Range Rover Evoque: poprvé za volantem

Ve vývojovém centru Land Roveru v Gaydonu jsme se v předstihu seznámili s chystaným Range Roverem Evoque a zkusili některé jeho elektronické systémy.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Jízdní dojmy a další testy

Range Rover Evoque: poprvé za volantem

25.5.2011 | Autoforum.cz | 3 příspěvky

Range Rover Evoque: poprvé za volantem

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Ve vývojovém centru Land Roveru v Gaydonu jsme se v předstihu seznámili s chystaným Range Roverem Evoque a zkusili některé jeho elektronické systémy.

První exempláře nového Range Roveru Evoque dorazí k dealerům až na přelomu srpna a září, automobilka jej ale nabízí ke koupi již od jara. V mezičase jsme se mohli s britskou novinkou blíže seznámit přímo v její domovině a v praxi vyzkoušet řešení, která automobilka považuje za chloubu svého benjamínka.

Pojďme se tedy alespoň stručně podívat na to, co zajímavého Evoque nabídne a jak se nám jevil při krátkém svezení.

Zrod Evoque nebyl z nejsnažších

Tvary Range Roveru Evoque se jen minimálně liší od konceptu LRX, který vzbudil v lednu 2008 na autosalonu v Detroitu takové nadšení, že bylo rozhodnuto proměnit jej v sériové auto. Evoque sice nepřišel o svůj dramatický profil, ale přesto byla tato proměna velmi složitá. Zejména do praktičtější pětidveřové podoby se třídveřový koncept stylistům upravoval těžko.

Ještě náročnější však bylo dostat tyto atraktivní tvary na kola. Koncept byl postaven na platformě EuCD převzaté z Freelanderu II, jenže ta se ukázala nevyhovující z hlediska prostorového uspořádání. Aby auto bylo skutečným rangeroverem po stránce schopností jízdy v terénu, mělo lehkou konstrukci a interiér prostorný jako konkurence, musela být vyvinuta zcela nová snížená platforma LR-MS (Land Rover Mid Size). Kvůli snížení hmotnosti nosné konstrukce byly použity lehké materiály. Karoserie je vyrobena z hliníku, kdy byl poprvé použit i na střeše a plastů, včetně také vůbec poprvé použitého kompozitního materiálu na víku zavazadelníku. Hliníkové jsou i díly zavěšení kol. Tyto materiály zmenšily hmotnosti, pomohly snížit polohu těžiště a současně pomáhají i v tlumení hluku a vibrací.


Range Rover Evoque: poprvé za volantem - 1 - Evoque Evoque04Range Rover Evoque: poprvé za volantem - 2 - Evoque Evoque02Range Rover Evoque: poprvé za volantem - 3 - Evoque Evoque10

Zajímavá řešení v útrobách

Evoque má pohon všech kol s elektronicky řízenou spojkou Haldex u zadní nápravy, ale poprvé v historii značky jsou k dispozici i verze s pohonem předních kol. Vůz je vybaven řadou elektronických systémů usnadňujících jeho ovládání v extrémních podmínkách. Na některé se podívejme blíže.

Jako první vůz značky má elektrický posilovač řízení EPAS (Electric Power Assisted Steering System). Ten komunikuje s ostatními elektronickými systémy a na základě toho mění charakteristiku řízení.

Jako první off road může být evoque vybaven systémem elektronicky řízeného pérování MagneRide třetí generace. Magnetické cívky v tlumičích generují proměnlivé magnetické pole a tím podle potřeby seřadí ocelové částice pohybující se v syntetickém oleji do řad nebo je rozptýlí. Tím se mění vlastnosti média procházejícího otvory v pístu, a v důsledku toho i charakteristika tlumení. Systém reaguje dvakrát rychleji než předchozí generace ve sportovních autech. Poprvé současně koriguje pohyby karoserie i kol. Proto si vůz i ve velké rychlosti zachovává solidní jízdní vlastnosti, aniž by to bylo na újmu komfortu.

Pro jízdu v terénu má řidič možnost předvolit jeden ze čtyř režimů - základní, tráva/šotolina/sníh, bláto/hluboké koleje a písek. Systém „terrain response“ nastavuje charakteristiku motoru, převodovky, mezinápravové spojky, systémů podvozku a řízení EPAS, pro dosažení co nejlepší ovladatelnosti a maximalizace záběrových schopností.

Range Rover Evoque: poprvé za volantem - 4 - Evoque Evoque09Range Rover Evoque: poprvé za volantem - 5 - Evoque Evoque03Range Rover Evoque: poprvé za volantem - 6 - Evoque Evoque05

Krátká praxe na zkušebním polygonu

Přednosti systému MagneRide jsme si vyzkoušeli na zkušebním okruhu v Gaydonu, kde lze prověřit chování vozu na různých typech silnic - od nerovné dlažby až po perfektně rovnou silnici, v rychlých i ostrých zatáčkách.

