem Fordu. Znamená to rozšiřování počtu variant karoserií i pohonných jednotek, nasazení novějších technologií, nebo i prosté změny designu takovým směrem, aby vozy lépe vycházely vstříc požadavkům konkrétních trhů. U XF se Jaguar pokusil změnit většinu z uvedeného.

Tento sportovní sedan se představil v roce 2008 se zážehovým motorem V8 a turbodieselem V6. O rok později je doplnila ještě špičková verze XFR s přeplňovaným motorem V8 5,0 l. Analýzy ukazují, že navzdory tomu, čím se automobilky chlubí, se v segmentu Jaguaru XF prodává 53 % čtyřválců. Jenže Jaguar XF tento motor dosud neměl. Proto si od jeho uvedení na trh slibuje významné zvýšení podílu na trhu.


Jaguar XF 2011 2,2 D: první dojmy z okolí Coventry - 1 - Jaguar_XF JAGUAR_XF5Jaguar XF 2011 2,2 D: první dojmy z okolí Coventry - 2 - Jaguar_XF JAGUAR_XF6Jaguar XF 2011 2,2 D: první dojmy z okolí Coventry - 3 - Jaguar_XF JAGUAR_XF7
Už víte, odkud pocházel někdejší uniknuvší obrázek faceliftovaného XF?

Inovovaná podoba pro modelový rok 2011 tedy nepřišla jen s úpravami detailů, ale se značně pozměněnými tvary přídě a zádě. Průbojnější výraz vozu podporuje použití adaptivních světlometů s LED. Změny designu nebyly motivovány jen oživením vzhledu, ale přinesly i zatím blíže nespecifikované zlepšení aerodynamických vlastností. K jejich optimalizaci bylo ve velké míře využito počítačových modelů proudění CFD (Computational Fluid Dynamics). To se týkalo jak vnějších detailů, jako například vnějších zpětných zrcátek, tak podlahy vozu.

Nejvýznamnější novinkou XF pro modelový rok 2011 je zcela nový turbodiesel 2,2 l AJ-i4D s s prostějším obchodním označením 2,2 D. Tento čtyřválec podle očekávání vychází z motoru DW12C, vzešlého ze spolupráce Fordu a PSA. Byl ale zásadním způsobem přepracován s cílem dosáhnout výkonových parametrů plnících to, co se očekává od pohonné jednotky vozu Jaguar. Úpravy přinesly zvýšení účinnosti, snížení hluku a vibrací a možnost instalovat jej ve voze podélně. Výkon motoru je nejvýše 140 kW (190 k), maximum točivého momentu činí 450 Nm. To novému XF umožňuje dosahovat zrychlení z 0 na 100 km/h za 8,5 s a největší rychlost 225 km/h, což nejsou parametry oslnivé, ale ani ostudné. Čím chce novinka zaujmout především je kombinovaná spotřeba paliva - ta činí 5,4 l/100 km (odpovídající emise CO2 mají podobu 149 g/km) a jedná se tak o vůbec nejhospodárnější vůz značky v celé její historii.

Těchto parametrů bylo dosaženo především odlehčením konstrukce motoru a vyšší efektivitou jeho spalování. Ta je dána mj. použití pístů, resp. pístních kroužků s menšími třecími ztrátami. Ke zvýšení termální účinnosti pomohlo turbodmychadlo s vodním chlazením, výfukové potrubí z legované oceli a zlepšení recirkulace spalin (EGR) s lepší tepelnou kapacitou a integrovaným obtokem (tzv. bypassem) pro redukci emisí NOx. Podélné uložení agregátu si vyžádalo řadu změn v jeho konstrukci, instalaci příslušenství, stejně jako olejového filtru a chladiče. Musel se změnit i pohon vačkových hřídelů, aby bylo možné dosáhnout nízkého profilu kapoty při nezbytné instalaci tepelné ochrany. To vše nakonec umožnilo další snížení hmotnosti motoru.