Nejvíce na nás zapůsobila jízda po rozbité cestě podobné tomu, jak po letošní zimě vypadá většina českých silnic. Při první jízdě terénem jsme jeli docela rychle, asi 80 km/h, nicméně opatrně, protože cesta vedoucí kolem lesa je hodně úzká. Měli jsme plné ruce práce, ale vůz nerovnosti s přehledem zvládal. Při druhé jízdě mi zkušební řidič, sedící na sedadle spolujezdce, dal pokyn zrychlit na 110 km/h. Nepopírám, že ve mně byla malá dušička, ale auto se chovalo neuvěřitelně sebejistě. K mému překvapení jsem jej měl ve větší rychlosti ještě více pod kontrolou, takže jízda působila dokonce bezpečněji.

Zaujala mne i stabilita poměrně vysokého vozu při rychlých průjezdech zatáčkami. Není pochyb o tom, že Evoque v této nejlépe vybavené podobě se na silnici mezi nejlepšími kompaktními SUV netratí a v terénu je přiotm jasně předčí.

Evoque může být jako první rangerover vybaven i skutečným parkovacím asistentem, který jsme též krátce vyzkoušeli. Tento systém samočinného parkování do řady vozů vyžaduje jen 435 mm volného prostoru na každé straně. Po samočinném změření vhodnosti mezery už do ní zajede zcela sám. Proti jiným systémům však ovládá pouze řízení. Řidič tedy jen pasivně nečeká, ale pohyb vozu ovládá pomocí pedálů, včetně včasného brzdění.

Range Rover Evoque: poprvé za volantem - 7 - Evoque Evoque07Range Rover Evoque: poprvé za volantem - 8 - Evoque Evoque08Range Rover Evoque: poprvé za volantem - 9 - Evoque Evoque12

U dealerů až na sklonku léta

Range Rover Evoque se bude vyrábět v továrně v Hallewoodu u Liverpoolu a první dodávky by měly přijít i k českým dealerům na konci srpna nebo na začátku září.

Vůz je již od začátku prodejů k dispozici s pětidveřovou s třídvéřovou karoserií a na výběr bude jeden ze tří motorů - dvou turbodieselů TD4 a SD4 o objemu 2,2 litru a výkonu až 110 kW resp. 140 kW a jednoho zážehového Si4, což je přeplňovaný dvoulitr o výkonu nejvýše 176 kW. Později do nabídky přibude i pohoná jednotka označená eD4, která ale disponuje stejným agregátem jako již zmíněný TD4 (110 kW), nabídne však (poprvé v historii automobilky) pouze pohon předních kol.

Mezi výbavami můžete vybírat ze třech možností. Základní s označením Pure nabídne mj. 18" kola, černou masku chladiče, klimatizaci, tempomat, kožené čalounění sedadel, hliníkový dekor palubní desky, nebo audio systém Meridian s 11 reproduktory a subwooferem.

Dražší výbava Prestige pak navíc přichází mj. s 19" koly, xenonovými světlomety, LED pro denní svícení a předními mlhovkami, GPS navigací, parkovací kamerou, celokoženým interiérem kůží Oxford nebo dřevěným dekorem palubní desky.

Varianta Dynamic se pak bude odlišovat ještě 20" koly, sportovně laděným bodykitem, stejně pojatým interiérem a probíranými adaptivními tlumiči MagnaRide.

České ceny začínají na 819 934 Kč za zatím nedostupné provedení eD4 Pure s pětidvéřovou karoserií, nejlevnější verzí, jež lze skutečně pořídit, je tak pro tuto chvíli TD4 Pure 5D za 867 970 Kč. Na vrcholu nabídky stojí verze Si4 Presitge, která s pěti dveřmi vyjde na 1 205 281 Kč, s třemi pak na 1 231 821 Kč. Ano, pochopili jste správně, za tzv. Coupe se připlácí 26 tisíc korun a pro úplnost, automatická převodovka stojí navíc 57 tisíc korun, pouze u provedení Si4 je již ve standardu. Kompletní přehled známých technických parametrů a cen přikládáme.

Známé technické parametry a české ceny Range Roveru Evoque

Další fotografie Range Roveru Evoque

Range Rover Evoque: poprvé za volantem - 10 - Range Rover Evoque 01Range Rover Evoque: poprvé za volantem - 11 - Range Rover Evoque 02Range Rover Evoque: poprvé za volantem - 12 - Range Rover Evoque 03Range Rover Evoque: poprvé za volantem - 13 - Range Rover Evoque 04Range Rover Evoque: poprvé za volantem - 14 - Range Rover Evoque 05Range Rover Evoque: poprvé za volantem - 15 - Range Rover Evoque 06Range Rover Evoque: poprvé za volantem - 16 - Range Rover Evoque 07Range Rover Evoque: poprvé za volantem - 17 - Range Rover Evoque 08Range Rover Evoque: poprvé za volantem - 18 - Range Rover Evoque 09Range Rover Evoque: poprvé za volantem - 19 - Range Rover Evoque 10Range Rover Evoque: poprvé za volantem - 20 - Range Rover Evoque 11Range Rover Evoque: poprvé za volantem - 21 - Range Rover Evoque 12Range Rover Evoque: poprvé za volantem - 22 - Range Rover Evoque 13Range Rover Evoque: poprvé za volantem - 23 - Range Rover Evoque 14Range Rover Evoque: poprvé za volantem - 24 - Range Rover Evoque 15Range Rover Evoque: poprvé za volantem - 25 - Range Rover Evoque 16Range Rover Evoque: poprvé za volantem - 26 - Range Rover Evoque 17Range Rover Evoque: poprvé za volantem - 27 - Range Rover Evoque 18Range Rover Evoque: poprvé za volantem - 28 - Range Rover Evoque 19Range Rover Evoque: poprvé za volantem - 29 - Range Rover Evoque 20Range Rover Evoque: poprvé za volantem - 30 - Range Rover Evoque 21Range Rover Evoque: poprvé za volantem - 31 - Range Rover Evoque 22Range Rover Evoque: poprvé za volantem - 32 - Range Rover Evoque 23Range Rover Evoque: poprvé za volantem - 33 - Range Rover Evoque 24Range Rover Evoque: poprvé za volantem - 34 - Range Rover Evoque 25Range Rover Evoque: poprvé za volantem - 35 - Range Rover Evoque 26Range Rover Evoque: poprvé za volantem - 36 - Range Rover Evoque 27Range Rover Evoque: poprvé za volantem - 37 - Range Rover Evoque 28Range Rover Evoque: poprvé za volantem - 38 - Range Rover Evoque 29Range Rover Evoque: poprvé za volantem - 39 - Range Rover Evoque 30Range Rover Evoque: poprvé za volantem - 40 - Range Rover Evoque 31Range Rover Evoque: poprvé za volantem - 41 - Range Rover Evoque 32Range Rover Evoque: poprvé za volantem - 42 - Range Rover Evoque 33Range Rover Evoque: poprvé za volantem - 43 - Range Rover Evoque 34Range Rover Evoque: poprvé za volantem - 44 - Range Rover Evoque 35Range Rover Evoque: poprvé za volantem - 45 - Range Rover Evoque 36Range Rover Evoque: poprvé za volantem - 46 - Range Rover Evoque 37Range Rover Evoque: poprvé za volantem - 47 - Range Rover Evoque 38Range Rover Evoque: poprvé za volantem - 48 - Range Rover Evoque 39Range Rover Evoque: poprvé za volantem - 49 - Range Rover Evoque 40Range Rover Evoque: poprvé za volantem - 50 - Range Rover Evoque 41Range Rover Evoque: poprvé za volantem - 51 - Range Rover Evoque 42Range Rover Evoque: poprvé za volantem - 52 - Range Rover Evoque 43Range Rover Evoque: poprvé za volantem - 53 - Range Rover Evoque 44Range Rover Evoque: poprvé za volantem - 54 - Range Rover Evoque 45Range Rover Evoque: poprvé za volantem - 55 - Range Rover Evoque 46Range Rover Evoque: poprvé za volantem - 56 - Range Rover Evoque 47Range Rover Evoque: poprvé za volantem - 57 - Range Rover Evoque 48Range Rover Evoque: poprvé za volantem - 58 - Range Rover Evoque 49Range Rover Evoque: poprvé za volantem - 59 - Range Rover Evoque 50Range Rover Evoque: poprvé za volantem - 60 - Range Rover Evoque 51Range Rover Evoque: poprvé za volantem - 61 - Range Rover Evoque 52Range Rover Evoque: poprvé za volantem - 62 - Range Rover Evoque 53Range Rover Evoque: poprvé za volantem - 63 - Range Rover Evoque 54Range Rover Evoque: poprvé za volantem - 64 - Range Rover Evoque 55Range Rover Evoque: poprvé za volantem - 65 - Range Rover Evoque 56Range Rover Evoque: poprvé za volantem - 66 - Range Rover Evoque 57Range Rover Evoque: poprvé za volantem - 67 - Evoque Evoque11
Range Rover Evoque na posledních snímcích

Autoforum.cz

Diskuze 3 příspěvky

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.