Jaguar XF 2011 2,2 D: první dojmy z okolí Coventry - 4 - Jaguar-XF-XFR-facelift-2012-predstaveni 22 Jaguar XF 2011 2,2 D: první dojmy z okolí Coventry - 5 - Jaguar-XF-XFR-facelift-2012-predstaveni 23 Jaguar XF 2011 2,2 D: první dojmy z okolí Coventry - 6 - Jaguar_XF JAGUAR_XF4
Snímky z nedávného oficiálního představení a nový motor s převodovkou

Nový diesel bude nabízen výlučně ve spojení s osmirychlostní samočinnou převodovkou dodávanou německou firmou ZF. Ta ji ve spolupráci s techniky speciálně odladila pro nový motor s cílem snížit spotřebu paliva a současně zlepšit dynamické vlastnosti vozu zkrácením intervalů řazení. Převodovka pracuje s novým hydraulickým měničem, který dovoluje samočinné rozpojení ozubených převodů při zastavení vozu. Zmenšení rozdílů mezi rychlostními stupni přináší rychlejší akceleraci a připouští i plynulejší jízdu. Změna rychlostního převodu zabere 0,2 sekundy.

Součástí převodovky Jaguaru XF je hydraulický akumulátor HIS (Hydraulic Impulse Storage) s nechvalně proslulým systémem start/stop. Je to poprvé, co se tento systém objevuje u sedanu vybaveného vznětovým motorem a samočinnou převodovkou a ačkoli tento prvek ve výbavách vozů nevídáme rádi, je třeba konstruktérům Jaguaru přiznat alespoň nadprůměrnou snahu při jeho vývoji. Díky převodovce v kombinaci s tandemovým solenoidním spouštěčem TSS může motor znovu nastartovat již v intervalu 350 milisekund od jeho vypnutí. Motor lze znovu spustit už ve fázi, kdy se ještě zcela nezastavil, což jiné systémy neumožňují a co u ní bývá jednou z otravných vlastností. Další výhodou tohoto systému v provedení Jaguaru je, že spouštění motoru řidič ovládá sám polohou brzdového pedálu.

Novinkou u XF je adaptivní tempomat (Adaptive Cruise Control) kombinovaný s inteligentním systémem brzdění v kritických situacích. Systém při zjištění jízdy v nebezpečné blízkosti za jiným vozidlem nejprve řidiče opticky varuje a posléze i při sešlápnutém pedálu plynu začne brzdit, v extrémním případě až do úplného zastavení. A ještě jedna zajímavost z výbavy - nový audio modul má kapacitu 30 GB a jeho rozhraní umožňuje komunikaci přes USB, bluetooth a iPod. Standardně dodávaný Jaguar premium sound system má výkon 400 W a deset reproduktorů. Na přání je k dispozici verze 600 W se 12 reproduktory. Pro nejnáročnější je připravena aparatura Bowers&Wilkins 1200 W se 17 reproduktory a Dolby ProLogic II Surround Soundem. Jeho subwoofer je stejně velký, jako nádrž ve Fordu Fiesta... Sluší se dále dodat, že nový Jaguar XF bude nabízen se třemi sadami pro personifikaci - aerodynamický (Aerodynamic park), černý (Black pack) a rychlostní (Speed Pack).

Jaguar XF 2011 2,2 D: první dojmy z okolí Coventry - 7 - Jaguar_XF JAGUAR_XF2Jaguar XF 2011 2,2 D: první dojmy z okolí Coventry - 8 - Jaguar_XF JAGUAR_XF3Jaguar XF 2011 2,2 D: první dojmy z okolí Coventry - 9 - Jaguar_XF JAGUAR_XF1
Inovované XF jsme vyzkoušeli ještě s maskováním

Při představení nové podoby XF ve vývojovém středisku Jaguaru ve Whitley jsme dostali příležitost se s novými vozy se vznětovým čtyřválcem 2,2 l projet po dálnici a na předměstí nedalekého Coventry. Stalo se tak ještě před oficiální premiérou, takže vozy byly maskovány speciální fólií, jak napovídá i část z přiložených snímků. I přes soustředění na jízdu vlevo a hustý provoz byly patrné solidní dynamické schopnosti vozu i s relativně malým turbodieselem. Podobná motorizace vám těžko vykouzlí na tváři úsměv podobný tomu, pod který se rád podepíše pětilitrový osmiválec, k charakteru vozu jako takového (přiznejme si, XF není žádný sporťák, i když jej automobilka jako sportovně laděný sedan prezentuje) se vlastně docela hodí. Dobře utlumený dieselový projev je citelný jen v nízkých rychlostech, od těch vyšších o motoru pohybujícího se do středních otáček prakticky nevíte, jeho hluk splyne s tím, který „vygenerují” pneumatiky a obtékající vzduch.

Vzhledem k vysokému litrovému výkonu motoru je jeho charakter podle očekávání spíše točivý. Samozřejmě to neznamená, že musíte agregát posílat do vysokých otáček, abyste z něj dostali jakkoli zajímavý výkon, ten je k dispozici již okolo 2 000 ot./min. Pokud ale zatoužíte protáhnout jeho 190 koní, je třeba počítat s tím, že ty cválají jen za hranicí 4 000 ot./min, kde je motor méně příjemný (zejména hlučnější a méně úsporný). Akceptovat je též nutné větší prodlevy mezi sešlápnutím plynového pedálu a odezvou motoru, jakkoli se je automatická převodovka snaží měničem momentu maskovat, jak to jen jde.

Jaguar XF 2011 2,2 D: první dojmy z okolí Coventry - 10 - Jaguar-XF-XFR-facelift-2012-predstaveni 01 Jaguar XF 2011 2,2 D: první dojmy z okolí Coventry - 11 - Jaguar-XF-XFR-facelift-2012-predstaveni 06 Jaguar XF 2011 2,2 D: první dojmy z okolí Coventry - 12 - Jaguar-XF-XFR-facelift-2012-predstaveni 05

Když jsme u převodovky, ta je s motorem sladěna opravdu solidně. Pořád platí, že bychom dali králoství za manuál, vzhledem k relativně malému rozsahu rychlostí (0-225 km/h) i otáček motoru (je to zkrátka diesel...) se osm stupňů automatu mění s docela příjemným projevem. Jeho nejvyšší rychlosti si navíc mohou dovolit být řádně „dlouhé” a snižovat spotřebu paliva při rychlejších dálničních přesunech. Něco podobného přímo řazená rychlostní skříň těžko nabídne, osm rychlostí s ní ručně odřadíte jen stěží. V městském provozu jsme vyzkoušeli i skutečně nadstandardně rychlou reakci systému start/stop a také jeho reakce na povolení pedálu brzdy.

Co říci na závěr? Jaguar XF se instalací nového motoru neposunul blíže plnění požadavků náročných uživatelů, ale spíše těch, kteří od auta očekávají méně. A tak je třeba na něj pohlížet. Pochopitelně nenabídne dynamiku modelu XFR ani kultivovaný naftový projev šestiválcového agregátu, jeho snahou je být co nejúspornější a přitom ztratit co nejméně z toho, co Jaguary nabízejí s - přiznejme si - atraktivnějšími motorizacemi. A myslíme si, že tento záměr se podařil. XF 2,2 D sice není ani tak rychlý, ani tak tichý, ani tak kultivovaný, jako jeho výše postavené verze, ústupky jsou to ale relativně malé a stále se jedná o vůz, který dokáže zaujmout, ať už sedíte za volantem, nebo jej užíváte jen jako cestující.

Jaguar XF 2011 2,2 D: první dojmy z okolí Coventry - 13 - Jaguar-XF-XFR-facelift-2012-predstaveni 02 Jaguar XF 2011 2,2 D: první dojmy z okolí Coventry - 14 - Jaguar-XF-XFR-facelift-2012-predstaveni 03 Jaguar XF 2011 2,2 D: první dojmy z okolí Coventry - 15 - Jaguar-XF-XFR-facelift-2012-predstaveni 04 Jaguar XF 2011 2,2 D: první dojmy z okolí Coventry - 16 - Jaguar-XF-XFR-facelift-2012-predstaveni 07 Jaguar XF 2011 2,2 D: první dojmy z okolí Coventry - 17 - Jaguar-XF-XFR-facelift-2012-predstaveni 08 Jaguar XF 2011 2,2 D: první dojmy z okolí Coventry - 18 - Jaguar-XF-XFR-facelift-2012-predstaveni 09 Jaguar XF 2011 2,2 D: první dojmy z okolí Coventry - 19 - Jaguar-XF-XFR-facelift-2012-predstaveni 21 Jaguar XF 2011 2,2 D: první dojmy z okolí Coventry - 20 - Jaguar-XF-XFR-facelift-2012-predstaveni 32 Jaguar XF 2011 2,2 D: první dojmy z okolí Coventry - 21 - Jaguar-XF-XFR-facelift-2012-predstaveni 33 Jaguar XF 2011 2,2 D: první dojmy z okolí Coventry - 22 - Jaguar-XF-XFR-facelift-2012-predstaveni 35
Jaguar XF 2011

Autoforum.cz

Diskuze 4 příspěvky

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.